• Anonym (intressant)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

ja detta var intressant, pappan till min son bor och arbetar i norge och FK skickade papper att han och jag var tvungna att upprätta ett avtal om vad han skulle betala i underhåll, bara för att han jobbade i norge, han tyckte 0kr och då var jag tvungen att ta det till tingsrätten. om jag godkände ett oskäligt avtal bara för att få det gjort skulle jag inte få underhåll alls. Men att man kan/ska skicka ansökan till NAV har jag aldrig hört talas om. så han betalar underhåll både i sverige och norge då? 

Vad olika det kan vara då, jag var i princip tvingad att ta det till rätten men till dig sa FK att du skulle skicka papper till NAV.   Ni kanske fick ett avtal från FK där ni kom överenns om 1273?

• Anonym (intressant)
    Anonym (Rådvill) skrev 2012-08-10 07:13:30 följande:
    Hej, intressant med denna tråd, för jag har en liknande situation. Mitt barns pappa bor och är folkbokförd i Sverige, men arbetar i Norge. Jag har varit i kontakt med FK som säger att jag måste gå via advokat för att få en dom på underhåll. Enligt FK kan FK inte kräva pengar av pappan eftersom han har sin inkomst i Norge. Nuhar jag bokat tid hos en advokat, så jag får väl snart veta... Men jag blev lite nyfiken på om det kan hjälpa mig att kontakta NAV? Jag skulle ju helst vilja slippa lägga en massa pengar på en rättslig process.
    jag hade det precis som du, fick ta det via tingsrätten, som sagt FK gör inte ett dugg och det ligger på mig att "fixa" en dom på underhållet om vi inte kan komma överenns om jag vill ha underhåll. Man kan ju inte skriva få ett oskäligt lågt avtal, mitt ex ville betala 0kr och tyckte att det kunde jag väl skriva på för jag skulle ju ändå få från FK, men då rikskerar jag att stå helt utan, Låst läge alltså fick ta det via tingsrätten. 

Jag undrar, ni som får från NAV, får ni även från FK?  
  • Anonym (intressant)

Jag har skrivit i tråden tidigare då min sons pappa sedan länge bor och arbetar i Norge.
    Idag fick jag ett papper från dem som jag aldrig har fått tidigare, jag fattar inget. jag har inte haft kontakt med Nav överhuvudtaget. Så idag fick jag
    "oppgave over arbeids- og velferdsetatens utbetalninger og trekk 2012"
    To: står mitt namn
    födelsenr: typ mitt person nr men inte så som vi skriver det
    det står en summa osv

Vad kan detta vara? jag har aldrig fått några pengar från nav. jag tolkar det som om detta är någon typ av årsredovisning, men jag har ju aldrig fått pengar eller bett om det. Pappret är en sådan som man river av alla kanter på, ni vet. har fler fått ett liknade brev som kan svara på vad det är?

Jsg ska givetvis ringa imorn men jag tänkte att det kanske fanns någon kunnig här.

• Anonym (intressant)

Ja jag ringde såklart Nav och kollade vad det var, och det var mycket riktigt en årsredovisning, på pengar som de skickar till försäkringskassan så jag ringde dem också och det stämde, de fick pengar från Nav. förmodligen har pappan börjat betala på senare tid, har ju fått underhåll bra mycket längre än föregående år men aldrig brev från Nav.
    Men man kan ju tycka att försäkringskassan kunde skicka ut något litet meddelande att så är fallet så man sliper känna sig som ett fån när man får brev från en norsk myndighet Glad

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?