Har själv en korthårig normaltax, tik. 11 månader gammal. Hon är avlad på jaktlinjer.
Min uppfattning (är uppvuxen med taxar, men detta är min första egna) är att taxar är supersnälla, tålmodiga, envisa men lättlärda, supercharmiga, glada, energiska, intensiva, kärvänliga.
Däremot tror jag man måste lägga tid på att bli bästis med sin tax, mycket tid med följsamhetsträning och kontaktövningar när de är små så att de vet vem som är ledaren och uppskattar att du bestämmer.
Molly gör i stort sett allt jag vill så länge hon bara förstår vad jag vill att hon ska göra. Dock så vågar jag inte ha henne lös, skulle det komma en hare eller något annat kul så skulle hon sticka. Men hon går fint i koppel, kommer oftast på inkallning, kan lite olika tricks. Däremot kan hon bara strunta i att lyssna på mig när hon tycker det passar.
Skäller? ja, taxarna har lite lätt för skall när de vill något. Men man behöver inte få en konstant skällande tax, det är en uppfostringssak. Molly skäller när hon ser något lustigt för att uppmärksamma oss, en eller två gånger. Men alltid tyst när jag inte är hemma, då behöver hon inte vakta mig.
Fäller? använd gummikarda vid fällningsperioderna (vår och höst). Annars tycker jag inte det är så mycket. Sen får man ju dammsuga ofta när man har hund (om man inte har en sådan som inte fäller alls) ifall man vill ha rent och snyggt.
Fråga gärna om du har mer frågor:)