Ineedanick skrev 2012-03-16 14:06:03 följande:
Skönt att höra lite solskenshistorier! Jag vet inte hur långt gånget hjärtproblemet är, för när hon röntgades och gjorde ultraljud var jag tro det eller ej i Lund och gjorde ultraljud på vår hjärtsjuka son i magen.
Alla hennes blod och urintester har dock sett bra ut! Hon har inte fått några biverkningar av hjärtmedicinen och hills dietfoder verkar hon gilla! Äter och dricker på bra!
Dock är det skittufft för hennes syster äter vanligt foder, och ingen av dem äter sig mätta direkt utan de äter lite titt som tätt under dagen! Jag håller på att få lite magsår här över att behöva passa så att den sjuka tjejen inte äter av den andra maten och vice versa! Önskar de kunde äta samma!
Ska kontrollera systern om 2 veckor när vi får lön (önskar veterinärer hade högkostnadskort!), och hoppas hon mår bra!
De KAN äta samma. Den friska katten kan äta njurfodret.
Jag hade samma, två katter, en njursjuk och en frisk. Vana att alltid ha mat framme, dvs fungerar inte portionsmata.
Så jag frågade veterinären om det på minsta vis var skadligt för den friska katten att äta njurfoder.Icke alls, enda det "skadar" är mattes plånbok sa tre olika veterinärer. Dock kan den friska katten bli för tjock, så det får man hålla koll på.
(Och japps, den friska katten som alltid varit smal, blev väl rund efter 6 mån.;))
Nu är den friska katten i katthimlen pga hög ålder, men det är som sagt inga problem för dig att ge båda två njurfodret - det är inte skadligt eller dåligt på minsta vis för den friska katten (tvärtom kan det vara lite preventivt). Dock kostar det ju, men jag tog hellre den kostnaden (har man en hund på SVINDYRT specialfoder märks knappt katternas foder) och kunde ha fri tillgång och det bästa för den med njursvikt.