• ChezAmis

katt som äter konstiga saker

Har skaffat mig katt (första katt också) och hon äter konstiga saker. Det första var att hon drack sojasås, sen åt hon majs, broccoli och isbergssallad. Hon älskar olivolja. Hon började äta av min macaron smet och då blev jag orolig för jag har hört att katter inte ska äta rå äggvita! Är det vanligt att katter äter detta? Borde jag vara orolig nu som hon har ätit lite rå äggvita?

• Svar på tråden katt som äter konstiga saker
  • nemo1

Du kan vara lugn, men ge inte katten av människomat för katter är mycket känsligare än hundar. En del människomat är rent livsfarlig. Äggvitan gör att inte katten kan ta upp vissa vitaminer, soya innehåller massor med salt som är farligt för katter i större mängd.

• PolyPond

Äggvita är protein och antagligen det minst märkliga av det hon satt i sig där. Men det är inte helt ovanligt att katter äter både det ena och det andra faktiskt. En väns kisse äter tomater med god aptit och gurka har en annan väns katt på menyn. Min egen stjäl kokt potatis.

• Thaleya1

Får hon nog med annan mat?
    Jag vet inte om det är så vanligt, men mina katter är sallad med.
    De brukar dock vara kräsna till det mesta.

• ChezAmis

Ja hon är ett riktigt matvrak! Äter massor av torrfoder så om hon är hungrig så är det konstigt. Hon älskar smör också :b

• stingrocka

Vad för torrfoder ger du? Kan ju vara att det inte är tillräckligt näringmässigt sett så katten börjar leta på annat håll.

• Frontline

Hur fan kan man till att börja med ge en katt soja att dricka?

Ge katten torrfoder och blötmat som är anpassat för en katt istället...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ChezAmis

Hon får Royal Canin (feline breed nutrition) Persian 32!

Om du tror att jag ger min katt sojasås så är du dum... 

• nemo1

Ge ett foder med inget eller åtminstone mindre spannmål i, spannmål är bukfylla och katten behöver äta oftare. Det ökar även risken rejält för bla urinsten. Börja även med blötmat då det är mycket bra för din katt, Kan rekommendera Mjua tetrorna och Bozita. RC lever tyvärr kvar pga sitt namn.

• stingrocka

Tycker du ska gå till en veterinärstation och köpa ett riktigt ordentligt foder, de kan säkert hjälpa dig där med vad just din kisse kräver.Skrattande

• ChezAmis

tack för alla svar! :)
    har funderat på att byta torrfoder men vet inte till vilket. Har ju en perser och jag vill ju inte att hon ska få problem med hårbollar...har ni några tips? annars får jag nog prata med veterinären!

• nemo1

Köp inget foder hos vet. Veterinärerna säljer endast Royal, Hills och Specific och dessa innehåller mycket spannmål. Jag rekommenderar Eukanuba som fick bäst i test.
    Det här med foder för kastrater, light, perser, ute-innekatter, hårbollsfoder är bara båg för att tjäna pengar. Köp ett foder som innehåller så mycket animaliskt protein som möjligt, alltså kyckling kött etc. Katter är köttätare och inga kossor.
    Köttet (animaliskt protein) ska stå först i innehålldeklarationen för det betyder att det finns mest av det. Sedan finns mycket annat man ska titta på men jag tycker att det är en av det viktigaste sakerna om man inte vet vad för foder man ska ge sin katt.

Svar på tråden katt som äter konstiga saker