• Anonym (Annanas)

Förstoppad?! Tog microlax. Vätska kommer ut. Hjälp!!

Jag har inte fått ur mig så mycket dom senaste dagarna då jag gått på toa.. Fått ur mig lite grann bara. 
    Så i kväll tog jag en microlax, kunde inte hålla det inne i ens 2 min. Då jag fick såna kramp/smärtor, samt att det gjorde både ont och sved i tarmen.

Det som kom ut då var typ bara microlaxet. Lite titt som tätt får jag fortfarande gå på toa då det känns som att jag är jätte bajsnödig. Men det enda som kommer ut när jag trycker är vätska. Som både likar och luktar som sperma. Vad fasiken är det?!

• Svar på tråden Förstoppad?! Tog microlax. Vätska kommer ut. Hjälp!!
  • VickyHurtig

Det är vätskan i laxermedlet, Microlax är ganska milt, Klyx är bättre. Finns på apoteket. Ger oftast bättre effekt, men det ska tydligen vara svårt att ligga med det. Ha i så fall något under för lite vätska kan ibland åka ut. Klyx är mer lavemang o inte laxermedel som används vid svårare förstoppning. 

• Anonym

När man är förstoppad kan man få ut typ slem. Jättevanligt och ett tydligt tecken på förstoppning. Om det inte "lossnat" snart hade jag tagit ett micro till. Ligg ner om det går och försök hålla det inne i 30 minuter.

Annars kan jag rekomendera något av pulvren som finns att köpa på apoteket. T ex movicol. Finns dock billigare alternativ. Ta 2 påsar på en gång och sedan borde magen komma igång.

Ser detta ganska ofta i jobbet. Ingen fara! :)

• VickyHurtig
    VickyHurtig skrev 2012-03-14 19:37:25 följande:
    Det är vätskan i laxermedlet, Microlax är ganska milt, Klyx är bättre. Finns på apoteket. Ger oftast bättre effekt, men det ska tydligen vara svårt att ligga med det. Ha i så fall något under för lite vätska kan ibland åka ut. Klyx är mer lavemang o inte laxermedel som används vid svårare förstoppning. 
    Det kan alltså åka ut lite vätska då man drar ut pimpetten om man inte trycker ihop den då man drar ut den, medlet kan då också åka tillbaka i behållaren. Man ska ligga med det i 5-10 min men ju längre desto bättre effekt. Vi använder det ganska ofta på jobbet. 
  • Anonym (Annanas)

Jag har fått inolaxol utskrivet, fiberpulver som jag ska två påsar om dagen. Men jag tog ett uppehåll nu för att se om det blev  någon skillnad. Läkaren sa att jag skulle göra det efter en månad. Så nu eftersom att jag inte fått gått på toa riktigt så tänkte jag ta en sån. men aldrig mer säger ja. fy! 

Jag har även fått hemorojjder så då vet jag att det kan komma ut vätska med. Men tyckte det var så knepigt att det luktade som sperma :p 

Får man inte typ som kramper i tarmen av Klyx?

• VickyHurtig
    Anonym (Annanas) skrev 2012-03-14 19:44:46 följande:
    Jag har fått inolaxol utskrivet, fiberpulver som jag ska två påsar om dagen. Men jag tog ett uppehåll nu för att se om det blev  någon skillnad. Läkaren sa att jag skulle göra det efter en månad. Så nu eftersom att jag inte fått gått på toa riktigt så tänkte jag ta en sån. men aldrig mer säger ja. fy! 

Jag har även fått hemorojjder så då vet jag att det kan komma ut vätska med. Men tyckte det var så knepigt att det luktade som sperma :p 

Får man inte typ som kramper i tarmen av Klyx?

kan säkert få, men behöver absolut inte få det. Har inte varit med om att nån fått det. 
  • Anonym

Microlax och klyx hjälper bara om det sitter nere i ändtarmen. Är du förstoppad längre upp är det bättre med movicol, det mjukar upp avföringen.

• Anonym

Som skrivet ovan -det kan sitta längre upp i tarmen. Förutom läkemedel kan du äta katrinplommon, päron, kiwi, färska blåbär (ej kokta-då är de stoppande istället!)

• Anonym (Annanas)

Kan man bli bubblig i magen samt illamående om man är förstoppad?

Alltså jag har ju gått på toa och bajsat 3 ggr idag. Men det har inte kommit så mycket. Så jag har ju fått ut mig.. 

• Anonym (Annanas)

Lyckades få ut mig lite nu iaf.. så det är ju bra..

• VickyHurtig
    Anonym (Annanas) skrev 2012-03-14 19:58:19 följande:
    Kan man bli bubblig i magen samt illamående om man är förstoppad?

Alltså jag har ju gått på toa och bajsat 3 ggr idag. Men det har inte kommit så mycket. Så jag har ju fått ut mig.. 
    Japp, stämmer klockrent. 
Svar på tråden Förstoppad?! Tog microlax. Vätska kommer ut. Hjälp!!