Hej! Jag har gjort koloskopi, UTAN något lugnande. Blev inte ens erbjuden det. Elak läkare kan jag säga. Så be verkligen om lugnande innan. Eftersom jag inte fick något lugnande så va det väldigt obehagligt för mig. Tror upplevelsen är ganska så individuell, men jag kände iaf av slangen i magen imellanåt, skulle nog kunna säga lite som att vara gravid, något rör sig liksom. Det jag tyckte gjorde ont va när dem stöte till tarmväggen, och även lite obegagling när dem blåser in luft, va berädd på att fisa timmarna efteråt hehe. Så gör inte som jag, Gå på stan efteråt.
När jag skulle dricka den där vätskan innan, så tog det en stund innan jag vågade mig på det. Har för mig att magen ska sätta igång inom 1 timme eller något sånt, kanske halvtimme till och med? Minns inte. Men det tog lite längre tid för mig. Men sen när allt väl va igång så va det ingen fara, lite som akut magsjuk.. Men alltså, tänk på att typ ta någon salva i rumpan innan, för det känns som man blir lite sårig efter alla toabesök.