• Anonym (Rådvill)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Hej, intressant med denna tråd, för jag har en liknande situation. Mitt barns pappa bor och är folkbokförd i Sverige, men arbetar i Norge. Jag har varit i kontakt med FK som säger att jag måste gå via advokat för att få en dom på underhåll. Enligt FK kan FK inte kräva pengar av pappan eftersom han har sin inkomst i Norge. Nuhar jag bokat tid hos en advokat, så jag får väl snart veta... Men jag blev lite nyfiken på om det kan hjälpa mig att kontakta NAV? Jag skulle ju helst vilja slippa lägga en massa pengar på en rättslig process.

• Anonym (Rådvill)

Hej, ja det är verkligen konstigt att det kan vara så olika. Men jag tror det kan bero på att han är bosatt i Sverige, men har sin inkomst i Norge.

Hur som helst så har jag anlitat advokat som i sin tur skickade ett brev till honom och bad om inkomstuppgifter för att göra ett avtalsförslag för underhåll baserat på våra inkomstuppgifter.

Då fick jag ett brev tillbaka ifrån hans advokat, att han istället för att betala vill ha flickan längre tid hos sig när han är hemma. Han vill ha henne 3 veckor i sträck när han är hemma, vilket jag aldrig kommer att acceptera.Det är alldeles för lång tid för ett sånt litet barn. Dessutom går jag sönder av bara tanken..

Så min advokat har svarat att vill han ha växelvis boende så får han börja jobba här hemma. Dessutom har vi i brevet sagt att vi vill ha ett möte med honom för att kunna lösa detta. Så vi får väl se hur det blir...

Det enda jag vill är att han ska stå för sin del av kostnaden, tänk att det ska vara så svårt!

Och nån hjälp ifrån FK finns inte att hämta, jag har pratat med flera där, och t.o.m fått det skriftligt ifrån nån av deras "utlandsexperter".          

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?