• Anonym (TU)

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Anonym (stanna hemma) skrev 2012-03-15 19:17:52 följande:
    Varför får hon öht vara ute på fre-lör kvällarna? Hon har ju bevisat att hon ej klarar av det. Hon är inte myndig och du bestämmer. 
  • Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:24:26 följande:
    Jag hade tidigare i höstas förbud mot att vara ute senare än 21.00 på helger. Men det resulterade i att hon smet ut genom fönstret samt så blev det bråk om det.
    Jag drog även in pengarna en tid, vilket heller inte hjälpte.

Då låser man fönstret. Om du ger henne tillåtelse att gå ut och festa fastän du vet vad som kommer att hända så har du indirekt gett ditt ok.
  • Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:28:42 följande:
    Går ej att låsa fönstret. Och skulle det gå på våra fönster, så skulle hon ta sig ut ändå om hon verkligen vill ut för då går hon ut när jag somnat.

Det går att köpa lås att montera på fönstret.

Om du somnar så har du också gett upp. Hålla sig vaken är det som gäller. Låter på mig som du gett upp och istället tror att något mirakel ska få henne att sluta. Det blir bråk och man får låsa fönster, hålla sig vaken och annat. Min mamma åkte ut till en fest, stegade in och släpade hem syrran inför kompisarna. Det var sista gången som syrran smet ut på ett bra tag. 
  • Anonym (TU)

Alternativt kan du ju sitta och vänta på att få ett bra mycket tråkigare samtal från polisen då din dotter råkat riktigt illa ut pga alkoholen. Misshandlad eller våldtagen tex. Jag tror inte att du tycker att det är ett ättre alternativ.

• Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:37:27 följande:
    Det skulle inte funka att sitta uppe nätter efter nätter då jag jobbar.
    Jag jobbar som uska och jobbar skift. Så skulle jag sitta uppe en fredag kväll till 03-tiden för att sedan stiga upp 05.50 för att bege mig till jobbet som börjar 07.00, det orkar man inte.

Är jag ledig en helg, brukar jag sitta uppe till runt 01-tiden.

Jag har under hösten gett undergångsförbud, haft som regel att hemma senast 21.00 på helger. Men det är nästan meningslöst.
    Visst, hon kom 21.00, men när jag gick och la mig for hon ut igen, sen festade dom mitt i veckan istället vilket inte är bra för då är det skola som gäller.
    Ibland kom hon inte hem alls.
    När jag hade utegångsförbud hände det att hon gick ut genom fönstret m.m

Lås på dörrar och fönster som sagt. Pröva att byta skift. Ta hjälp av anhöriga och kompisar att sitta barnvakt. Kontakta soc om det är så stora problem att du inte tror att du rår på det.
  • Anonym (TU)
    Hon den där skrev 2012-03-15 19:42:02 följande:

Jag tycker det låter på dig som du redan gett upp. Det är du som är mamman och det är du som bestämmer, visa henne det!

Ja jag undrar hur det ens hann bli så här. Den allmänna acceptnsen att tonåringar ska ha rätt att festa lite och ha skoj med alkohol är helt skev. Släpa hem ungen om det så krävs bulldozer! Och varför inte kontakta soc om problemen är så stora och du har gett upp?!!
  • Anonym (TU)
    Ebba Caroline skrev 2012-03-15 19:44:10 följande:
    Då får du kontakta soc och få hjälp eftersom du uppenbarligen inte klarar av dottern själv! En 15-åring SKA inte vara uta på nätterna och dricka sig stupfull.

Varken helger eller vardagar!
  • Anonym (TU)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:58:45 följande:
    Om det är en vanlig dag / vardag och jag är ledig, kan vi laga mat tillsammans och sitta och prata och skoja och då brukar hon kunna berätta ganska mycket. Hon brukar berätta om olika vänner, killar m.m då är hon rätt öppen och kan prata om det mesta.

Men när det här festande började, så om jag tog upp det på samtal blev hon förbannad på mig. Så pratar vi kan vi prata om allt möjligt, men predikar jag om sånt hon "inte" skall göra, blir hon ilsken.

Jag har sagt att hon får vara ute sent på helger om hon är nykter och talar om vars hon är, till en början funkade det jätte bra hon kunde komma hem eller ringa och säga att "går det bra om jag sover hos xxx"  Ja - Om det går bra xxx föräldrar. Sen hade vi gjort upp en tid att du ska vara hemma 22.30, och då kunde hon ringa och fråga om hon inte kan få komma hem 23.00, och visst. Sköter hon sig så är det inga problem. Kan man vara ärlig och säga vars man är samt meddela så är det mycket bra.
    Förr, ringde jag även till föräldrarna och kollade så dom är hemma och om det isf var OK att hon sov där.

Om man bortser från problemen med utevistelserna och alkoholen har vi OK - dialog. Men den har blivit betydligt sämre sedan alkoholen och diskussionerna kom in.

Jag skulle kunna acceptera att hon vill festa någon helg, OM hon skulle tala om det för mig, att "ikväll tänkte vi ha en liten fest hos xxx och jag kommer hem kl , samt svara om man ringer. Eftersom att då skulle jag veta vars hon är och håller hon ej tiden åker jag och hämtar henne. Men eftersom det inte funkar i dagsläget så är det svårt.

Jag vet själv hur man var i den åldern, att man ville testa på det ena och det andra. Men bara man kan vara ärlig och säga var man är så är det OKEJ.
    Men snälla nån hon fixar ju inte att vara ute utan att dricka som du berättar det. Och då går det inte att ha såna överenskommelser.
  • Anonym (TU)
    Anonym (hm) skrev 2012-03-15 19:59:55 följande:
    Håller med Anonym i mycket det hon skrev.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser att så många verkar tycka att låsa dörrar och fönster verkar vara en bra idé "ja vi låser in dem så löser sig problemen av sig själv" öppen kommunikation är det som gäller, hellre att man vet var dom håller hus och pysslar med än att de smyger. Kan säga att hade min mamma låst in mig hade jag blivit dubbla värre än vad jag var, och jag var den som drack mycket men däremot hade jag ingen som brydde sig direkt. 

Och det verkar ju fungera bra i TS fall eller? Jag tycker att det låter som att TS och hennes dotter är förbi den punkten. Och fixar hon det inte själv då får hon koppla in soc.
  • Anonym (TU)
    LaYa01 skrev 2012-03-15 20:03:13 följande:
    Hej!

Jag är inte mycket äldre än din dotter, jag är 17 år och kommer fylla 18 det här året.
    Jag hör väldigt ofta i skolan hur de har festat, druckit alkohol, haft sex, gjort allt möjligt medan jag anser att på helgerna åker man hem till mamma (eftersom jag studerar gymnasiet på en annan ort).

Hurdan relation har NI? Har du en bra relation till din dotter? Om inte, när upphörde den relationen? När började hon dricka?
    Är det någonting i skolan som får henne att hänga med på sånt? Grupptryck, spela cool inför kompisar och så?
    Eller gör hon allt det här för och bli cool?

Sköter hon annars sitt vardagsliv? Sköter hon skolan? Är hon godkänd i alla ämnen? Gör hon läxor och läser hon till prov?
    Eller har hon vara hamnat i en ond cirkel?

För vad du än gör, vilka metoder du än använder... det är för hennes skull du gör det! Glöm inte det!
  • Anonym (TU)
    Anonym (hm) skrev 2012-03-15 20:08:35 följande:
    Det har jag inte sagt, det jag menar bara är att det KAN göra saken värre om man ska börja låsa in folk. Sen om soc kan hjälpa vette fasen, i vår familj blev det anmält att min föräldrar drack och vi råka illa ut i hemmet, men inte en ENDASTE gång kom soc över för att kolla läget eller något annat. Men om det hjälper dem så är det bra. Som föräldre ska man ju också lära sig hur man hanskas med sina tånårs barn, många kan vara väldigt håra på att hela tiden pika på vad man inte får göra utan att ge en förklaring till det eller kanska dela med sig av egen erfarenhet.

Jag tror tyvärr att många inte inser att kommunikationen eller att vara kompis med sitt barn inte fungerar förrän i tonåren och då går det inte att vara vuxen mot sitt barn längre. Jag tror att förtroende och kommunikation måste arbetas upp långt tidigare än när tonåringen gör uppror och gör som hon vill. Soc kanske inte alltid hjälper, men har man inte försökt så kan man inget säga om det.
  • Anonym (TU)
    LeQuihnn skrev 2012-03-15 20:12:33 följande:
    Jah jag är iallafall glad att jag inte är en bortskämd unge(som 95% av alla ungdomar är idag). Är 19 år och har aldrig festat. Vilket jag är väldigt stolt över. Självklart har jag haft vänner, bra vänner och jag hoppas det löser sig med din dotter.
    Det verkar dessutom alldeles för accepterat hos vuxna att tonåringar har ett så osunt förhållande till alkohol idag. Det är något som går över och något som de ska igenom påstås det. Alla tonåringar har rätt att festa runt varenda helg på ett helt osunt sätt. Jag förstår inte den inställningen.
  • Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:16:11 följande:
    Är man bortskämd för att man festar? Jag tycker att det är galet att kulturen i Sverige verkar vara att det är ok med 15åringar som super sig fulla, men det är inget fel att festa under ordnade former. Jag vill att mitt barn lever livet och får lite erfarenhet, men inom rimliga gränser.

Vad är ordnade former och hur mycket har föräldrarna koll på att det verkligen är så? Det min tonåring berättar om kompisars festande är hårresande.
  • Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:24:32 följande:
    Ordnade former är för mig fester där det inte förekommer droger eller sex, och att man håller sig nykter eller dricker max 1 glas. Att man är ansvarsfull helt enkelt. Sen tycker jag inte att man ska festa varje helg, det ska vara med måtta. Man får väl också lita lite på sitt barn men om man märker att det inte fungerar så bra som i TS fall så får man sätta stopp.

Och ja, det är skrämmande hur folk festar. Jag var absolut inte värst i mitt gäng. Jag var "alkisen", den som däckade först av alla. Det  var absolut inte bra och kunde gjort att jag hamnade i farliga situationer. Men jag drogade inte, höll inte på med massa killar eller strippade osv. Mina kompisar däremot provade både det ena och det andra. Mycket handlar om vilka värderingar man har med sig hemifrån tror jag. Jag kunde umgås i de kretsarna utan att göra de sakerna själv för jag kände att det var fel för mig helt enkelt. Sen var jag visserligen däckad av alkoholen redan vid 22-tiden så jag var inte i skick att göra alla saker som mina vänner gjorde ändå.
    Jag kan i alla fall säga att det som verkar förekomma i dotterns kompisars fall definitivt inte är ordnade former. Mycket vanligare nu än när jag var tonåring som det verkar. Föräldrarna har mindre koll och föräldrar tror inte att just deras barn ska göra det ena eller det andra. Jag har suttit p åföräldramöten där föräldrar säger att det är så bra att de inte festar med alkohol utan bara är hemma hos varandra och tittar på film och äter popcorn. Samtidigt skryter de närmast om på facebook och bloggar om vad som verkligen hänt. Hur kan man vara så aningslös?!! 
  • Anonym (TU)
    Anonym (ida) skrev 2012-03-15 20:37:09 följande:
    Man ser vad man vill se. Men ja, tiderna har ändrats. Jag är 30år nu, det har bara gått 15år sen jag var i den åldern men märker via mina syskonbarn hur mycket saker har ändrats. Jag tror inte att jag kommer släppa ut mina barn alls den dagen jag får egna.

Det är ju en variant.

Mina barn har vuxit upp till så pass sunda tonåringar att de undviker tillställningar med alkohol. Det innebär inte att de är utanför eller utstötta. Bara att de valt bättre umgänge och bättre vanor. Att man måste festa och dricka för att få erfarenhet eller för att alla tonåringar ska igenom den "fasen" är bara dumheter. 
  • Anonym (TU)
    Anonym (monica) skrev 2012-03-16 00:10:20 följande:

Min son var precis likadan. Han började när han var 14 och gick i 8:an. Det jag gjorde var att jag anmälde honom till Mariapol. Alkoholkliniken för ungdomar. Han fick gå på samtal där under flera veckors tid, både tillsammans med mig och individuellt. 

Han började också i samband med detta skita i skolan, skolkade mycket, och gjorde massa bus i skolan, allt från slagsmål till skadegörelse. Jag bad skolan göra en anmälan till Soc och det resulterade i att jag fick hjälp som förälder med samtalskontakt både för mig och min son.

Jag fick också då genom Soc möjlighet att gå i tonårsförälder-grupp tillsammans med andra föräldrar i samma eller liknande situation, där vi fick prata och lära oss hur man på bästa sätt kan hantera ungdomar som är destruktiva. Hur man bland annat når man fram till ungdomar som inte vill lyssna.

Jag lyckades inte på egen hand att nå fram till min son utan tog hjälp utifrån.
    Det tog 1 år men han klarade sista året i 9:an galant med bra betyg och hade nästan ingen frånvaro alls.   

Idag är han 17 år och går i gymnasiet.

Det här är bra föräldraskap! Klarar man det inte själv så tar man tag i att få hjälp utifrån!
  • Anonym (TU)
    trz skrev 2012-03-16 13:53:18 följande:
    Angående preventivmedel, är det jobbigt för henne att prata om sex så skaffa hem kondomer OCH ppiller, lägg in dom på hennes rum med en lapp om hur och när man tar pillerna. Misstänker att hon redan vet hur man använder kondom.

Bättre att följa med till ungdomsmottagningen så man få hjälp med snacket där. Att fixa preventivmedel är halva jobbet. Pratet är andra halvan. Man behöver prata om sjukdomar, oönskade graviditeter och var man sätter sina gränser. Det hjälper inte enbart med att knapra p-piller eller att tro att dottern känner sig mer bekväm med att hala fram en kondom när det är dags.
Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna