• Anonym (ida)

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Jag var mycket som din dotter. Min mamma försökte vara hård och gav mig utegångsförbud eller sa att jag var tvungen att vara hemma kl.22.00 på helgerna. Problemet var att jag visste att inget hände om jag bröt mot reglerna. Jag struntade i vad hon sa, gick ut och festade till kl. 06.00 på morgonen. Gick hem, fick en utskällning och utegångsförbud. Men jag smet ut varje kväll trots utegångsförbudet. Detta var inte tillräckliga konsekvenser för att jag skulle respektera henne. Ju mer krav hon ställde, desto mer kämpade jag emot men det det just för att jag KUNDE. Till slut gav min mamma upp och accepterade att jag gjorde som jag ville.

När jag var ute och festade så var det inte under ansvarsfulla former. Precis som din dotter så drack jag mig stupfull. Somnade ute bland främmande människor. Liftade med okända män. Gick hem till okända människor. Utsatte mig för massa av faror. Jag var självdestruktiv och inte alls rädd om mig själv. När man dricker så mycket så är det inte vanlig tonårsfylla, det är ren destruktivitet och jag önskar att någon hjälpte mig.

Du skriver att det inte hjälper hon får utegångsförbud eller om pengarna  dras in. Vad bryr hon sig om?
    Och om hon går ut ändå, gå ut och leta upp henne och släpa med henne hem! Ge inte bara upp. Hur mycket jag än käftade emot och testade min mamma så ville jag bara att någon skulle rädda mig från mig själv.

• Anonym (ida)
    Anonym skrev 2012-03-15 19:44:51 följande:
    Gör även klart för henne att om hon inte befinner sig där hon sagt och inte kommer hem i tid så kommer du leta tills du hittar henne. Min mamma kom in på en klubb i pyjamas och hämtade mig när jag var 16. Efter det kom jag alltid hem i tid.
    Min mamma gjorde en liknande grej, gud vad jag skämdes! Det hände bara en gång, sen gav hon upp. Hade hon gjort så varje gång så hade jag nog valt att stanna hemma sen.
  • Anonym (ida)
    LeQuihnn skrev 2012-03-15 20:12:33 följande:
    Jah jag är iallafall glad att jag inte är en bortskämd unge(som 95% av alla ungdomar är idag). Är 19 år och har aldrig festat. Vilket jag är väldigt stolt över. Självklart har jag haft vänner, bra vänner och jag hoppas det löser sig med din dotter.
    Är man bortskämd för att man festar? Jag tycker att det är galet att kulturen i Sverige verkar vara att det är ok med 15åringar som super sig fulla, men det är inget fel att festa under ordnade former. Jag vill att mitt barn lever livet och får lite erfarenhet, men inom rimliga gränser.
  • Anonym (ida)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:18:45 följande:
    Vad är ordnade former och hur mycket har föräldrarna koll på att det verkligen är så? Det min tonåring berättar om kompisars festande är hårresande.
    Ordnade former är för mig fester där det inte förekommer droger eller sex, och att man håller sig nykter eller dricker max 1 glas. Att man är ansvarsfull helt enkelt. Sen tycker jag inte att man ska festa varje helg, det ska vara med måtta. Man får väl också lita lite på sitt barn men om man märker att det inte fungerar så bra som i TS fall så får man sätta stopp.

Och ja, det är skrämmande hur folk festar. Jag var absolut inte värst i mitt gäng. Jag var "alkisen", den som däckade först av alla. Det  var absolut inte bra och kunde gjort att jag hamnade i farliga situationer. Men jag drogade inte, höll inte på med massa killar eller strippade osv. Mina kompisar däremot provade både det ena och det andra. Mycket handlar om vilka värderingar man har med sig hemifrån tror jag. Jag kunde umgås i de kretsarna utan att göra de sakerna själv för jag kände att det var fel för mig helt enkelt. Sen var jag visserligen däckad av alkoholen redan vid 22-tiden så jag var inte i skick att göra alla saker som mina vänner gjorde ändå.
  • Anonym (ida)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:31:43 följande:
    Jag kan i alla fall säga att det som verkar förekomma i dotterns kompisars fall definitivt inte är ordnade former. Mycket vanligare nu än när jag var tonåring som det verkar. Föräldrarna har mindre koll och föräldrar tror inte att just deras barn ska göra det ena eller det andra. Jag har suttit p åföräldramöten där föräldrar säger att det är så bra att de inte festar med alkohol utan bara är hemma hos varandra och tittar på film och äter popcorn. Samtidigt skryter de närmast om på facebook och bloggar om vad som verkligen hänt. Hur kan man vara så aningslös?!! 
    Man ser vad man vill se. Men ja, tiderna har ändrats. Jag är 30år nu, det har bara gått 15år sen jag var i den åldern men märker via mina syskonbarn hur mycket saker har ändrats. Jag tror inte att jag kommer släppa ut mina barn alls den dagen jag får egna.
Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna