• Anonym (hm)

Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna

Håller med Anonym i mycket det hon skrev.

Jag blir lite mörkrädd när jag ser att så många verkar tycka att låsa dörrar och fönster verkar vara en bra idé "ja vi låser in dem så löser sig problemen av sig själv" öppen kommunikation är det som gäller, hellre att man vet var dom håller hus och pysslar med än att de smyger. Kan säga att hade min mamma låst in mig hade jag blivit dubbla värre än vad jag var, och jag var den som drack mycket men däremot hade jag ingen som brydde sig direkt. 

• Anonym (hm)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:02:32 följande:
    Och det verkar ju fungera bra i TS fall eller? Jag tycker att det låter som att TS och hennes dotter är förbi den punkten. Och fixar hon det inte själv då får hon koppla in soc.
    Det har jag inte sagt, det jag menar bara är att det KAN göra saken värre om man ska börja låsa in folk. Sen om soc kan hjälpa vette fasen, i vår familj blev det anmält att min föräldrar drack och vi råka illa ut i hemmet, men inte en ENDASTE gång kom soc över för att kolla läget eller något annat. Men om det hjälper dem så är det bra. Som föräldre ska man ju också lära sig hur man hanskas med sina tånårs barn, många kan vara väldigt håra på att hela tiden pika på vad man inte får göra utan att ge en förklaring till det eller kanska dela med sig av egen erfarenhet.
  • Anonym (hm)
    Anonym (TU) skrev 2012-03-15 20:14:40 följande:
    Jag tror tyvärr att många inte inser att kommunikationen eller att vara kompis med sitt barn inte fungerar förrän i tonåren och då går det inte att vara vuxen mot sitt barn längre. Jag tror att förtroende och kommunikation måste arbetas upp långt tidigare än när tonåringen gör uppror och gör som hon vill. Soc kanske inte alltid hjälper, men har man inte försökt så kan man inget säga om det.
    Jag snackar inte om att vara kompis utan jag pratar om att kunna prata med sitt barn, och förstå varandra. Man kan sätta sig ner och komma överäns om olika varianter om vad som kan passa dom båda. Och det är aldrig försent att hitta kommunikationen igen. Ja man får då hålla tummarna för att det inte gör saken värre. Annat alternativ är att söka hjälp för hur man på bästa sätta kan nå sitt barn och få en bra relation. 
Svar på tråden Min dotter dricker sig redlöst berusad om helgerna