• Mad  as  snow

15-åringen säger att hon hånglat med min man

Indianica skrev 2012-03-16 19:19:16 följande:
    Fast att som "mogen man" pussa en labil 15-årig tjej är ju inte heller att rekommendera, man får väl anpassa sitt beteende efter de personer man träffar och inte bara ånga på likadant mot precis alla?. Din man har väl kanske faktiskt varit för gränslös och det är måhända mer så ni ska se det. Sedan att tjejen väljer att kalla det gränslösa för hångel är ju fult, men ja, att han pussar henne efter att hon flirtat (även om han enligt egen uppgift själv inte märkt det, trots att alla andra verkar anse att hon verkligen flirtat med honom) är ju inte alls bra. Det bäddar för problem.

Det som händer nu är ju att du skapar ett drama som du tror att hon vill ha och hon tjänade alltså på sitt beteende. Detta istället för att sätta er ned och fundera igenom hur ni undviker att det händer igen och då inte bara se tjejen som syndabock?

Sexuellt utåtagerande tjejer behöver trygga stabila gränser i sitt förhållande till äldre män. Om de flirtar ska man absolut inte pussa dem eller sitta och länge vara faderligt förstående utan att samtidigt tydligt markera sexuellt avstånd. Jag är övertygad om att något gått snett här och det behöver inte vara precis som hon säger, men att hon uppfattat din man som gränslös.

Jag kan se scenariot framför mig:

*sexuellt utmanande ung tjej flirtar med äldre man
    * Äldre man sitter då långa stunder och är "förstående" mot henne
    *  Äldre man pussar henne på pannan

Om det kan uppfattas som gränslöst och skapas fantasier? Svar: Ja, tveklöst!
    Oj vad jag håller med dig, du formulerar precis det jag tänkte på.
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 11:51:44 följande:
    läkare
    Verkligen? Jag finner det lite anmärkningsvärt att en psykiater sitter och diagnostiserar symptomen på den här flickan och redogör för vad som är hennes problem och inte, och i nästa andetag raljerar över andras psykologikunskaper.

Om du är utbildad psykiater torde du ha mer förståelse för reaktionerna i den här tråden, och dessutom akta dig för att uttala dig så kategoriskt om den här flickans psykiska hälsa. Det krävs väl lite mer än en anonym tråd på nätet för att kunna avgöra den saken?

• Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 12:22:58 följande:
    nej det är ganska enklet att förstå att TS bonussyster inte mår bra.. har inte satt ngn diagnos på henne. Det är du som har missuppfattat.

Nej jag anser inte det är min uppgift i denna tråd att "förstå" samtliga debattörers reaktioner. Jag riktade mig i första hand till TS..
    "Dessa flickor har svårt att tolka omgivingen, sig själva, de saknar en tydlig identitet och de har svårt att hålla ihop sig. Symtomet "fabulerande", dvs att flickan hittar på eller förvränger situationer till extremer är mycket vanligt och ett sätt för flickan att skapa uppmärksamhet men även ett symtom på att hon helt enkelt inte har förmågan att koda av verkligheten."

"Man får också komma ihåg att dessa flickor är sårbara och har ett riskbeteende som gör att de kan komma i utsatta situationer på riktigt , tex utnyttjas sexuellt eller övertalas att ta droger.

En del av dessa barn har en lägre mental begåvning och ofta har de även en neuropsykiatrisk problematik och trauman i barndomen som gör att de saknar en förmåga att koda av verkligheten rätt."

Det är väl ganska tydligt att du har kategoriserat den här flickan som en av dina patienter, eftersom du gör en total personlighetsbeskrivning av henne och berättar om hennes symptom. Vad är det om att inte diagnostisera? Om du är läkare kanske det är på tiden att du skaffar dig lite distans till ditt yrke när det gäller hur du uttrycker dig i diskussionstrådar av det här slaget. Du har aldrig träffat den här flickan och kan inte yttra dig om hennes problematik och om du inte förstår varför det är anmärkningsvärt att du som "läkare" ändå gör det kanske du behöver tänka ett varv till. 

• Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 12:20:23 följande:
    Jag svarade generellt utifrån en debattörs allmänna uppfattning om 15 åriga"bitchar" och att enligt honom borde sättas på plats, placeras i fostehem osv. Läs om. 

Det ligger självklart ngt bakom ett sådant beteende, och det är ofta det jag nämnde tidigare: brist på en egen tydlig identitet (kanske pga tidigare trauman) självskadebeteende, riskbeteende  med t ex ökat sexuellt utåtagerande osv.

Jag tycker man måste se helheten, inte kategoriskt avfärda dem som "bitchar" som man skall kräva att de "skärper sig" av..

Det vore som att säga till en djupt deprimerad person "ryck upp dig"...

Mao_ varken den "bitchiga" 15 åriga flickan (inte bara ts bonussyster utan som grupp av typer av personer som den andre debattören menar) eller en deprimerad person har de verktyg som behövs för att må bra. Man behöver hjälpa dem.
    INTE frysa ut dem och ställa dem till svars för sitt beteende. 
    Right. Att uttrycka sig så självsäkert om en okänd människas psykiska hälsa, i egenskap av psykiater dessutom, är otroligt distanslöst och faktiskt lite arrogant. Om du hade just svarat generellt så hade jag aldrig ens formulerat de här inläggen till dig, men eftersom du svarade gällande just den här enskilda flickan så reagerar jag. Och jag höjer fortfarande på ögonbrynen åt att du skulle vara läkare, eftersom jag har väldigt svårt att se hur en läkare skulle uttrycka sig på det viset om någon som h*n aldrig ens har träffat. Om du är läkare borde du veta bättre och omformulera dig. 
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 15:25:34 följande:
    Som jour eller bakjour handlägger man massor av patienter via telefonbeskrivningar...utan att ha träffat patienten.

Du lever i en illusion om att det är så att man alltid måste se patienten framför sig för att kunna bilda sig en uppfattning. Visst, för en fullständig bild måste man det, men det går också att bilda sig en uppfattning utifrån en beskrivning. Det är t ex så en remiss fungerar...
    Jag tycker att du uttrycker dig väldigt oetiskt angående den här flickan och hade du varit psykiater hade du begripit varför. 
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-18 22:38:45 följande:
    "Emma har t.ex tidigare påstått att hon haft sex med en 25-åring (då måste hon varit runt 13 år), vilket ledde till att soc och polis blev inkopplade. Sedan kom det fram att hon ljugit om det. Ett antal liknande händelser har inträffat efter det också, alla med äldre killar, varav en lärare på skolan."

Mad as Snow.

Det finns en mkt tydlig koppling till den typen av problematik jag beskrev ovan. Och det är inte oetiskt att påstå det. För det är fakta.  Det innebär INTE att jag påstår att TS bonussyster ÄR den typen men jag har svårt att se något annat alternativ. 

Det andra alt är att TS man plötsligt blev akut frontallobs lobotomerad , tappade allt sitt omdöme, regeredierade från en vuxen man och nybliven far till en tonåring, helt impulsivt gick in och tonårshånglade lite med denna 15 åring , UTAN att försäkra sig om att hans fru sov i rummet bredvid.

Därtill i sin svärmors hem...

Tror man att historien är sann är man ganska korkad...

Hade TS man velat ta chansen hade han varit smartare och dessutom hade inte lite tonårshångel varit det han varit ute efter utan regelrätt sex.... 
    Jag är osäker på om du verkligen vill fortsätta den här diskussionen. Din stolthet manar dig säkerligen till det, men jag begriper inte riktigt syftet. Särskilt inte när du anmäler de av mina inlägg som inte faller dig på läppen. Men ja, exakt allt jag tidigare uppfattade gällande dina inlägg står jag fast vid. 

Det känns som att du fåfängt nog aldrig har resonerat kring de här typerna av etiska  tankebanorna förut utan är uppriktigt chockerad.
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-19 22:16:47 följande:
    Men vad du tycker och tycker och tycker... jag är inte anställd av FL som läkare och även om det dök upp i en av inläggen att jag i IRL arbetar som läkare så skriver jag som privatperson i första hand här. Jag har inte gått in i mitt första inlägg och presenterat mig som "FL s allsmäktige rådgivande expertläkare" utan jag skrev att jag arbetar på BUP och har sett liknande beteenden som TS beskrev. Det innebär inte att man behöver ta mina reflektioner eller råd som den största enda sanningen utan jag gav mitt perspektiv på saken, vilket TS också efterfrågade.

Du sitter ju bara här och leker moral-polis och ägnar inte TS en  enda tanke...

Om det vore totalförbjudet att uttrycka en åsikt om folks hälsa privat bara för att man är läkare till yrket skulle man ju aldrig kunna prata fritt...Som tur är råder yttrandefrihet i Sverige.

Etiska regler för läkare säger att man inte får ställa en diagnos eller ge råd utan att ha undersökt en patient eller samlat tillräckligt mkt info innan.

Här ställde jag ingen diagnos, jag är heller inte i tjänst, jag gav det allmänna rådet att TS skulle kontakta BUP och prata med flickans pappa igen mm.. mao inga råd om behandling av specifik art eller detaljerad utredning.

Du får nog läsa på läkarförbundets etiska regler en gång till samt sätta dig in i yrket innan du kommer med moralkakor... 

Jag tycker att du ska ta det lugnt med att yttra dig om främlingars psyke när du uttalat skriver i egenskap av läkare. Din signatur är "BUP" och du har i inlägg efter inlägg uttalat dig om den här flickan med stöd av de patienter du möter i ditt arbete. Att inte ens reflektera över varför det kan uppfattas som oetiskt, utan något att bara slå ifrån sig, säger mig att du inte brukar fundera över sådana här frågor. Om du verkligen är läkare så är det minst sagt bekymrande. Jag tror att det är du och inte jag som behöver reflektera över de här frågorna och hur du uttrycker dig på nätet med din yrkesroll som främsta verktyg. Att jag ens behöver förklara det här för dig gör mig helt matt, men övertygar mig ännu en gång om att du har överdrivit din yrkestitel något.

I övrigt har du ingen aning om vad jag har riktat för inlägg till TS eller ej.   
  • Mad  as  snow
    Anonym (Äkta människor) skrev 2012-03-20 22:02:03 följande:
    Blir mörkrädd när jag ser all märklig kritik mot signaturen BUP. Hennes/hans slutsatser och åsikter är ju vettigare och mognare än alla andra i det här forumet och dessutom yttrar signaturen sig ju i form av privatperson vilket "hon" tydligt vill ska framgå, samtidigt som "hon" talar om att hon har viss erfarenhet av liknande patienter i och med sitt yrke.

"Mad as snow" uttalar sig så enkelspårigt om denna ("bitch") flicka att världen vore en iskall plats utan hopp om alla tänkte likadant.

Det krävs inte någon stor förmåga att sätta sig in i en annans situation för att tänka: Varför ljuger denna flicka om hon nu ens gör det? Är hon en ond bitch eller finns det kanske någon annan förklaring? Det behövs ingen läkare för att fatta att en tjej som har kontakt med BUP, använder sig av lögner etc. inte mår bra? Och vad göra med någon som inte mår bra? Jo låt oss slå mot henne så att hon faller! Att TS mamma och flickans biologiska pappa skjuter bort henne och tvingar fram ett erkännande verkar väl vara ett alldeles förträffligt bra straff. Varför dalta och finnas där för en flicka som mår skit? Nej, tvinga dem som stöttar flickan att välja mellan umgänget med sin biologiska dotter samt sitt nyfödda barnbarn, och denna lilla otäcka inkräktare som ju faktiskt inte är mammans biologiska avkomma och då naturligtvis inte förtjänar samma stöd!.

Och de som uttrycker den här typen av åsikter har mage att ifrågasätta BUP:s yrkestitel.. Jag vet inte om man borde skratta eller gråta.

Jag har inte uttalat mig om denna flicka alls, vare sig enkelspårigt eller något annat. Men att "straffa" henne och låta bli att ge stöd eller att betrakta henne som en otäck "inkräktare" tror jag inte att signaturen BUP heller håller med dig om, så jag har lite svårt att se hur ditt inlägg över huvud taget kan betraktas som ett försvar för vederbörande. Du uttrycker dig otroligt hårt gällande denna minderåriga flicka, så till den grad att jag nog blir mer mörkrädd än du. Och att du har lyckats läsa in några åsikter från min sida över huvud taget angående vilka metoder man bör använda för att reda ut situationen är minst sagt förbryllande, med tanke på att jag inte har uttryckt några sådana alls. Diskussionen jag hade med signaturen BUP rörde över huvud taget inte flickans problematik per se, eller hur de anhöriga bör tackla det hela, utan det jag anser vanskligt i personens inlägg vad gäller parallellerna till sina egna patienter. Men du är välkommen att göra ett nytt försök att läsa inläggen.
  • Mad  as  snow
    Anonym (BUP) skrev 2012-03-20 22:59:40 följande:
    Vad tror du man bygger sina bedömningar IRL på? Kunskap? erfarenhet? annat? Att se ett mönster är även ngt som man har som redskap i en bedömning av beteenden, symtom , syndrom osv...

Du verkar känna en otrygghet i att en som har yrket läkare uttalar sig privat./ och eller på internet utan att ha sett personen. Då kanske du skall undvika internet för det vimlar av frågeforum t ex där folk ställer frågor till läkare som svarar UTAN att ha sett patienten.. T ex Netdoktor, Fråga Doktorn, mfl...Det framgår där liksom här tydligt att dessa råd INTE kan ersätta en IRL kontakt med sjukvården. Dvs det är råd som man kan ta som vägledning men det rekommenderas alltid att personen söker läkare där den bor.

Nej jag förstår att du är känslig utifrån kanske egna erfarenheter av sjukvården som ev inte varit bra och som kanske rubbat ditt förtroende- kanske därför du ser det som oetiskt att en privatperson med yrket läkare IRL reflekterar kring en TS utifrån en dock mkt tydlig beskrivning av ett problem...

Det är beklagligt om du känner så. Tycker dock du överdriver din kritik en smula... jag hade kunnat se det stora bekymret om reflektionerna var helt tagna ur luften men nu är de inte riktigt det..och jag har lagt in en tydlig passus att det jag skriver är en reflektion, ingen absolut sanning samt att TS skall vända sig till BUP IRL.

Nu tror jag inte vi kommer längre i denna OT diskussion.

Du läser in väldigt mycket i min person och slår fast att jag är en otrygg, missnöjd och känslig patient som agerar ut mina frustrationer på dig, så till den grad att du kan redogöra för vad jag känner på grund av denna överkänslighet mot sjukvården. Du verkar bra på det här med att avgöra andras emotionella tillstånd baserat på några foruminlägg på nätet. Nej, jag är inte en missnöjd patient, däremot är jag tveksam till läkare och andra inom vården som uttrycker sig så självsäkert om främlingar på nätet, baserat på egna patienter. Särskilt när det kommer till en eventuell psykisk ohälsa och dessutom via tredje part. Att använda sina erfarenheter när man ger råd i en sådan här diskussion är inte problemet, utan när man uttalar sig så kategoriskt som du har gjort med hänvisning till egna patienter. Den tydlighet du anser dig ha gett uttryck för har gått mig förbi och det kanske inte skulle skada att fundera på om det är mottagaren eller avsändaren som fallerar där.

Men du har helt rätt i att vi inte kommer längre, eller någonstans faktiskt.
Svar på tråden 15-åringen säger att hon hånglat med min man