• MEMFS

När köper ni vårgrejjer till era barn?

Min dotter är 3 år och kommer kunna ha sin vårjacka som hon hade förra året även i år. Men hon behöver nya skor och stövlar. När skulle ni köpa detta? Vad mer kan behövas? Hon har fingervantar, överdragsbyxor och vårjacka. Mössa vet jag, men ska man då köpa en tunn eller en någorlunda varm ändå? Urusel på detta. Behöver tips till min 1½ åring också, hon har vårskor och jacka + mössa och vantar. Överdragisar saknas.

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Svar på tråden När köper ni vårgrejjer till era barn?
  • Boost

Vi ska iväg idag och köpa vårskor och gummistövlar till barnen, de är 4 och 6 år.
    Nu vet jag inte var i landet du bor, men vi bor i Sthlm och här tycker jag att det är dags för det. Tunn mössa är skönt att ha, tjockare blir så varmt.
    Regnställ behövs ju, har ni det? 

• Ninniisen

Jag tycker det är jätte svårt att veta när man ska börja med vårkläderna.
    Vi köpte vårjackor till tjejerna i början på mars, har bara till lilleman kvar samt vårskor.

Bor också i västergötland och graderna har ökat den senaste tiden så man börjar fundera på om det är dags att börja med tunnare kläder.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
  • Busbellan

Var ett bra tag sen jag ordnade det, här är alla vinterkläder tvättade och undanhängda
    Vi använder nu skalkläder och gympaskor och så fleece under vid behov 

Mamma till Nora, August och Ella
  • FruG

Jag köper allt så fort det kommer ut i butik till alla säsonger.

Vårkläderna var klara här i januari/ februari till alla barn. Nu handlar jag sommarkläder i den takt det kommer ut i butikerna.

Och redan på sommaren när höstkollektionen köps börjar jag handla till dess.... Skönt att alltid ha det klart

• Catti41

Min fyraåring kunde ha skalkläderna från förra året utan problem, (och vantar och mössor och fleece och stövlar/kängor)

Men han behöver allt annat i övrigt som gäller vår- och sommarkläder. Han har vuxit alldeles för mkt under vintern. Hans t-shirtar ser ut som navel-tröjor.

Så vi ska släpa oss ut och handla en hel garderob, typ. vi shoppar en del på nätet och så, men grabben vill gärna själv vara med och välja så snart ska vi ut och köpa tröjor och shorts och sandaler och jympadojjor och nån lite tunnare sommarjacka och några tröjor och jeans och hur mkt som helst. vi vet dessutom att vi åker till sol och värme minst en gång innan vintern, troligen två, så vi kommer behöva bra kläder för rejäl värme, inte bara "svensk sommar-kläder". Och en riddarmantel står också på önskelistan... :)

Han behöver t o m strumpor. Det är ju helt galet. Jag ska iaf börja med vår närmaste barn-second-handaffär på lördag.

• Lussekatta

Jag gör det så fort allt kommer it i butikerna. Jag ligger alltid en årstid före i klädinköp.
    Jag har ordnat till mina barn: skaljacka, överdragsbyxor,mössa som inte är så himla tjock och varm, massor av fingervantar, regnvantar, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar,gympaskor/sportskor.

• MEMFS
    Lussekatta skrev 2012-03-20 21:11:54 följande:
    Jag gör det så fort allt kommer it i butikerna. Jag ligger alltid en årstid före i klädinköp.
    Jag har ordnat till mina barn: skaljacka, överdragsbyxor,mössa som inte är så himla tjock och varm, massor av fingervantar, regnvantar, fodrade gummistövlar, vanliga gummistövlar,gympaskor/sportskor.
    Behövs verkligen fodrade stövlar? Jag har köpt vårjackor nu, överdragisar och fleecekläder samt mössor/vantar ska jag köpa imorgon, skor till helgen. Regnkläder finns, yngsta har skor. Något mer som behövs?
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Lussekatta
    MEMFS skrev 2012-03-20 21:42:36 följande:
    Behövs verkligen fodrade stövlar? Jag har köpt vårjackor nu, överdragisar och fleecekläder samt mössor/vantar ska jag köpa imorgon, skor till helgen. Regnkläder finns, yngsta har skor. Något mer som behövs?
    Jag tycker att det behövs när det är regnigt och bara ett par plusgrader. Då blir det väldigt kallt om du bara har vanliga gummistövlar. Men annars kan du förstås ta vanliga gummistövlar med ett par raggisar i innan det blir sådär lagom varmt att bara gå i de vanliga gummistövlarna.
  • veh
    MEMFS skrev 2012-03-20 21:42:36 följande:
    När jag var i skoaffären för att köpa fodrade stövlar menade de att det var helt onödigt... Vi hade gore-tex vinterstövlar som andades och var vattentäta och som gick att ha tills det gick att ha vanliga ofodrade stövlar.

Men i övrigt så har vi köpt alla vårkläder, utom skor. Det ska jag ge mig på jakt efter i helgen...
  • Lussekatta

Veh: då förutsätter det ju att Ts har så bra vinterskor till barnen. Men om man inte har det kan det vara värt att köpa ett par fodrade .

• Stjärnfall76

Vi handlar nu, det som behövs, för plötsligt en dag så är det ju varmt och då är det skönt att ha sakerna hemma.

Vårjackor, tunna mössor, fingervantar eller tunnare vantar, ofodrade överdragsbyxor, gummistövlar, regnkläder. Det är väl det hela tror jag. Vissa saker, som regnkläder köper jag lite större, så att de går i två säsonger. likaså mössor och vantar och överdragsbyxor brukar gå bra. Jackor och vårskor blir oftast nytt.  

• Stjärnfall76

när man ska börja med det är svårare. På dagis har vi hafe både overall och vinterjacka med ofodrade täckbyxor. Nästa vecka ska jag ta bort overallerna och ha fodrade regnbyxor där istället. Så får man lita på personalen, för det varierar ju från dag till dag, ja, från timme till timme. Imorse var det 6 grader =overall. När jag hämtade kl 13 var det 15 grader, och då hade de ofodrade täckbyxor .-)

• Busbellan

Jag tvättade vinterkläderna för snart två veckor sedan, har inte saknat dem vid 5-6 grader tycker jag det är för varmt för overall utan då kör vi skalkläder och fleece. Just nu är 4-åringen ute i klänning strumpbyxor och luvtröja. Hon hade fleece innan men var genomsvettig och fick byta till tunna luvjackan istället

Mamma till Nora, August och Ella
  • Alisa

Det brukar bli kring den här tiden som jag kollar igenom vad som passar och köper till det som behövs. 

• FabulousMom

Jag köpte 2 par vår/sommar-skor för 1-2 månader sen, vårjackan för en månad sen och regnkläderna i veckan. Tunn mössa och vantar har vi från förra året. Tycker det är svårt att avgöra om han ska börja med vårjackan nu, på morgonen när vi cyklar till dagis är det ganska kallt, men under dagen blir dett ju varmare.

• AW76

Sonens skalkläder fixade jag redan i höstas på en outlet, och dottern kan fortfarande ha sin skaljacka från förra året samt ärvda byxor från storebror. Men med skorna var jag lite optimistisk. Jag tänkte att de fortfarande kunde ha sina gummistövlar från förra året och kanske även gympaskorna, åtminstone denna vecka ut. (vi ska handla skor i helgen).

Eeh, nej! Sonens gympaskor och dotterns gummistövlar var för små. Jag hade liksom inte räknat med 15 plusgrader i mars Till helgen blir det massivt skoinköp, även till mig själv! 

• Ruggugglan

Vi har börjat köpa det nu. De har fått börja använda vårjackorna och har tjockare tröja undertill på morgonen när det bara är någon enstaka plusgrad.

Måste komma iväg och köpa vårskor i morgon. Det var 19 plus i solen idag så jag fick rota fram skorna de hade förra sommaren. Funkade bra men kommer inte passa så länge till. De växer ju som gräs de små!

När de är ute får de ha jacka på sig trots att det är varmt ute. Det blåser lite här just nu och det kan bli kyligt. Dottern är 6år och brukar inte ha överdragsbyxor om det nu inte regnar ute. Sonen som är 2år slänger jag på regnbyxor eftersom det är blött i marken. Kallare dagar får han ha sina fleecefodrade överdragsbyxor.

Svar på tråden När köper ni vårgrejjer till era barn?