• Anonym (Flisan)

Min dåliga självkänsla förstör sakta mitt förhållande, min sambo lider. Hjälp mig.

Jag har och har alltid haft väldigt dåligt självförtroende. Mår dåligt när jag ser snygga tjejer när jag går på stan med min sambo, eller när vi kolla på film till exempel. När de dyker upp en massa halvnakna perfekta brudar som de gör i typ alla filmer.

Detta påverkar mig å min relation till min sambo extremt mycket. Mitt dåliga självförtroende gör att jag blir ledsen, vilket jag tar ut i irritation som går ut över min sambo. Jag vet å väl att de är fel men jag kan ju inte hjälpa det.

De går så långt att jag inte vill att min sambo rör mig, jag har svårt för att pussa och krama honom. Svårt för att ha sex. Det enda som snurrar i mitt huvud är att jag tror att han går och tänker/fantiserar om andra tjejer,

Snälla vad ska jag göra, min sambo är förtvivlad när han inte får min närhet. Jag vill så gärna, men jag kan inte.

Snälla hjälp mig någon! 

• Svar på tråden Min dåliga självkänsla förstör sakta mitt förhållande, min sambo lider. Hjälp mig.
  • Anonym (R)

DU får säkert en massa svar här i stil med "du duger som du är" osv, men jag tror inte att sådana svar hjälper. För mig hjälpte det att börja träna, äta bättre, och gå ner i vikt. Jag kände mig snabbt starkare och snyggare och det gjorde det lättare att känna sig attraktiv. En del tycker säkert att jag ger idiotiskt råd nu, men det struntar jag i. Jag tror inte att lösningen på allt är att lära sig att älska sig själv som man är, jag tror att man måste jobba på att få en kropp som man kan trivas med.

Har du provat att försöka ändra din kropp så att du trivs lite bättre med dig själv? Det kan räcka med litegrann, jag började känna mig snygg redan efter att jag gått ner 3-4 kilo. Nu har jag gått ner 12 kg, och även om jag fortfarande i ärlighetens namn är lite runt i kanterna så känner jag mig fin numer och jag kan ha kläder som gör att jag känner mig sexig, inte bara slafsiga t-shirts som tidigare. Och visst är det trevligare att bli berörd när man inte behöver tänka på att dra in magen så att han inte ska känna valkarna! =)

Du kan jobba med självförtroendet och du kan jobba med kroppen - det ena behöver inte utesluta det andra.

• Anonym (Flisan)

Jag är 169 å väger 56 kg så vet ej om de är så bra att jag går ner i vikt. Men jag tänkte ändå jag skulle börja träna lite

• Anonym (namaste)

Träningen behöver ju inte ge viktminskning som resultat... Jag skulle råda att du ger Yoga en chans. Det handlar om att acceptera och hylla sin kropp och att stärka dig som individ inifrån och ut. Det är inget trams, det är på riktigt. Börja med att köpa en nybörjar-dvd så kan du köra själv hemma. Inga konstigheter. Men ge det lite tid. Sen kanske du vill börja göra det i gym i grupp osv. 
    Själv tränade jag yoga under väldigt tuffa år i livet och det var en räddande livlina för mig.  
    Hoppas att du hittar lugnet att vara precis som du är fast med styrka!

Lycka till 

• Anonym (Eva-Stina)

Har själv dåligt självförtroende och självkänsla men det blev bättre när jag började träna på                                         gymmet. Och sen mår jag mycket bättre när man får någon slags beröring varje dag som kramar etc.                     Försök lyft upp dig själv att du duger som du är.  

• Anonym (samma)

Hej!

Vi har lite samma problem. Jag är retroaktivt svartsjuk. Jag får ibland ångest av hans ex. Då blir jag också tillbakadragen och tycker han är "äcklig". Jag vet ju i mitt huvud att alla människor har en historik. Och jag vet att han är helt normal. Detta är ju egentligen helt toppen att killen "lekt" av sig innan vi träffades, vore ju hemskt om han gick i tysthet och kände att han missat massor....

MEN ibland är min hjärna inte realistisk. Jag får för mig att han tänker på don, har kontakt med dom, tycker dom var bättre än mig, hade mer och bättre sex än vad jag kan ge.....osv

Men faktum är att denna man och jag är förlovade och har barn ihop, det är alltså en man som inte tyckt detta kändes rätt med någon tidigare. Han ville inte ens ha barn. Sen träffade han mig och allt föll sig naturligt. Han säger ofta att jag är det bästa som hänt honom. Han är verkligen helt toppen!

Det är mig det är fel på..... vad gör man?              

Svar på tråden Min dåliga självkänsla förstör sakta mitt förhållande, min sambo lider. Hjälp mig.