• Cyberdad

Födelsemärken i ansiktet

Hej,

Jag blir galen, har sökt information under mer än 1 år angående vilket alternativ som är bäst för just födelsemärken i ansiktet. Nu menar jag inte skäggvårtor, solfläckar eller dylikt, utan riktiga nevus, dvs pigmenterade, bruna leverfläckar. Har en 10-14 st i ansiktet av olika storlek som jag vill ha bort. Men vad är bäst? I ansiktet vill man ju verkligen ha minimala ärr, så frågan är om man ska vända sig till en dyrare plastikkirurg (svindyrt), eller laserbehandling.

Laserbehandling verkar man ju inte rekommendera eftersom man inte kan undersöka fläckarna, men om man skär bort så skickas de ju inte alltid på analys heller hos privat kirurg, särskilt om man inte haft problem med dom. Mina fläckar har jag typ haft hela livet och det är inget konstigt med dom. Klart det finns risk, men jag kan ju gå ut och få en helikopter i skallen också.

Nåväl, ska försöka undvika att skriva en novell. Vad jag undrar är om någon här har verklig erfarenhet av detta och som kan ge några rekommendationer.

De kliniker jag kolla upp är:

Akademikliniken (kirurgi, svindyrt)
    Victoriakliniken (kirurgi, mindre svindyrt, kändiskirurg)
    Laser & Estetik (Laser och/eller kirurgi, ok priser)
    Läkarhuset i Uppsala (Kirurgi, bra priser)

• Svar på tråden Födelsemärken i ansiktet
  • Cyberdad

Nja, det kostar inte alls 0-350:-. Någon tar 350, men ingen gör det gratis och ingen plastikkirurg tar mindre än 500:-.

Klart jag kommer gå på konsultation, men jag är inte där än. Jag vill bilda mig en uppfattning om laser vs kirurgi. Många verkar ha gjort laser i ansiktet, men inte lika många kirurgi.

Jag är lite skeptisk till laser, just som så många läkare avråder från det.

• LyckaOchTålamod

Hej,

Jag har tagit bort ett 20-tal bruna leverfläckar/födelsemärken av den typ du beskriver, dvs nevus.

Laser fungerade jättebra! Inga ärr och det går jättefort.

Läkaren tittar ordentligt på alla märkena innan och skulle det finnas ett tveksamt födelsemärke så skärs detta bort istället för att lasras bort, och skickas till analys. Resten lasras bort utan problem.

Det blir jättefint med laser och är värt att läggas pengar på tyckte jag.

Och svaret är JA - det gör ont med laser, det känns som att bli bränd med en glödande cigarett, men varje födelsemärke tar bara någon sekund att få bort så det går faktiskt att bita ihop och stå ut.

Lycka till!  Solig

• LyckaOchTålamod

Jag har även tagit bort ett nevus i ansiktet med kniv (=kirurgiskt) för många herrans år sedan.

Det blev ett pyttelitet ljust ärr men jag tänker aldrig på det och det stör mig inte alls.

Däremot stör jag mig på äckliga fula bruna födelsemärken, både hos mig och andra Kräks....

• Cyberdad

Tack för svar LyckaOchTålamod!!

Får jag fråga vart du skar bort det, vilken klinik? Vart i ansiktet satt märket och hur stort var det?

Vart lasrade du någonstans??

:)

• Min älskade dotter

Jag har skurit bort några stycken i ansiktet. Ärren är inte stora men däremot är jag rätt ung och det kan finnas en risk att de kan växa ut lite igen... Men sen satt ett av mina så dumt i ansiktet så de fick inte bort det helt. Men, sjukt mkt bättre nu än innan och på en av mina tog de laser för att få bort pigmenteringen som inte helt försvann efter att de skurit. Inga stygn utan särskilda plåster. Jag gjorde om det några ggr för att de inte ville råka ta bort för mkt då de va rätt stora och satt lite tokigt till. Jag tog bort mina på laserkliniken i Uppsala.

• Cyberdad

Tack för svar!

Vart skar du bort dina? Vad var det för typ av födelsemärken? Plana? Utstående? Vart på ansiktet satt dom?

• Min älskade dotter

Mina va utstående, typ vid ögonbrynet på sidan av hakan sen tog han bort några små, ett i ansiktet och 2 på halsen. Men det va de två första som va viktiga för mig att få bort. Då de va svåra att få bort så gjorde jag om det i några omgångar men de hade jättebra service på laserkliniken.

• Tutilure

Jag har tagit bort en utstående leverfläck som satt på sidan av hakan och jag är så glad att jag gjorde det!
    Jag gick till min vanliga läkare på vårdcentralen som skickade en remiss till en plastikkirurg.
    Kirurgen bedövade, skar bort den och sydde några stygn. Jag fick tejpa såret ett tag och det blev jättesnyggt! Man kan ana ett ärr om man tittar nära, men det är inget som syns på avstånd.
    Betalade bara så mycket som jag gör när jag går till min vanliga läkare.

Det var för övrigt på Läkarhuset i Uppsala som jag gjorde operationen.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Cyberdad

Tusen tack Tutilure, det var exakt det svaret jag ville ha då jag själv tänkt vända mig till samma klinik! Minns du vem det var som opererade?

• Tutilure
    Cyberdad skrev 2012-03-21 16:49:49 följande:
    Tusen tack Tutilure, det var exakt det svaret jag ville ha då jag själv tänkt vända mig till samma klinik! Minns du vem det var som opererade?
    Det var en kvinna, jag tror att det var Marianne Beausang-Linder.

Lycka till!
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
Svar på tråden Födelsemärken i ansiktet