• bambiii

Det här med PCO?

Det något jag inte riktigt förstår när det kommer till detta ämnet?
    Jag fick höra att jag har PCO 2009 och då sa också läkaren att du kommer inte ha någon ägglossning denna månaden? okej tänkte jag detta var då i februari månad 2009 sen i mars hade vi jätte mycket sex och i början av april fick jag ett plus och har nu en underbar son ( hjärtsjuk) på snart 2,5 år..

men det jag undrar är varför vissa går på mediciner för att bli gravida när dom har PCO? är de inte samma för alla? jag behövde inte ta något fast att dom sa att jag hade PCO , ringde någon månad efter och frågade lite angående PCO till KK ( kvinnokliniken) och personen jag pratade med tappade tydligen tungan när jag sa " läkaren sa att jag hade PCO och kunde inte bli gravid och att jag kanske bara hade 1 eller inga ägglossningar, ja de stämmer sa hon. Så sa jag men jag är gravid i 6 månaden förklara? var även tillbaka 1,5 år senare och då kunde dom inte SE den såkallade PCO:n längre?

vad sjutton är det som pågår? jag förstår verkligen ingenting det kan ju inte bara försvinna eller kan den det?
    min mens är ju oregelbunden och får ofta tecken på att jag "skulle" kunna vara "gravid" fast att jag inte är det.. vad kan man göra åt detta det är fruktansvärt jobbigt!

Joey Ryan Chau 091205
  • Svar på tråden Det här med PCO?
  • Hannah76

Det räcker ju med en äl för att bli gravid. O det finns väl olika grader av pco?
    Samt att den du fick diagnosen av kanske ställde en felaktig diagnos?

• stw89

Vad kul att höra att du blev gravid och fick en son! Grattis! Glad

Vad gäller PCO/PCOS (jag har också det) så kan det visst "försvinna". Tydligen kan en graviditet både utlösa men också göra så att PCO försvinner. Annars kan inte PCO bara "försvinna" men man ska kunna lindra symptomen med t.ex. p-piller. Äter man det så får man ju en regelbunden blödning varje månad. Annars kan man testa att lägga om kosten till LCHF eller någon annan lågkolhydratkost, för tydligen har det gjorts studier som visat att kolhydraterna kan blockera ägglossningen hos oss med PCO. Jag har testat LCHF sedan september och har fått igång ägglossning nästan varje månad nu. Hade det kanske ett par gånger om året bara innan LCHF.

PCO är inta samma för alla, det är som vilken "diagnos" som helst. Tar sig uttryck på lite olika sätt och i olika stor grad hos olika människor. Vissa drabbas väldigt hårt av alla symptom som finns, medan vissa knappt har några problem alls. Just "PCO" är bara själva benämningen på äggstockstypen med de karakteristiska pärlbanden. PCOs är med själva symptomen.

Man kan bli gravid även om man har PCO-äggstockar, men det kan vara olika svårt/lätt för olika personer. Vissa får barn lika lätt som andra, vissa får kämpa ett tag, vissa jättelänge och vissa får aldrig barn... Prickar man dock en ägglossning har vi lika stor chans för att bli gravida som alla andra "normala" människor har. Sen kan det ju vara liiiiite svårare att veta när man har ägglossning om man har PCOS eftersom den kan utebli helt under långa perioder eller komma väldigt oregelbundet. Men sexar man på som sjutton och det inte är något fel på mannens spermier så kan man ju hoppas på att bli gravid förr eller senare ändå :)

Tabletter som många äter för att lyckas bli gravida är hormontabletter som ska "tvinga" fram en ägglossning.       

• bambiii
    Hannah76 skrev 2012-03-15 14:58:02 följande:
    Det räcker ju med en äl för att bli gravid. O det finns väl olika grader av pco?
    Samt att den du fick diagnosen av kanske ställde en felaktig diagnos?
    mycket möjligt men tycker bara att är man överläkare över hela kk ska man veta vad man snackar om sen har jag bara plusat med 2 st i hela mitt liv så kan ju ha pco mensant visste inte att de fanns olika grader bara att Pco och Pcos var olika ifrån vandra.. men vet inte om man ska ta kontak och förklara för dom för det är en aning jobbigt att gå omkring med grav symtom när man inte är gravid haha
    Joey Ryan Chau 091205 <3<3 Mammas Älskling
  • bambiii
    stw89 skrev 2012-03-15 15:04:10 följande:
    Vad kul att höra att du blev gravid och fick en son! Grattis! Glad

Vad gäller PCO/PCOS (jag har också det) så kan det visst "försvinna". Tydligen kan en graviditet både utlösa men också göra så att PCO försvinner. Annars kan inte PCO bara "försvinna" men man ska kunna lindra symptomen med t.ex. p-piller. Äter man det så får man ju en regelbunden blödning varje månad. Annars kan man testa att lägga om kosten till LCHF eller någon annan lågkolhydratkost, för tydligen har det gjorts studier som visat att kolhydraterna kan blockera ägglossningen hos oss med PCO. Jag har testat LCHF sedan september och har fått igång ägglossning nästan varje månad nu. Hade det kanske ett par gånger om året bara innan LCHF.

PCO är inta samma för alla, det är som vilken "diagnos" som helst. Tar sig uttryck på lite olika sätt och i olika stor grad hos olika människor. Vissa drabbas väldigt hårt av alla symptom som finns, medan vissa knappt har några problem alls. Just "PCO" är bara själva benämningen på äggstockstypen med de karakteristiska pärlbanden. PCOs är med själva symptomen.

Man kan bli gravid även om man har PCO-äggstockar, men det kan vara olika svårt/lätt för olika personer. Vissa får barn lika lätt som andra, vissa får kämpa ett tag, vissa jättelänge och vissa får aldrig barn... Prickar man dock en ägglossning har vi lika stor chans för att bli gravida som alla andra "normala" människor har. Sen kan det ju vara liiiiite svårare att veta när man har ägglossning om man har PCOS eftersom den kan utebli helt under långa perioder eller komma väldigt oregelbundet. Men sexar man på som sjutton och det inte är något fel på mannens spermier så kan man ju hoppas på att bli gravid förr eller senare ändå :)

Tabletter som många äter för att lyckas bli gravida är hormontabletter som ska "tvinga" fram en ägglossning.       
    hej hej :)
    och tack så mycket :)

Jo Lchf har jag prövat och då fick jag regelbunden mens vilket kändes skönt men sen efter 7 månader fick jag avsmak för allt fett så  nu är allt oregelbundet igen jo p-piller hjälper ju till jättebra tycker jag.. mina symton är väl att jag iprincip känner mig "gravid" fast att jag inte är det har yrsel, lättillamående, och är tungandad samma sak kände jag med sonen fast denna gången är det negativt? är det vanligt att kroppen lurar en så när man har Pco?

jasså så den kan "försvinna" ojdå ja vi får se vad läkarna säger jag är ju lite så tror jämt att det är något farligt fast det brukar inte vara det haha
  • stw89
    bambiii skrev 2012-03-15 15:22:38 följande:
    hej hej :)
    och tack så mycket :)

Jo Lchf har jag prövat och då fick jag regelbunden mens vilket kändes skönt men sen efter 7 månader fick jag avsmak för allt fett så  nu är allt oregelbundet igen jo p-piller hjälper ju till jättebra tycker jag.. mina symton är väl att jag iprincip känner mig "gravid" fast att jag inte är det har yrsel, lättillamående, och är tungandad samma sak kände jag med sonen fast denna gången är det negativt? är det vanligt att kroppen lurar en så när man har Pco?

jasså så den kan "försvinna" ojdå ja vi får se vad läkarna säger jag är ju lite så tror jämt att det är något farligt fast det brukar inte vara det haha
    Man kan ju få gravsymptom även strax innan man ska ha ägglossning eller få mens också.. Så det kan ju vara därför du får så. Eller om man längtar efter att bli gravid så kan kroppen framkalla gravsymptom fast man inte är gravid. Kroppen är en spännande mojäng! :)
  • Hannah76
    bambiii skrev 2012-03-15 15:16:43 följande:
    mycket möjligt men tycker bara att är man överläkare över hela kk ska man veta vad man snackar om sen har jag bara plusat med 2 st i hela mitt liv så kan ju ha pco mensant visste inte att de fanns olika grader bara att Pco och Pcos var olika ifrån vandra.. men vet inte om man ska ta kontak och förklara för dom för det är en aning jobbigt att gå omkring med grav symtom när man inte är gravid haha

Vad är det för graviditetssymptom?
  • bambiii
    stw89 skrev 2012-03-16 11:59:39 följande:
    Man kan ju få gravsymptom även strax innan man ska ha ägglossning eller få mens också.. Så det kan ju vara därför du får så. Eller om man längtar efter att bli gravid så kan kroppen framkalla gravsymptom fast man inte är gravid. Kroppen är en spännande mojäng! :)
    Va är det sant haha :D kan kroppen göra så hade jag ingen aning om.. Nä jag vill ju vänta minst 3 år då jag ska in på utbildning nu till undersköterska som är på 1 år och vill inte bli gravid samtidigt :/ så det kanske blir störning emd kroppen pga av att jag är orolig för det? tar visserligen cerazette nu och eftersom att jag började med dom innan mensen kom så måste jag avstå ifrån sex i  ca 7 dagar eller va de nu är :p
  • bambiii
    Hannah76 skrev 2012-03-16 12:31:40 följande:
    Vad är det för graviditetssymptom?
    yrsel, magvärk ( liknande mensvärk) , lätt illamående, ömma bröst på vänster sida., svullen på magen, sug efter saker och lätt tungandad och trött precis som när jag väntade min lilla pojke för 2 år sen.. men gjorde ett test förra vecka och det var negativt  och tänkte då börja med p-piller..

nu tar jag Cerazette har tagit dom i snart 1 vecka och eftersom jag började med dom innan mensen så måste jag avstå ifrån sex i minst 7 dagar för man är inte lika skyddad innan dess.. och den kan inte vara ägglossning för den ska jag inte ha förens nästa helg (25) om det stämmer.. som sagt det är lite svårt med att vara oregelbunden och att ha PCO för jag är ofta SKENGRAVID var till varanan månad min kropp är lite knäpp..
  • stw89

Men om du misstänker att du kanske är gravid - varför inte vänta med p-piller tills du fått mens då? För att vara helt säker på att du inte är gravid. Ett grav-test kan faktiskt visa falskt...

• bambiii
    stw89 skrev 2012-03-19 12:32:15 följande:
    Men om du misstänker att du kanske är gravid - varför inte vänta med p-piller tills du fått mens då? För att vara helt säker på att du inte är gravid. Ett grav-test kan faktiskt visa falskt...
    men eftersom att jag har Pco så kan det dröja väldigt länge och jag tog ett test innan jag började så det borde ju inte vara något då jag tidigare tagit akut p-piller .. min mens kan alltså utebli en månad ½ ibland lite jobbigt :/
  • stw89

Ja, men som sagt ett test kan visa felaktigt resultat. Det visar ju inte positivt förrän mängden hcg har stigit till en sån nivå att testet ger utslag.. Och eftersom du själv säger att du har grav-symptom så är det ju då ganska klokt att vänta på att mensen ska komma. Annars kan du ju skada ditt eventuella foster med p-pillrena.

1½ månad är inte alls mycket för att ha pco. Min har kunnat utebli 3-4 månader i sträck, utan att jag varit gravid. Vet många som gått utan mens i ett år med, p.g.a. att de har pco. 

• Sara1983

har startat en grupp på Facebook. att leva med PCO/PCOS välkomna

• bambiii
    stw89 skrev 2012-03-20 10:02:50 följande:
    Ja, men som sagt ett test kan visa felaktigt resultat. Det visar ju inte positivt förrän mängden hcg har stigit till en sån nivå att testet ger utslag.. Och eftersom du själv säger att du har grav-symptom så är det ju då ganska klokt att vänta på att mensen ska komma. Annars kan du ju skada ditt eventuella foster med p-pillrena.

1½ månad är inte alls mycket för att ha pco. Min har kunnat utebli 3-4 månader i sträck, utan att jag varit gravid. Vet många som gått utan mens i ett år med, p.g.a. att de har pco. 
    jo men pco har ju olika grader min kanske är mild.. men jag har grav symton VARJE månad i princip så detta är inget nytt för mig.. direkt.. men jobbigt är det  :/ men vet det finns dom som har de betydligt jobbigare pco än vad jag har .. men de längsta jag gått utan emnar är 1½ månad till2  månader .. men som sagt min kropp tror att den är gravid varje månad och är alltid sen gillar på 35-46 dagar mellan ibalnd inget alls..
  • maja76

Hej. För 2 år sedan fick jag veta att jag hade PCO. Jag är överviktig så jag skulle gå ner i vikt.
    1:a mån alltså i maj då gick jag ner 7 kilo och har gått upp 1 kilo sedan dess.
    Fick Provera som jag skulle äta varje mån så att min mens och ägglossning skulle komma i takt varje månad och det gjorde mensen men har ingen ägglossning enligt testerna på stickor hemma.

Det hände inget mer så i februari nu iår så gick vi till läkaren igen eftersom jag började gräva ner mig och må skit. Då kunde han inte ställa diagnosen PCO på mig. Så han tror att om jag går ner i vikt, ca 10 kilo till så kommer jag att bli gravid. Proveran ska jag bara ta var 3:e mån med nu för att tvinga den att komma naturligt. Inget hänt ännu.

Så han skickade mig till en kostrådgivare som har lyckats få ner folk och de som försöker bli gravida i vikt. Jag började nu i måndags den 26/3 med en metod som heter Isometoden. Så jag får se nu på en mån om jag kommer gå ner något.

Såg på skärmen när vi gjorde undersökningen att det låg som ett pärlhalsband och det ä'r ett täcken på PCO, men att det är väldigt svårt att ställa den diaognosen. 

Har ömma bröstvårtor denna mån som jag inte haft sedan jag åt p-piller. Men jag vet inte om jag haft så starka symtom på att jag varit skengravid, visst önskar man att det skulle slå in, men vem gör inte det som har svårt för det.      

Kram till alla 

PCO??? Eller vad????
Svar på tråden Det här med PCO?