Nemi76 skrev 2012-03-15 21:32:41 följande:
Jag vet ju att det finns en ofantlig diskussion ang blandrashundar men jag undrar lite om det finns samma diskussion och samma synpunkter osv när det gäller katter.
Anledningen till min fråga är att jag i alla år haft djur och de katter jag haft har varit "bondkatter". Nu fick vi tyvärr avliva min 18,5 år gamle katt i höstas och inom ett år känner jag att en ny katt kanske vore på sin plats eftersom ett hem utan en katt inte är ett riktigt hem i mina ögon. Alternativen jag väljer mellan är att skaffa en katt från Djurskyddet eller att skaffa en katt på annat håll så att säga. Väljer jag att inte gå till Djurskyddet är jag lite inne på Main Coon mest för att jag tycker att det verkar vara en härlig katt med härliga egenskaper. Dock funderar jag på det här med renrasighet. Det måste inte per se vara renrasig men vad är nackdelen med att välja en blandras?
Jag har bara tänkt att ha katten som sällskap, inte till utställning eller uppfödning. Eller har ni kanske tips på andra raser än Main Coon?
Hoppas att någon kanske förstod min något svamliga frågeställning
I "kattvärlden" så anses inte blandraser som "fult" på det sätt som det ibland anses i hundvärlden. En katt är ju mer egen och rasspecifika egenskaper kanske inte är så viktiga som med hundar. Här är diskussionen snarare att det finns alldeles för många blandisar som inte har några hem och som får föda kull efter kull för att ingen bryr sig.
Som sällskap endast så tycker jag man kan välja vilket som. Jag har två katter från ett katthem och de är mina bebisar :) Bondkatten är ett bra sällskap och enkel att ta hand om, även om det såklart är lika viktigt med nyttig mat osv som en renrasig.
Angående sjukdomar så är jag inte jätteinsatt i olika raskatters benägenhet att bli sjuka. Om du vill ha en raskatt så se till att den är testad för det som är vanliga sjukdomar för den rasen. Det bör du kunna hitta om du googlar på rasklubb.
En bondkatt är i regel inte testad för något, men den ska vara grundvaccinerad och verka allmänt "frisk" när du köper den såklart. De kanske löper mindre risk för vissa sjukdomar som är vanligt inom avlade kattraser, men kan såklart bli sjuka ändå.
Det här är min generella uppfattning. Jag tror att det blir bra vilket du än väljer, men tycker du ska ta dig en tripp till Djurskyddet. Du kommer troligtvis fastna för någon katt som dessutom får ett hem :)