• Anonym (london)

Hur lång tid tar det innan man får igång barnbidrag när man flyttat till England ????

Ska man anmäla avflytt direkt när man flyttar eller borde jag vänta med det? Undrar hur lång tid det tar innan man kan söka barnbidrag och få rätt till det . 

• Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man får igång barnbidrag när man flyttat till England ????
  • Anonym

Du måste ju ha en adress i England innan du anmäler. Men du kan anmäla på en blankett som du hittar på länken nedan.

När du avregistrerar dig i Sverige kommer de dra in ditt barnbidrag där med automatik, så om du absolut inte kan klara dig utan de pengarna så bör du givetvis vänta lite.

www.hmrc.gov.uk/childbenefit/start/claiming/how-to-claim.htm

• Anonym (london)

ok tack! Vet du hur lång tid det tar ungefär innan det börjar att rulla på efter att man har flyttat? Kommer skaffa boende allra först såklart och samtidigt NI-nummer.

• Anonym
    Anonym (london) skrev 2012-03-14 17:24:49 följande:
    ok tack! Vet du hur lång tid det tar ungefär innan det börjar att rulla på efter att man har flyttat? Kommer skaffa boende allra först såklart och samtidigt NI-nummer.
    Det brukar gå ganska snabbt. Minns inte att det tog speciellt lång tid. Ett par månader kanske?
  • Anonym (london)

Ja då känns det som att jag behåller bidragen tills jag är lite mer inne i deras system. Vågar inte tänka på hur det skulle bli om vi stod helt utan pengar där. Men sen tänker jag ju givetvis på vad dom säger om att jag har mina bidrag från Sverige ? 

• Anonym (framförhållning)

Om målet med flytten är att bo i det nya landet i över ett år har du inte rätt till svenskt barnbidrag.
    Försäkringskassan kan kolla upp detta fick vi veta näär vi skulle flytta.

• Anonym
    Anonym (framförhållning) skrev 2012-03-14 19:57:38 följande:
    Om målet med flytten är att bo i det nya landet i över ett år har du inte rätt till svenskt barnbidrag.

Försäkringskassan kan kolla upp detta fick vi veta näär vi skulle flytta.

Men myndigheterna i Sverige gör ingen sak av detta förrän de ser att man inte bor i Sverige längre. Att skriva ut sig för tidigt är bara dumt.
  • Anonym (london)

Precis,det är just därför jag vill få reda på så mycket som möjligt innan jag skriver ut oss från Sverige. Men vi har för avsikt att stanna i England för att bo permanent!

• Anonym

Vilka rad det ges?? ska du avflytta for ett permanent boende, sa ar det lampligast att skriva ut sig, men vill du behalla bidragen sa sag da att det till att borja med ar temporart, med en chans om att bli permanent, du har namligen ratt att fa behalla de forsta 6 manadernas bidrag.. Det tar 6 manader att fa igang alla bidrag har, och har du inte uppburit nagot fran sverige, sa far du bakdaterat for de 6 manaderna du statt utan.. Har du daremot haft bidrag fran sverige, sa far du fran den dagen de bidragen avslutats.. Simple as.. Vi har namligen flyttat till UK for snart 2 ar sedan, vi klippte allt direkt for att slippa eventuella komplikationer, nagot vi sen angrade, for vi hade inte haft problem bara for vi behallit vara bidrag till att borja med.. (Nagot alla envisades med att skramma upp oss om att det skulle bli ett stort problem om vi gjorde...)
    Vad du maste gora ar att skriva in dig sa snart du kommer hit, annars kommer ni inte fa nagot... Oavsett om ni fortfarande uppbar bidrag fran sverige eller ej...

Kolla upp direct.gov.uk, dar star allt du behover veta...

• Anonym (london)
    Anonym skrev 2012-03-14 22:52:57 följande:
    Vilka rad det ges?? ska du avflytta for ett permanent boende, sa ar det lampligast att skriva ut sig, men vill du behalla bidragen sa sag da att det till att borja med ar temporart, med en chans om att bli permanent, du har namligen ratt att fa behalla de forsta 6 manadernas bidrag.. Det tar 6 manader att fa igang alla bidrag har, och har du inte uppburit nagot fran sverige, sa far du bakdaterat for de 6 manaderna du statt utan.. Har du daremot haft bidrag fran sverige, sa far du fran den dagen de bidragen avslutats.. Simple as.. Vi har namligen flyttat till UK for snart 2 ar sedan, vi klippte allt direkt for att slippa eventuella komplikationer, nagot vi sen angrade, for vi hade inte haft problem bara for vi behallit vara bidrag till att borja med.. (Nagot alla envisades med att skramma upp oss om att det skulle bli ett stort problem om vi gjorde...)
    Vad du maste gora ar att skriva in dig sa snart du kommer hit, annars kommer ni inte fa nagot... Oavsett om ni fortfarande uppbar bidrag fran sverige eller ej...

Tack !
  • Anonym (london)
    Anonym skrev 2012-03-14 22:52:57 följande:

Men hur gjorde ni för att överleva den första tiden ? Går man till deras motsvarighet till soc eller vad gör man om man står utan pengar ?
Svar på tråden Hur lång tid tar det innan man får igång barnbidrag när man flyttat till England ????