Underbar skrev 2012-03-15 11:08:43 följande:
Fast jag pratade med en barnterapeut om saken, hon sa att behovet inte finns förrän 2 års ålder.
Jag tycker inte heller att man ska skola in barnen så här tidigt, men så som jag och min sambo arbetar så har vi tyvärr inget val...och det är hemskt, dagis är utformat efter de vuxnas behov..inte för barnens.
Jag är dock gravid nu och min son kommer få vara hemma med oss när bebisen kommer.
Då sa hon med största sannolikhet det för att inte trampa någon på tårna som
har haft barn tidigt på förskolan (vilket de flesta har) men att påstå att en 2-åring har ett eget behov av det är ren lögn. En 2-åring håller fortfarande på att utveckla anknytningen till sina föräldrar och den är fortfarande rätt skör, det är först i 3-4 års ålder som anknytningen når nästa fas och ett barn börjar utveckla sitt
eget sociala nätverk och skaffar egna vänner och egna relationer till andra vuxna, utöver närmaste familjen. Men sedan kan man ju givetvis alltid tycka att alla barn har behov av "pedagogisk verksamhet", men det är ju en annan sak. Jag har själv läst till barn- och familjeterapeut förövrigt.