• Liljekonvalj74

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Hej Förvirrad,

Vet inte hur gammal den här tråden är, men jag blev intresserad då jag sitter i samma läge... 

Pappan bor i Norge och har inte velat gå med på någon ök om uderhållsbidrag. Detta har pågått sedan 2010 och jag har till slut fått vända mig till FK som i sin tur vänt sig till NAV. Han har blivit delgiven papper från NAV i slutet av Juni i år och skall nu återkomma till dom med inkomstuppgifter. Känner jag honom rätt så kommer inte detta att ske utan NAV kommer få ta belut själva och jag kan nog räkna med att inte få något beslut om underhållsbidraget dom närmaste månaderna...

Tyvärr vet jag att när det väl kommer ett beslut kommer inte pappan att betala!!!!!
    Vad gör jag då? Driver NAV in det via arbetsgivaren eller hur funkar det??

Hur har det gått för er som skrivit ovan??

//Liljekonvaljen74           

• Liljekonvalj74

"Förvirrad":
    Känner igen det där med dåligt samvete, fast man vet att man inte borde ha det...  kan garantera att männen då inte sitter där uppe och tycker ett dugg synd om oss!

Jag fick till slut besked om underhåll från Nav, han hade inte gett dem några uppgifter så dom gick efter chablon och de uppgifter om årsinkomst dom har på honom där uppe. När Nav till slut meddelade honom om hur mycket han skulle betala i månaden DÅ skickade han ett email och förklarade att han absolut inte hade råd att betala så mycket i underhåll! Så nu ska dom ompröva hela beslutet och det tar ca 6 månader..... nämnde jag att denna process om underhåll startade för 3 år sedan??!!!! Ska oxå nämna att han har en årslön på närmare 700 000kr/år, bor ensam och LYXKONSUMERAR massor! Prioriteringarna är verkligen skeva hos vissa mäniskor...

"Rådvill": Tycker det är konstigt att FK bad dig kontakta advokat? Jag tog kontakt med FK och dom har varit jätte hjälpsamma med hela processen! Dom skickade mig alla papper jag skulle fylla i och vilka kopior jag skulle bifoga. Sedan skickade jag tillbaks det till FK som vidarebefodrade allt till norska NAV.  Jag har själv inte behövt kontakta NAV alls utan all kontakt har gått via FK.
    Kan det kanske vara för att han är skriven i Sverige? Jag tycker du skall ringa igen och få förklarat "varför" dom inte kan hjälpa dig. Att gå via advokat låter onödigt dyrt, men om det är den vägen du väljer att gå så se till att du får "rättshjäp".

En vädigt  intressant"tråd".... vill gärna veta hur det går för alla inblandade :)

• Liljekonvalj74

Nä det blev inte så mycket (om man nu jämför med vad han tjänar) utan ca 5000/mån för 2 barn! NAV tog hänsyn till min ekonomi, att jag får barnbidrag från Sverige, plus att han tydligen blivit beordrad att betala underhåll för att annat barn i norge,,, Ooops! Undrar om hans Svenska flickvän vet om detta ;)

Oavsett, det är ingen hög eller orimlig summa att betala för sina barn med en sådan inkomst! Ändå vägrar han betala... tror inte att han förstår att detta kommer gälla retroaktivt och ju längre han vägrar betala, ju högre blir hans skuld.   

• Liljekonvalj74

Förrästen rådvill: Om ni inte kommer till en gemensam lösning (din advokat och exman) så vänd dig direkt till Norska NAV!! Även om han bor i Sverige så har han inkomst i Norge och betalar norsk skatt. NAV har tillgång till ALLA inkomster i Norge och kommer att ta ett beslut om underhållsbidrag enligt den informationen.
    Du kan väl "hota" han lite och säga att om ni inte kommer fram till en gemensam lösning så kommer du tvingas ta detta genom Norska myndigheterna NAV och dom kommer att dra ca 11% av hans lön (Enligt ett tidigare inlägg) 

• Liljekonvalj74

Anonym, jag har fått ett likadant brev som du och heller aldrig fått några pengar på NAV! Det verkar som om det vore någon årsredovisning typ liknande vi får till deklarationen. Jag har dock aldrig mottagit något från NAV, väntar fortfarande på att fadern skall betala trotts krav från NAV till honom....
    Någon som vet vad detta papper gäller?? 

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?