• Väntarochlängtar

Har du jobbat som volentär utomlands? Med vad? Vilken organisation? Snälla berätta om dina erfarenheter...

Jag skulle vilja göra någon "nytta" ute i världen. Jobba med människor el hotade djur.. Kan inte du berätta om dina erfarenheter?

Vad ska man tänka på ?

Jag vill vara borta en kortare tid eftersom jag själv har familj.. Tex 1 mån.

Någon som jobbat som volentär och tagit med sina egna barn? Hur gick det? Hur gamla var dina egna barn?         

• Svar på tråden Har du jobbat som volentär utomlands? Med vad? Vilken organisation? Snälla berätta om dina erfarenheter...
  • Gimle

Jag var i Indien i 3 månader och hjälpte till med en skola i ett slumområde. Den organisation jag åkte med var helt ny och det var väldigt dåligt organiserat men det är ca 3 år sedan nu. Kan trots allt inte låta bli att tipsa om den då platsen och barnen har gett mig upplevelser och minnen för livet trots det samt att jag tror att de hunnit få bättre ordning på saker nu. De var ganska billiga... Volontariindien.se åkte jag med.

• Gimle

Har inte barn men skulle inte ha tagit med mina egna barn dit. Vet att jag själv skulle blivit väldigt illa berörd av att veta hur dåligt andra barn har det och dessutom kändes det inte som en väldigt säker plats eller som en plats med bra sjukvård.

Det var otroligt jobbigt att vara där. Fysiskt och psykiskt. Att inte få duscha normalt, göra upp eld för att värma vatten, äta samma indiska mat 3 gånger om dagen i 3 månader... Men vad jag trots det saknar det. Skulle önska att alla andra fick uppleva det och vill gärna åka tillbaka igen.

• Väntarochlängtar

Tack Stormorsan att du leker språkpolis.. Du verkar ju förstå vad jag menade i alla fall - eller hur?

Gimle - får man betala för att åka och jobba gratis?! Jag kan ju förstå att man får betala sin biljett själv , men får man inte mat/bostad?    

• Gimle

Nej, oftast får man betala ganska mycket pengar. Dom som driver runt det hela får ju inte heller lön från de de hjälper... Så de kan ju inte erbjuda gratis boende och mat och måste dessutom få pengar till det själva. Dessutom är indier anställda som tolkar... Och de behöver betalt.

• Bambi07

Jag har varit på Irland och hjälpt till på ett hundshelter. Där fick man gratis mat och boende, men flygbiljetten fick man betala själv. Jag ville absolut ställa upp som arbetskraft men jag hade inte råd att betala mat och boende, och det här var det enda jag hittade. Dessutom älskar jag hundar.

Men nej, man kan inte ta med sig barn. Man är där för att jobba och det är verkligen slitigt att jobba som volontär oavsett var man jobbar. Man kan inte ligga kvar i sängen för att man känner sig lite förkyld eller vara rädd för smuts eller liknande utan ALLA som jobbar där ger 100%, 7 dagar i veckan. Att då ta med sig ett barn som man måste passa upp på.. Näe. Det skulle inte funka. Sedan tycker jag inte att det är en plats för barn heller.

Svar på tråden Har du jobbat som volentär utomlands? Med vad? Vilken organisation? Snälla berätta om dina erfarenheter...