• Nemi76

Ytterkläder för nyfödd i april?

Detta kanske är dagens dummaste fråga men jag måste verkligen få lite tips! Vad sjutton har man för ytterkläder på en nyfödd i april/maj? Jag menar, det kan ju fortfarande vara ganska kyligt ute men en jättetjock vinteroverall känns ju lite overkill så att säga. Bebisen kommer ju dessutom ligga nerbäddad i en vagn när man är ute men någon form av ytterkläder måste den ju ha. Vad sjutton ska jag köpa? Gärna tips med länkar till praktiska plagg.

• Svar på tråden Ytterkläder för nyfödd i april?
  • Maria R

Jag skulle struntat i ytterkläder till en nyfödd den tiden, det går bra att bädda med en extra filtar i vagnen och även täcka över med filt när bebisen sitter i babyskyddet. En mössa kan ju så klart vara bra att ha, rätt tunn i bomull. Kanske ett par extra sockor på fötterna och om bebis tycker om att ligga i vagnen med armarna uppåt så att filten i inte täcker kan man ju trä på ett par sockor eller "vanliga" vantar till större barn på händerna.

• Nemi76

Ja, mössor och sockor har jag ju, men jag tänkte att man kanske behövde någon lite tunnare overall eller något men så är det väl ganska varmt i vagnen och ska barnet bäras i babyskyddet en kortare stund till bilen kan man ju ha filt/täcke över det väl?

Det är en helt ny värld detta med totalt nya frågeställningar som jag aldrig trodde att jag skulle ställas inför   

• Maria R

Det är klart att man kan skaffa en overall men ett måste är det inte som jag ser det. Har knappt använt overallen till min minsta och hon är född i januari Jag tycker mest att det är krångligt att få in bebisen i overallen. Men det finns nog tunnare fleece overaller om du vill ha en, utan foder menar jag. Kolla på tradera om du vill komma undan lite billigare, dom växer ju ur overaller så snabbt och sliter knappt på dem när dom är bebisar.

• CrazyLady

Min dotter e född i April - 11 och hon hade mössa och en kofta på sig, sen hade hon en filt/tunnare täcke över sig...
    dem ligger ju väldigt nerbäddade i vagnen och det blir ju väldigt varmt där så din bebis lär nog inte frysa...

• Fraggelgirl

Min dotter är född i december 08, och hon hade en teddydress (köpt på cubus) två delad och så filtar på det. Då kan man ta bort filtar ev lägga på. Svärmor tyckte vi hade på tok för lite, men hade hon fått bestämma så hade vår dotter flytit bort i svett. I vagnen blir det ju varmt av kroppsvärmen också.

Nu väntar vi barn mars/april och det är ju himla skönt ute, så jag tror att teddydressen blir för varm, men några dagar kommer det säkert vara kallare så då får man klä på mer. Kanske ha mindre under. Får bara se efter dagens väder, och som sagt, många filtar så kan man ta bort/lägga på eftersom turen går. Kan ju vara +15 i solen och så när man kommer i skugga så blir det genast kallare.

• Nemi76

Ja, det skiljer ju väldigt mycket från skuggläge till solläge och då kanske filt/täcke är smidigare än att behöva ta av och på en overall bara för att man helt plötsligt är i gassande sol och barnet flyter bort i svett typ. Någon kofta eller så som man kan knäppa upp om det blir för varmt kanske räcker, i kombination med en extra filt om det blir för kallt...

• Ankissen

Ella är född i april 09 och hon fick ha på sig en väldigt tunn fleeceoverall när vi var ute och gick. 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Mynta

Vi ska ha barn i maj. Tänker köpa en overall i bomull, typ One Piece, i en lite större storlek (62/68) att dra över de vanliga kläderna när det behövs. Även om barnet ligger skyddat i vagnen kan man ju behöva ta upp det för blöjbyte/matning/tröst.

Svar på tråden Ytterkläder för nyfödd i april?