• ulle85

När ska vår son börja förskolan?

Vi fick en son slutet på maj 2011. Är hemma med honom nu och är mammaledig. Har alltid tänkt att han kan börja förskolan i slutet på aug 2012 då är han ca 15mån. Men funderar på om det är för tidigt för honom. Sa till min sambo, kanske är de bättre han får börja efter jul... Hans svar blev, vet inte om våra dagar räcker så långt... Vi tar ut mellan 4-6 dagar i veckan. Annars får vi de inte å gå runt.
    När började ert barn på förskola?

• Svar på tråden När ska vår son börja förskolan?
  • Underbar

Mitt barn började vid 16 månaders ålder för en månad sen. 
    Med facit i hand så tycker jag personligen det är alldeles för tidigt.
    Har även hört att barn inte har behov av dagis, pga det sociala och utvecklingen, förrän de är 2 år. 

• lightfish

Mitt första barn började när han var 16 månader, det funkade bra!
    Andra kommer börja när hon är 17 månader men det är mest för att hon är född tidigare på året.

Båda började/börjar i mitten på augusti.

• skogsvitter

Så länge som möjligt tycker jag självklart att man ska vara hemma. Kan ni vara hemma tills efter jul så är det ju givetvis det bästa.

Vår äldsta gick en period när hon just blivit 2 år, sedan när jag blev gravid fick hon vara hemma igen. Nu är de 4½ år och 1½ år och ingen av dem går på förskolan, det behövs inte och de trivs bäst hemma

• skogsvitter
    Underbar skrev 2012-03-15 10:59:41 följande:
    Mitt barn började vid 16 månaders ålder för en månad sen. 
    Med facit i hand så tycker jag personligen det är alldeles för tidigt.
    Har även hört att barn inte har behov av dagis, pga det sociala och utvecklingen, förrän de är 2 år. 
    Nej inte så tidigt som 2 år, snarare 3-4 år!
    Och det är ju bara om man har ett svagt socialt nätverk och har svårt att låta dem få träffa kompisar på fritiden. Det kan vara bra för dem att vara på förskolan då, därför finns ju också kostnadsfri förskola för alla barn över 3 år.
  • Underbar
    skogsvitter skrev 2012-03-15 11:03:24 följande:
    Nej inte så tidigt som 2 år, snarare 3-4 år!
    Och det är ju bara om man har ett svagt socialt nätverk och har svårt att låta dem få träffa kompisar på fritiden. Det kan vara bra för dem att vara på förskolan då, därför finns ju också kostnadsfri förskola för alla barn över 3 år.
    Fast jag pratade med en barnterapeut om saken, hon sa att behovet inte finns förrän 2 års ålder.
    Jag tycker inte heller att man ska skola in barnen så här tidigt, men så som jag och min sambo arbetar så har vi tyvärr inget val...och det är hemskt, dagis är utformat efter de vuxnas behov..inte för barnens.

Jag är dock gravid nu och min son kommer få vara hemma med oss när bebisen kommer. 
  • BrödernaBus

Min äldsta son började när han var 19 månader (augusti 2010) och den yngsta började när han var 14 månader (augusti 2011). Den äldsta gick dock bara 15 timmar/vecka när jag var hemma med lillebror.
    Nu går dem tre dagar/vecka 7-16/16:30 när jag jobbar och det funkar hur bra som helst. Dem stortrivs och när man lämnar dem hinner dem knappt säga hej då förrän dem ska in och leka med kompisarna. Och dem ska inte följa med hem när man hämtar dem heller Skrattande.
    Även om jag skulle kunna vara hemma med dem så skulle treåringen bli så otroligt rastlös av att inte få vara på dagis. Han behöver verkligen den stimulans han får där.

• skogsvitter
    Underbar skrev 2012-03-15 11:08:43 följande:
    Fast jag pratade med en barnterapeut om saken, hon sa att behovet inte finns förrän 2 års ålder.
    Jag tycker inte heller att man ska skola in barnen så här tidigt, men så som jag och min sambo arbetar så har vi tyvärr inget val...och det är hemskt, dagis är utformat efter de vuxnas behov..inte för barnens.

Jag är dock gravid nu och min son kommer få vara hemma med oss när bebisen kommer. 
    Då sa hon med största sannolikhet det för att inte trampa någon på tårna som har haft barn tidigt på förskolan (vilket de flesta har) men att påstå att en 2-åring har ett eget behov av det är ren lögn. En 2-åring håller fortfarande på att utveckla anknytningen till sina föräldrar och den är fortfarande rätt skör, det är först i 3-4 års ålder som anknytningen når nästa fas och ett barn börjar utveckla sitt eget sociala nätverk och skaffar egna vänner och egna relationer till andra vuxna, utöver närmaste familjen. Men sedan kan man ju givetvis alltid tycka att alla barn har behov av "pedagogisk verksamhet", men det är ju en annan sak. Jag har själv läst till barn- och familjeterapeut förövrigt.
  • Underbar
    skogsvitter skrev 2012-03-15 11:17:24 följande:
    Då sa hon med största sannolikhet det för att inte trampa någon på tårna som har haft barn tidigt på förskolan (vilket de flesta har) men att påstå att en 2-åring har ett eget behov av det är ren lögn. En 2-åring håller fortfarande på att utveckla anknytningen till sina föräldrar och den är fortfarande rätt skör, det är först i 3-4 års ålder som anknytningen når nästa fas och ett barn börjar utveckla sitt eget sociala nätverk och skaffar egna vänner och egna relationer till andra vuxna, utöver närmaste familjen. Men sedan kan man ju givetvis alltid tycka att alla barn har behov av "pedagogisk verksamhet", men det är ju en annan sak. Jag har själv läst till barn- och familjeterapeut förövrigt.
    Hon menade nog mer att det inte uppstår ett sådant behov av det förrän runt 2 års ålder. Och hon menade också på att det inte är hugget i sten, alla är olika.
    Hon håller dessutom med mig om att det inte är en naturlig del i utvecklingen att lämna bort sina barn flera timmar om dagen, för om det skulle vara naturligt skulle ju inte min son eller jag bli så ledsna.

Jag avskyr dagis och jag avskyr att samhället ser ut som det gör med dessa långa arbetsdagar. Jag skulle helst vilja vara hemma så länge det bara går, men jag vill kunna leva ett drägligt liv där vi kan unna oss lite då och då utan att behöva vända på slantarna. 
  • Dohgon

våra började vid 13 månader ungefär, dagarna räckte inte längre än så.
    de är nu 14 månader och stortrivs på dagiset. inga större problem med lämning eller så. visst ibland lite gnäll, men det är inte så farligt. sen när jag kommer för att hämta dem så vill de helst stanna kvar och leka vidare.

De går mån ons fre 8-13 så de går inte heltid visserligen.
    jag kände från början att det var lite tidigt, men nu känns det bra när vi kommit in i det.

• skogsvitter
    Underbar skrev 2012-03-15 11:21:28 följande:
    Hon menade nog mer att det inte uppstår ett sådant behov av det förrän runt 2 års ålder. Och hon menade också på att det inte är hugget i sten, alla är olika.
    Hon håller dessutom med mig om att det inte är en naturlig del i utvecklingen att lämna bort sina barn flera timmar om dagen, för om det skulle vara naturligt skulle ju inte min son eller jag bli så ledsna.

Jag avskyr dagis och jag avskyr att samhället ser ut som det gör med dessa långa arbetsdagar. Jag skulle helst vilja vara hemma så länge det bara går, men jag vill kunna leva ett drägligt liv där vi kan unna oss lite då och då utan att behöva vända på slantarna. 
    Men varifrån får hon just 2-årsgränsen? Det finns ingen sådan.
Svar på tråden När ska vår son börja förskolan?