• Ineedanick

Någon mer med hjärt och njursjuk katt

Vi åkte in för rutinkontroll mest med vår 7-åriga honkatt. Hos veterinären hittade de blåsljud på hjärtat (hcm) OCH fel på njurarna. Hon fick hjärtmedicin och har nytt foder. Veterinärerna sa att hon inte blir en gammal katt. Hon gav henne kanske mellan 6 mån till ett år! Men när jag googlar både åkommorna så säger andra veterinärer att det här är de vanligaste kattsjukdomarna, och de kan leva flera år. Saken är den att vi skulle aldrig kunna ana att hon är sjuk för hon är precis som vanligt!! Pigg och alert, och busar runt.
    Nu går jag mest bara runt här hemma och gråter, och är livrädd för att vi närmar oss slutet!
    Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Någon mer med hjärt och njursjuk katt
  • Ravenna

MIn Molly 8 år blev diagnostiserad njuksjuk förra året, men hon var dålig när det upptäcktes. Hon kräktes varje dag, åt dåligt och var mager. Hon levde inte mer än 2 månader efter besked. Först blev hon lite bättre av specialmaten och medicinen, sedan blev det snabbt sämre och vi tog då beslutet att säga farväl till henne.

Det ÄR vanliga sjukdomar, och om de upptäcks i tid så kan katten leva i åratal om hon får rätt mat och medicin. En skadad njure blir dock INTE bättre. Den kan bara bibehållas eller bli olika snabbt/långsamt sämre.

Hjärtsjukdom har jag ingen erfarenhet av.

Om din katt är pigg och alert och håller vikten så tror jag absolut att den kan leva längre än ett år. Du behöver dock vara mycket observant på hur den äter och dricker, hålla koll på medicinen och du bör göra regelbundna besök hos veterinär för att kolla av bland annat njurvärden.

Med två sjukdomar så finns det ju många saker som kan gå fel med misse. Var observant och älska misse den tid som ni får tillsammans. Hon blir nog ingen 20-årig tant-katt, men så länge hon känns frisk så lever hon ett bra liv.

• Fru Bult

Min 11-åriga hankatt har hjärt- och njurfel. Jag vet inte hur pass långt gången din katts sjukdom är, men min katts hjärtsjukdom (hyperkardiomyopati) upptäcktes för 3 år sedan och med hjälp av medicinering med betablockerare har hans hjärta varit i princip oförändrat sedan dess. Han hade lite försämrade njurvärden redan då men de valde att inte medicinera förrän i höstas då han fick njursvikt vid ett tillfälle... Sedan har magen varit lite i olag, men det behöver inte bero på sjukdomen. Annars har han varit som vanligt, men klart det märks att han blir äldre.

De upptäckte felet på hjärtat i ett väldigt tidigt stadium, annars kanske det hade sett annorlunda ut. Det bästa du kan göra är att lära dig vad du ska hålla koll på eftersom katten kan verka som vanligt och sedan plötsligt drabbas av svikt. Symptomen på hjärtsvikt eller njursvikt kan du fråga veterinären om. Det lugnade iaf mig att veta vad jag skulle titta efter, för precis som du så gick jag och grät och var orolig, men här är vi nu, tre år senare och han är pigg och tjock och fin och i allra högsta grad fortfarande levande. :)

• Sinne12

Mina i år 9-åriga misse (shit, åren går!) diagnosticerades med njursvikt för tre år sedan. Han förlorade plötsligt halva sin kroppsvikt på 7 - 10 dagar (blev utmärglad) trots att han åt normalt, och verkade "trött och frusen". Vetbesök konstaterade njursvikt. Sattes på Hills prescription diet k/d.

Han har gått upp det mesta han tappat (det gick fort) men är fortfarande i smalaste laget. I övrigt mår han prima och är pigg och glad. Hans njurvärden blev på tre v med fodret bättre, och har sen legat still. De är inte normala men nästan bra och framförallt ligger de helt stilla.

Ingen gav mig någon tid, men efter att ha haft en 10-årig hund med njursvikt som fick 6 månader att leva och på enbart medicinskt foder fick 4 pigga bonusår, så hade jag inte ansett det skrivet i sten ändå. Hunden var helt u.a. på fodret i fyra år, 14 år gammal kollapsade njurarna akut. Söndagen var hon som vanligt och superpigg. Måndagen lite trött och ingen aptit, pigg ute dock. Tisdagen tröttare, men pigg om man frågade om hon ville gå ut. Ville inte ha mat men åt skinka. Onsdagen lika, ville inte ha mat men åt "godis", kräktes dock upp det och ville sen inte ha. Då åkte vi in. Njurvärdena var så åt helvete att apparatens mätskala slog i botten. Njurarna var helt utslagna. Hon fick somna in direkt.

Hunden hade blåsljud på hjärtat med förresten, missen har friskt hjärta.

Men, jag har sett medicinskt foder göra "underverk" både med egna djur och andra (jobbarkompisens 16-åriga katt som fick njursvikt och rek avlivning. Äg ville efter ha hört om min prova medicinskt foder. Fick lite av mig. 3 v senare rejält förbättrade värden. Idag helt normala värden men fortf specialfoder, och 18 år gammal och still going strong)

Så, det KAN vara slut om 6 månader, men det BEHÖVER inte vara det! Steg ett är att se om och hur katten svarar på fodret!

• Ineedanick

Skönt att höra lite solskenshistorier! Jag vet inte hur långt gånget hjärtproblemet är, för när hon röntgades och gjorde ultraljud var jag tro det eller ej i Lund och gjorde ultraljud på vår hjärtsjuka son i magen.

Alla hennes blod och urintester har dock sett bra ut! Hon har inte fått några biverkningar av hjärtmedicinen och hills dietfoder verkar hon gilla! Äter och dricker på bra!

Dock är det skittufft för hennes syster äter vanligt foder, och ingen av dem äter sig mätta direkt utan de äter lite titt som tätt under dagen! Jag håller på att få lite magsår här över att behöva passa så att den sjuka tjejen inte äter av den andra maten och vice versa! Önskar de kunde äta samma!

Ska kontrollera systern om 2 veckor när vi får lön (önskar veterinärer hade högkostnadskort!), och hoppas hon mår bra!

• U never saw me

Min katt har också fått diagnos njursvikt vilket upptäcktes av en ren slump. Enda symptomet han hade var att han drack mycket. Han får specialfoder nu och är jättepigg trots att han är 9år. Har man upptäckt felet innan de blivit allmänpåverkade så borde de ha ganska bra odds.

• Sinne12
    Ineedanick skrev 2012-03-16 14:06:03 följande:
    Skönt att höra lite solskenshistorier! Jag vet inte hur långt gånget hjärtproblemet är, för när hon röntgades och gjorde ultraljud var jag tro det eller ej i Lund och gjorde ultraljud på vår hjärtsjuka son i magen.
    Alla hennes blod och urintester har dock sett bra ut! Hon har inte fått några biverkningar av hjärtmedicinen och hills dietfoder verkar hon gilla! Äter och dricker på bra!
    Dock är det skittufft för hennes syster äter vanligt foder, och ingen av dem äter sig mätta direkt utan de äter lite titt som tätt under dagen! Jag håller på att få lite magsår här över att behöva passa så att den sjuka tjejen inte äter av den andra maten och vice versa! Önskar de kunde äta samma!
    Ska kontrollera systern om 2 veckor när vi får lön (önskar veterinärer hade högkostnadskort!), och hoppas hon mår bra!
    De KAN äta samma. Den friska katten kan äta njurfodret.

Jag hade samma, två katter, en njursjuk och en frisk. Vana att alltid ha mat framme, dvs fungerar inte portionsmata.

Så jag frågade veterinären om det på minsta vis var skadligt för den friska katten att äta njurfoder.Icke alls, enda det "skadar" är mattes plånbok sa tre olika veterinärer. Dock kan den friska katten bli för tjock, så det får man hålla koll på.

(Och japps, den friska katten som alltid varit smal, blev väl rund efter 6 mån.;))

Nu är den friska katten i katthimlen pga hög ålder, men det är som sagt inga problem för dig att ge båda två njurfodret - det är inte skadligt eller dåligt på minsta vis för den friska katten (tvärtom kan det vara lite preventivt). Dock kostar det ju, men jag tog hellre den kostnaden (har man en hund på SVINDYRT specialfoder märks knappt katternas foder) och kunde ha fri tillgång och det bästa för den med njursvikt.
  • Ineedanick

Ja min tjej drack lite mycket också, men vi trodde det berodde på att vi bytt foder. Nu är jag nervös att syrran också har dåliga njurar för då vill man ju sätta henne på dietfoder så fort som möjligt!!

Nu har jag kollat andetag på 30 Sek och de var helt normala, och hjärtelag på 15, också de normala! Svårt med hjärtelaget dock eftersom de inte får kurra och tjejen börjar kurra så fort man lägget en hand under henne alternativt börjar göra kullerbyttor när man kommer in i rummet

Jag har skitsvårt för att ens känna mina egna hjärtslag, så som tur var har vi ett stetoskåp liggandes hemma som jag lånat av mamma!

• Fröken I

Min kise hade klaff-fel på hjärtat och blev 15 år. Upptäcktes när hon var tolv, men hon hade som sagt haft det hela livet o klarat sig utmärkt. Sista året fick hon hjärtmed för att hjärtat inte riktigt hängde med som det skulle. Njurproblem hade hon dock inte förrän i slutet, så kanske är lite långsökt att jämföra med din katt! Men iaf, veterinärerna var rätt förvånade över att min levde så pass länge med det klaff-fel hon hade men det gjorde hon ändå!

Katter är betydligt tuffare än vad man tror, så länge hon äter o busar och är glad så har du inget att oroa dig för, så tänker jag iaf. Som någon annan skrev, diagnosticeras det dessutom tidigt har hon ju ännu bättre förutsättningar dessutom :)

• Majsan70

Vi förlorade vår hankatt i RCM för 3,5 år sedan.   Hur länge de kan leva med hjärtsjukdom beror ju på VAD felet är. Vissa saker kan man medicinera med framgång och andra inte.

• Ineedanick

här hemma har vi enorma problem med att tjejen bestämts sig för att hon inte alls gillar hills dietmat. hon vägrar äta den! Hon vill ha syrrans bozita!!! stress!!!! hennes syster nallar gärna av hills dock, och tycker den är skitgod! ingen av dem gillar hills blötmat dock!

Svar på tråden Någon mer med hjärt och njursjuk katt