• Anonym (m)

Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?

Rakad Apa skrev 2012-03-15 10:46:20 följande:
    Jag bor i Norge och jag känner en kille här som har en privat uppgörelse med sitt ex som han har barn med, dom har en privat uppgörelse, båda bor i Norge. Nu när mamman har fått en knäpp och vägrar att låta pappan träffa sin dotter så har han slutat att betala underhåll, och eftersom det är en uppgörelse mellan dom (papper finns på detta) så kan hon inte kräva pengar av hono,. Nu vet jag inte hur det blir eftersom du bor i Sverige men det är nog smart att kontakta en jurist eller dylikt. Alternativt att fråga NAV vad som gäller.

jag bor också i Norge och hon kan få pengar av pappan oavsett om han vägrar betala. Då tar hon kontakt med NAV som bestämmer en summa och drar det av hans konto varje månad. Oavsett måste man betala för sitt barn. Om mamman vägrar honom att se barnet så borde han ta kontakt med familievernskontoret och få hjälp med ett avtal om umgänge.
  • Anonym (m)
    oliven10 skrev 2012-06-18 21:40:28 följande:
    usch vad tråkigt...själv har jag inte hört något utav dom efter jag skickade in papperna...men nav betalar inte ut något innan dom fått något utav pappan el? 

lite nyfiken :) 
    Om pappan inte samarbetar så tar NAV reda på inkomster och bestämmer en summa utifrån det.
    Reglen här i Norge är att pappan ska betala 11% av sin årsinkomst. Så tjänar pappan då t.ex 350.000 i året så blir det då 38500 kr per år han ska betala, alltså 3200 kr i månaden. Så tjänar han mer så ska han betala mer, tjänar han mindre så blir det mindre såklart ..
  • Anonym (m)
    Liljekonvalj74 skrev 2012-09-19 20:08:39 följande:
    "Förvirrad":
    Känner igen det där med dåligt samvete, fast man vet att man inte borde ha det...  kan garantera att männen då inte sitter där uppe och tycker ett dugg synd om oss!

Jag fick till slut besked om underhåll från Nav, han hade inte gett dem några uppgifter så dom gick efter chablon och de uppgifter om årsinkomst dom har på honom där uppe. När Nav till slut meddelade honom om hur mycket han skulle betala i månaden DÅ skickade han ett email och förklarade att han absolut inte hade råd att betala så mycket i underhåll! Så nu ska dom ompröva hela beslutet och det tar ca 6 månader..... nämnde jag att denna process om underhåll startade för 3 år sedan??!!!! Ska oxå nämna att han har en årslön på närmare 700 000kr/år, bor ensam och LYXKONSUMERAR massor! Prioriteringarna är verkligen skeva hos vissa mäniskor...

"Rådvill": Tycker det är konstigt att FK bad dig kontakta advokat? Jag tog kontakt med FK och dom har varit jätte hjälpsamma med hela processen! Dom skickade mig alla papper jag skulle fylla i och vilka kopior jag skulle bifoga. Sedan skickade jag tillbaks det till FK som vidarebefodrade allt till norska NAV.  Jag har själv inte behövt kontakta NAV alls utan all kontakt har gått via FK.
    Kan det kanske vara för att han är skriven i Sverige? Jag tycker du skall ringa igen och få förklarat "varför" dom inte kan hjälpa dig. Att gå via advokat låter onödigt dyrt, men om det är den vägen du väljer att gå så se till att du får "rättshjäp".

En vädigt  intressant"tråd".... vill gärna veta hur det går för alla inblandade :)
    oj, om han tjänar så mycket så har du (ditt barn) en hel del pengar att vänta sig.
  • Anonym (m)
    Liljekonvalj74 skrev 2012-09-26 14:33:13 följande:
    Nä det blev inte så mycket (om man nu jämför med vad han tjänar) utan ca 5000/mån för 2 barn! NAV tog hänsyn till min ekonomi, att jag får barnbidrag från Sverige, plus att han tydligen blivit beordrad att betala underhåll för att annat barn i norge,,, Ooops! Undrar om hans Svenska flickvän vet om detta ;)

Oavsett, det är ingen hög eller orimlig summa att betala för sina barn med en sådan inkomst! Ändå vägrar han betala... tror inte att han förstår att detta kommer gälla retroaktivt och ju längre han vägrar betala, ju högre blir hans skuld.   
    Ok, om han måste betala för 3 barn så tar de hänsyn till det med så då blir det mindre. Dumt av han att inte betala, det blir ju bara mer och mer och tillslut så kommer de bara börja dra från hans konto.
  • Anonym (m)
    Anonym (förvirrad) skrev 2012-10-18 09:50:30 följande:
    Jag blir knäpp av denna process. . . .nu så vill pappan göra en gemensam uppgörelse privat med mig.
    20.000:- och sen 1500:- i underhåll varje månad. . .

Han hävdar att jag även har barnbidraget så jag ska vara nöjd med 1500.- då jag annars får 1273 från fk. .

För så som jag har förstått det hela att ju mer han överklagar så blir detta en lång process . ..

Förvirrad som vanligt. . . . vad ska man göra. . .

Medan jag kan tycka att 2000:- i månaden från hans sida borde vara mer ok. . .och då har man ju trots allt möts på mitten. . . . . 
    Gå INTE med på privat uppgörelse. Låt allt gå genom NAV. 1500 är ju ingenting.. Vanliga är att han ska betala 11% av årsinkomsten.
  • Anonym (m)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-01-08 18:01:25 följande:
    Hej, efter många påtryckningar ifrån mig till både NAV och svenska försäkringskassan så har allt löst sig.
    Det hjälper att ligga på. . även fast det tar kraft och energi så är det helt klart värt det.

God forsättning på er alla  . . .Tack för ett stöd i denna process! :) 

Så bra att allt löste sig
  • Anonym (m)

Låter visserligen som en sådan årsöversikt man får varje december som man ska ha till deklarationen. Ska kolla min när jag kommer hem från jobbet och se vad det står.

Svar på tråden Pappan bor i norge, underhållsstöd från Nav?