• AbellaA

Ni med erfarenhet av Tax...

Vi har bestämmt oss för att skaffa en ny hund och spanat lite på Tax...

Våran förra hund fällde väldigt mycke, så det är ett krav från min sida att den inte fäller. Vi har en liten tjej som kyrper runt på golvet, vill inte att hon ska vara täckt i päls som hon blev av den förra hunden

Har tittat lite på korthåriga. Nån som vet hur dom fäller eller har tips på vilken som är bäst om man inte vill städa varje dag?

Hunden kommer att både vara i hundgård och inne.

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av Tax...
  • Miew

Ska ni jaga med den?
    De kan vara extremt envisa och svårdresserade, känner bara en person som kunnat gå med sin tax utan koppel. Alla andras sticker och jagar katter, rådjur eller annat om de kommer loss.
    De kan vara supermysiga också, men är ingen egentlig kelhund. De är en mycket bra drivande jakthund med ett humör som passar det.
    De fäller inte så jättemycket, men de fäller.
    Min bästa vän har en och den skäller rätt mycket.
    Han får även gå i stora hund gruppen på dagis då han försökte våldta några yorkshireterriers. Han har varit bångstyrig från start och det är inte förrns nu då han är 4 som han börjar lugna ner sig.
    När de kom till valpkursen(jag var med) så sa intruktören; Oj, har ni en tax? Då är det i8nte säkert att han gör som ni vill iallafall. Jag höll på att dö av skratt. Jag har 4 hundar(3 jaktlabbar och en jaktspaniel), vi har kennel så jag är rätt så van vid hundar men skulle aldrig skaffa en tax efter att ha träffat Herr HArry Strandberg

Han är underbar, söt och snäll. Men så otroligt envis, och när de jagar så kan han vara borta i flera timmar. En gång var han borta 16timmar.

Kan rekommendera att ni läser på massor om taxar, för att trots att de är små så tror de att de är lika stora och starka som en rottweiler. Och de kräver massor med motion för att inte bli understimulerade.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • dezibel

En tax som trimmas och får pälsen skött ofta fäller ytterst lite. Säger som föregående- Ska ni jaga med den? Annars tycker jag absolut ni ska titta på en annan ras för dom blir vidriga små monster om dom understimuleras.

• AbellaA

Ja, vi ska jaga med den.

Tråkiga erfarenheter du har
    Vet att det är en envis ras som tror att dom är större än dom är...
    Dom taxar som jag har känt har dock varit jättegoa och väluppfostrade även om dom är lite "egna"  

Ville dock mest veta vilken sort som hårar minst.

• riboflavin

I princip alla hundar fäller, släta som strävhåriga. Vill ni ha en hund som inte fäller så bör ni kika på hundar med lockig päls, ex. pudel, då dessa fäller minst, men då kräver de å andra sidan att man borstar ur lös päls ofta.

Taxar är underbara hundar, men de är envisa och självständiga, och därmed lite av en utmaning att dressera. Jag håller med Miew om att tax i regel inte är optimal i en familj med små barn som kanske inte har obegränsat med tid.

Läs på och besök uppfödare innan ni bestämmer er. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Miew
    AbellaA skrev 2012-03-16 10:06:16 följande:
    Ja, vi ska jaga med den.

Tråkiga erfarenheter du har
    Vet att det är en envis ras som tror att dom är större än dom är...
    Dom taxar som jag har känt har dock varit jättegoa och väluppfostrade även om dom är lite "egna"  

Ville dock mest veta vilken sort som hårar minst.
    Den familjen som äger Herr Harry bor i centrala stockholm och har 4 barn. De har nog inte alltid den tiden som krävs för en tax och och det är nog det som gör att han varit extra svår att dressera. Till och med dagiset ppåpekar det.
    Jag älskar annars Harry men skulle aldrig själv komma på tanken att skaffa en tax. Men det har väl med att göra att vi inte har de markerna som behövs för att jaga med taxar. Vi har apportörer och stötande hundar då det är sådan jakt vi kör med mest.
    Taxar är väldigt roliga hundar, och jag gillar dom. Dock inga direkta barnhundar. Och håller man efter pälsen ordentligt så fäller de inte så mycket.
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Amorea

Min familj har haft 2 taxar, dock ej samtidigt. Första taxen köpte mina föräldrar i samband med att min bror föddes. Det funkade jättebra. De har inte jagat med någon av taxarna eller haft någon annan stimulans av den sorten. Mental träning och vanliga promenader. Båda taxarna har varit underbara och fungerat jättebra med barn. Båda har varit riktigt barnkära. Däremot så stämmer det att de är envisa och svåra att dressera om man inte har massa tid för dem. Båda taxarna har stuckit om de inte har varit kopplade. Om jag köper hund i framtiden så kommer det bli en tax och jag kommer inte jaga med den och dessutom ha barn i hushållet. Våra taxar har varit strävhåriga och från samma kennel. Har hårat men inte alls lika mkt som vår golden retriver gjorde. Vi kanske hade tur men ingen av taxarna har varit överdrivet skälliga heller.

• zest

Hej, jag växte upp med en strävhårig tax (fick honom när jag var 2 år), han var mycket barnkär (mamma var dagmamma) och han fällde inte. När jag var 7 fick jag en allergi och då sa läkaren vilken tur att ni har en tax annars hade ni kanske behövt lämna bort hunden.

Ingen i min familj jagar och visst vi kunde inte ha honm okopplad (bodde i villa område, men med inhängnad trädgård där han kunde springa) å andra sidan tycker jag att en hund bör vara kopplad när man är ute och går.

Min mamma var dock väldigt hundvan och jag taxar är envisa men i min familj var vi alla det :)

Rekomenderar rasen tax varmt (mina kusiner hade pappan till vår och han var också barnkär), iallafall hade vi aldrig några problem, jag började gå ut och gå med honom när jag var 7 år och forsatte med det tills vi var tvungna att avliva honom (när jag var 12). Jag hade aldrig några problem med att han drog iväg eller liknande.

Hoppas att ni hittar en trevlig hund!!

• VIldamary

Jag har en korthårig tax tik och hon hårar knappt något förutom när vinterpälsen skall av. Vi bor på gård och vi har henne lös under vår och sommar. Hon stack 10 gånger när hon var ung hund i den jobbiga ålderna runt ett till ett och ett halvt. Under vintern jagar vi med henne, men vi gjorde inte det tills hon var tre och det var aldrig något problem. Under vintern kan hon inte vara lös då vi har rådjur på gården, hon har då en inhängnad rasthage ca. 50 gånger 50 meter att vara i.

En tax behöver inte vara svår dresserad, men de har en vilja av stål så det gäller att vara envisare på ett positivt sätt. Jag rekomenderar klicker träning för att lära in saker. En taxs dåliga beteenden kan man inte bara ignorera, de behöver en fast och bestämd uppfostran då de kan vara så envisa. När det gäller att ha tax lösa går det att träna. Jag har min tax lös på promenader, men bara på ställen jag vet att det inte finns mycket djur. Aldrig i skogen förutom vid jakt. För att få en tax som går att ha lös är det bra att börja med lång lina, och träna in förbudsordet NEJ. Min tjej vill gärna gå ner i dikena och leta sork. men hon lyssnar genast till nej då vi tränat det enda sedan valpstadiet.

När det gäller aktivitet är det individuellet, en mycket bra sak att träna med tax är viltspår (blodspår) många taxar är extremt duktiga på detta då det faller naturligt för dem. Mer information finns på svenska taxklubbens hemsida. När det gäller aktivitet är vår tax nöjd med en timmes till en och en halv timmes promenad varannan dag och cykling varannan dag + viltspår någon gång i månaden. Sen är hon lös ute på gården också på dagarna. 

En väluppfostrad tax är en super kompis både för barn och vuxna, vår älskar barn. Har ni tid att uppfostra taxen ordentligt får ni en super hund som ni kommer att minnas länge. Folk som haft ett par olika raser säger oftast att taxarna haft störst personlighet. lycka till   

• Victrix

Har själv en korthårig normaltax, tik. 11 månader gammal. Hon är avlad på jaktlinjer.

Min uppfattning (är uppvuxen med taxar, men detta är min första egna) är att taxar är supersnälla, tålmodiga, envisa men lättlärda, supercharmiga, glada, energiska, intensiva, kärvänliga. 

Däremot tror jag man måste lägga tid på att bli bästis med sin tax, mycket tid med följsamhetsträning och kontaktövningar när de är små så att de vet vem som är ledaren och uppskattar att du bestämmer.

Molly gör i stort sett allt jag vill så länge hon bara förstår vad jag vill att hon ska göra. Dock så vågar jag inte ha henne lös, skulle det komma en hare eller något annat kul så skulle hon sticka. Men hon går fint i koppel, kommer oftast på inkallning, kan lite olika tricks. Däremot kan hon bara strunta i att lyssna på mig när hon tycker det passar.

Skäller? ja, taxarna har lite lätt för skall när de vill något. Men man behöver inte få en konstant skällande tax, det är en uppfostringssak. Molly skäller när hon ser något lustigt för att uppmärksamma oss, en eller två gånger. Men alltid tyst när jag inte är hemma, då behöver hon inte vakta mig. 

Fäller? använd gummikarda vid fällningsperioderna (vår och höst). Annars tycker jag inte det är så mycket. Sen får man ju dammsuga ofta när man har hund (om man inte har en sådan som inte fäller alls) ifall man vill ha rent och snyggt.

Fråga gärna om du har mer frågor:) 

Svar på tråden Ni med erfarenhet av Tax...