• The Frog

När började erat barn att cykla med stödhjul?

Min äldsta dotter fyller 3 år om ett par veckor. Hon har en trehjuling sedan förra året och jag undrar om den kan duga denna sommar med, eller är det dax för en riktig cykel med stödhjul?
    Vad tror ni? När började era barn med stödhjul?  

• Svar på tråden När började erat barn att cykla med stödhjul?
  • Mrs Firren

Vi ska börja nu med en liten vanlig cykel med stödhjul. Barnet är 3 år 3 mån. Största anledningen är att han är för lång för trehjulingen. Jag tror det blir kanon.

• EmmaHenke

Min dotter började förra året då va hon 2 år och 3 mån. Nu cyklar hon utan stödhjul.

• QrazyQuties

Det är ju väldigt olika det där, men våra tre små har fått sin första riktiga cykel på sin respektive 2-årsdag och har sen börjat cykla utan stödhjul vid 3,5-4 år ungefär... (Lillkillen har precis fyllt 3 och han tänkte vi ta bort stödhjulen för till helgen eftersom han känns redo). Däremot har vi vänner vars 3,5-åring precis lärt sig cykla på en helt vanlig trehjuling. Men jag tycker absolut att en 3-åring (nästan 3,5 till sommaren) bör få sin första riktiga cykel nu! Lycka till!

• kixan

Mina barn har haft springcykel istället, mycket bättre än stödhjul, först och främst får de inte upp högre fart än de klarar av och så blir balansen samma som på en cykel till skillnad från en med stödhjul.

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • olympia71

Barnen fick cyklar med stödhjul när de fyllde 3 år och när de var 4 år och 9 månader (fick nya cyklar) kunde de bara simsalabin cykla  utan stödhjul.

• Hannah76

Vår äldsta lärde sig cykla när hon var 7 år.
    Och den yngsta innan hon fyllde tre, vi skippade stödhjulen helt.

• The Frog

Tack för svaren!

Hennes mor och far föräldrar har köpt en med stödhjul som hon får till helgen när hon fyller 3. 

• Elvis Mamma

Sonen fick en cykel med stödhjul på sin 2 års dag. Vid 3,5 tog vi av stödhjulen å då lärde han sig cykla

Svar på tråden När började erat barn att cykla med stödhjul?