• Nemi76

Blandras - katt?

Jag vet ju att det finns en ofantlig diskussion ang blandrashundar men jag undrar lite om det finns samma diskussion och samma synpunkter osv när det gäller katter.

Anledningen till min fråga är att jag i alla år haft djur och de katter jag haft har varit "bondkatter". Nu fick vi tyvärr avliva min 18,5 år gamle katt i höstas och inom ett år känner jag att en ny katt kanske vore på sin plats eftersom ett hem utan en katt inte är ett riktigt hem i mina ögon. Alternativen jag väljer mellan är att skaffa en katt från Djurskyddet eller att skaffa en katt på annat håll så att säga. Väljer jag att inte gå till Djurskyddet är jag lite inne på Main Coon mest för att jag tycker att det verkar vara en härlig katt med härliga egenskaper. Dock funderar jag på det här med renrasighet. Det måste inte per se vara renrasig men vad är nackdelen med att välja en blandras?

Jag har bara tänkt att ha katten som sällskap, inte till utställning eller uppfödning. Eller har ni kanske tips på andra raser än Main Coon?

Hoppas att någon kanske förstod min något svamliga frågeställning  

• Svar på tråden Blandras - katt?
  • nemo1

En raskatt utan stamtavla, dvs en blandras är en huskatt=bondkatt. Den kommer aldrig att räknas som en MainCoon, du kan inte försäkra den som en raskatt heller. Snälla bidra inte med att köpa en blandras för flera tusen kronor som inte ens är vaccinerade vid försäljning, mycket oseriöst.
    Jag tycker du ska rädda en katt från ett katthem, det ger även plats så att en till katt får komma in i värmen. Stöd aldrig den oseriösa huskattsaveln när vi har ca 100.000 hemlösa katter i Sverige, vi måste hjälpa dom som först som inte valt att bli utslängda eller fötts av en hemlös mamma.

• Nemi76
    nemo1 skrev 2012-03-15 21:40:01 följande:
    En raskatt utan stamtavla, dvs en blandras är en huskatt=bondkatt. Den kommer aldrig att räknas som en MainCoon, du kan inte försäkra den som en raskatt heller. Snälla bidra inte med att köpa en blandras för flera tusen kronor som inte ens är vaccinerade vid försäljning, mycket oseriöst.
    Jag tycker du ska rädda en katt från ett katthem, det ger även plats så att en till katt får komma in i värmen. Stöd aldrig den oseriösa huskattsaveln när vi har ca 100.000 hemlösa katter i Sverige, vi måste hjälpa dom som först som inte valt att bli utslängda eller fötts av en hemlös mamma.

Det är ju en av anledningarna till att jag överväger att gå till Djurskyddet. Jag räknar ju inte med att om jag skulle köpa en blandras med tex Main Coon, att det skulle gå att regga den eller försäkra den som raskatt osv. Däremot undrar jag om det finns fysiska skäl, dvs att blandraskatter är behäftade med fler fel eller sjukdomar än renrasiga (eller tvärtom), till att inte välja blandras och vice versa.

Samtidigt känns det väldigt konstigt för en person som är uppvuxen på landet där katter fanns till höger och vänster, att lägga flera tusen kronor på en katt. Konstigt tänk, jag vet, eftersom jag skulle kunna lägga den summan på en hund... Men någonstans i mig känns det bättre att gå till Djurskyddet. Men samtidigt kan jag inte riktigt släppa tanken på en mysig Main Coon...  
  • nemo1

Ingen av dessa katter brukar någonsin vara testade för rasen kända sjukdomar, kattungarna brukar inte ens vara vaccinerade och kosta 3-4000. Ska du ha en äkta Main Coon så ska du köpa från en seriös uppfödare då är ju även "allt" gjort med katten vid leverans.
    Nää, jag röstar för en katthemskatt (jag är själv jourhem) Flört

• ForReal
    Nemi76 skrev 2012-03-15 21:32:41 följande:
    Jag vet ju att det finns en ofantlig diskussion ang blandrashundar men jag undrar lite om det finns samma diskussion och samma synpunkter osv när det gäller katter.

Anledningen till min fråga är att jag i alla år haft djur och de katter jag haft har varit "bondkatter". Nu fick vi tyvärr avliva min 18,5 år gamle katt i höstas och inom ett år känner jag att en ny katt kanske vore på sin plats eftersom ett hem utan en katt inte är ett riktigt hem i mina ögon. Alternativen jag väljer mellan är att skaffa en katt från Djurskyddet eller att skaffa en katt på annat håll så att säga. Väljer jag att inte gå till Djurskyddet är jag lite inne på Main Coon mest för att jag tycker att det verkar vara en härlig katt med härliga egenskaper. Dock funderar jag på det här med renrasighet. Det måste inte per se vara renrasig men vad är nackdelen med att välja en blandras?

Jag har bara tänkt att ha katten som sällskap, inte till utställning eller uppfödning. Eller har ni kanske tips på andra raser än Main Coon?

Hoppas att någon kanske förstod min något svamliga frågeställning  

I "kattvärlden" så anses inte blandraser som "fult" på det sätt som det ibland anses i hundvärlden. En katt är ju mer egen och rasspecifika egenskaper kanske inte är så viktiga som med hundar. Här är diskussionen snarare att det finns alldeles för många blandisar som inte har några hem och som får föda kull efter kull för att ingen bryr sig.

Som sällskap endast så tycker jag man kan välja vilket som. Jag har två katter från ett katthem och de är mina bebisar :) Bondkatten är ett bra sällskap och enkel att ta hand om, även om det såklart är lika viktigt med nyttig mat osv som en renrasig.

Angående sjukdomar så är jag inte jätteinsatt i olika raskatters benägenhet att bli sjuka. Om du vill ha en raskatt så se till att den är testad för det som är vanliga sjukdomar för den rasen. Det bör du kunna hitta om du googlar på rasklubb.

En bondkatt är i regel inte testad för något, men den ska vara grundvaccinerad och verka allmänt "frisk" när du köper den såklart. De kanske löper mindre risk för vissa sjukdomar som är vanligt inom avlade kattraser, men kan såklart bli sjuka ändå.

Det här är min generella uppfattning. Jag tror att det blir bra vilket du än väljer, men tycker du ska ta dig en tripp till Djurskyddet. Du kommer troligtvis fastna för  någon katt som dessutom får ett hem :)

• ForReal

Sen KAN det ju finnas raskatter att köpa från katthem också, även om det inte är så vanligt.

• Nemi76
    nemo1 skrev 2012-03-15 22:04:51 följande:
    Ingen av dessa katter brukar någonsin vara testade för rasen kända sjukdomar, kattungarna brukar inte ens vara vaccinerade och kosta 3-4000. Ska du ha en äkta Main Coon så ska du köpa från en seriös uppfödare då är ju även "allt" gjort med katten vid leverans.
    Nää, jag röstar för en katthemskatt (jag är själv jourhem) Flört

Det finns inte en chans att jag lägger 3-4000 för en blandraskatt. Nu vet jag att renrasiga kostar betydligt mer Men jag tycker att det är helt sjukt hur folk parar katter till höger och vänster, drar in en populär raskatt (som Main Coon verkar vara, eller Norsk skogskatt också för den delen) och sedan begär hutlösa summor för en katt som i praktiken är en blandraskatt. Fast man marknadsför den som en Main Coon-blandning osv. Nej, valet står nog mellan en helt renrasig katt eller en katthemskatt faktiskt, vid närmare eftertanke
  • Nemi76

Jag har ju kollat lite bland Djurskyddets katter (fattar inte varför för det är på tok för tidigt och mitt hjärta brister bara av att se alla ljuvliga katter) och kruxet verkar vara att det ofta är syskon, eller kattkompisar, som helst vill till samma hem. Vi kan bara ta emot en katt. Eller så är det äldre katter som är vana i sina rutiner och vill ha endast vuxna ägare och vi väntar barn i april (det är därför vi vill vänta till höst/vinter eller kanske vår innan vi skaffar ny katt). Men till slut lär vi väl hitta den perfekta lille kattherren till våran familj. Han har stora skor att fylla.

• nemo1

Det är smart tänkt att vänta då ni ska få barn. Är det första barnet så är det enorm omställning och många sömnlösa nätter och mycket rutiner man måste få in. Vänta till pissemissen kan få massor med uppmärksamhet istället Skrattande (grattis till barnet)

• Nemi76
    nemo1 skrev 2012-03-16 13:42:55 följande:
    Det är smart tänkt att vänta då ni ska få barn. Är det första barnet så är det enorm omställning och många sömnlösa nätter och mycket rutiner man måste få in. Vänta till pissemissen kan få massor med uppmärksamhet istället Skrattande (grattis till barnet)
    Tack

Det är just så vi tänker. Vi behöver landa lite i den omställningen det kommer bli (ja, det är första barnet) och även om en katt inte kräver samma tid som en hund så är det ändå en period med omställningen för denne lille krabat som ska känna sig trygg i det nya hemmet, bli rumsren (eller iaf lära sig gå på lådan i det nya hemmet) osv. Dessutom vill man ju kolla så att bebisen inte är allergisk så långt det nu går att kolla innan man skaffar djur. Det är så himla tomt utan djur (på kort tid blev vi av med både vår gamle katt och vår gamle hund) men snart har vi full rulle med en bebis och sen är vi nog redo för en kissekatt

Jag tror även att Djurskyddet vill att man landat och kommit tillrätta. De gör ju lite intervjuer, hembesök osv hos de som vill skaffa katt via Djurskyddet och jag har svårt att tänka mig att de skulle godkänna en familj som ska ha barn om en månad typ  
  • Rigmor Mortis

Vill du inte lägga så mycket pengar som en renrasig kattunge kostar, kanske en vuxen omplacering vore nåt? Många uppfödare omplacerar sina pensionerade avelskatter och åtminstone hanarna brukar kastreras som ganska unga

• Nemi76
    Rigmor Mortis skrev 2012-03-17 08:59:42 följande:
    Vill du inte lägga så mycket pengar som en renrasig kattunge kostar, kanske en vuxen omplacering vore nåt? Många uppfödare omplacerar sina pensionerade avelskatter och åtminstone hanarna brukar kastreras som ganska unga

Det är ju också ett alternativ. Dock är jag lite fundersam på hur en katt, satt i sina vanor så att säga, skulle anpassa sig till en nybliven barnfamilj. Men som sagt, det är inte helt otänkbart
  • Rigmor Mortis
    Nemi76 skrev 2012-03-17 15:12:13 följande:
    Det är ju också ett alternativ. Dock är jag lite fundersam på hur en katt, satt i sina vanor så att säga, skulle anpassa sig till en nybliven barnfamilj. Men som sagt, det är inte helt otänkbart
    Många uppfödare har ju barn själva (men jag kommer inte på någon MCO-uppfödare på rak arm som har småbarn) Det kan jag förresten rekommendera även om det blir en kattunge, köp från någon med barn.
  • Nemi76
    Rigmor Mortis skrev 2012-03-17 15:30:33 följande:
    Många uppfödare har ju barn själva (men jag kommer inte på någon MCO-uppfödare på rak arm som har småbarn) Det kan jag förresten rekommendera även om det blir en kattunge, köp från någon med barn.

Tack för tipset
Svar på tråden Blandras - katt?