• Pigelinen

Hur mycket matjord går det åt?

Tänkte odla grönsaker i pallkragar iår, två på höjden.
    Hur mycket matjord ska man räkna till ett sånt land?  Och vad kostar en kubik matjord om man köper direkt av grävfirmor som säljer? Ska även gräva ur hallonlandet och fylla upp med ny fin jord då vi har kvickrot i gamla så det är inget lönt att rensa längre (vi har köpt ett hus där landen inte rensats på drygt 10år)

• Svar på tråden Hur mycket matjord går det åt?
  • Lena

Jag har för mig det är tre stora säckar för dubbla pallkragar.

• Pigelinen
    Lena skrev 2012-03-14 19:17:07 följande:
    Jag har för mig det är tre stora säckar för dubbla pallkragar.

stora, hur stora då? Om man tänker såna man köper 4 för 100kr så kan det väl inte räcka med 3st???

fick tipset att ta lite fyllnadsjord, koskit och sen resten matjord, kan det vara något?  
  • Lena
    Pigelinen skrev 2012-03-14 20:00:27 följande:
    stora, hur stora då? Om man tänker såna man köper 4 för 100kr så kan det väl inte räcka med 3st???

fick tipset att ta lite fyllnadsjord, koskit och sen resten matjord, kan det vara något?  
    I den blandningen hade jag t agit en tredjedel gödsel
  • Pappa G

Har du inte tillgång till eget släp och kan hämta jord billigt, så är det ofta billigare att köpa säckar på ex. K-rauta.

• Pigelinen
    Pappa G skrev 2012-03-15 10:18:37 följande:
    Har du inte tillgång till eget släp och kan hämta jord billigt, så är det ofta billigare att köpa säckar på ex. K-rauta.

jo jag har släppkärra, men ändå bra och veta ungefärligt pris;)
  • Sale

Räkna ut volymen i liter så vet du hur mycket du behöver köpa. Jag köpte från en firma och de sålde per släpvagn för cirka 300 kr

• BromJen

Enligt min bibel (handbok för köksträdgården) så går det åt ca 190 liter jord för en pallkrage, så det dubbla då om du har 2 på höjden och körd du ogödslad jord kan du blanda i hälften gödsel/hälften jord. 
    Beroende på vad du ska plantera i kan du köra fyllnadsmaterial i botten (grus, sten etc), men inte om du ska odla potatis, morötter och lök etc för de kräver 2 pallkragars djup.  

• h8him

Min erfarenhet är att den jord du köper från grävfirmor innehåller massor av ogräs.. Men jag kanske har haft otur.

• Pigelinen
    h8him skrev 2012-03-31 00:59:17 följande:
    Min erfarenhet är att den jord du köper från grävfirmor innehåller massor av ogräs.. Men jag kanske har haft otur.

som jag har förstått kan man välja att köpa rensad el orensad. Min tanke är att köpa rensad och lägga markduk i botten;)
  • Averell

Grävfirmor får du schakt jord av, ska man ha bra jord köper man den på en jordhanterings station, en släpvagn med jord här i stan köper man för 350:- alt 450:- beroende på vilken station man besöker då den dyrare station har gödsel i sin jord, som privatperson tror jag inte du kan köpa bara en kubik för ett pris till en kubik,  utan hanteringsplatserna har pris per bilsläpa som man hämtar själv

• tisteln

jag köper jord på återvinningen/tippen. i vår kommun har de kompostjord och trädgårdsjord - helt underbar jord!!! Kostar ungefär lika mycket som "vanliga" påsar från typ krauta, men jorden är såååå mycket bättre!!!

Svar på tråden Hur mycket matjord går det åt?