• Scorpio

Bebis tuggar skum och kippar efter andan, vad kan detta vara?

Hej!

Min dotter, prematur, som blev 9 v i torsdags (hade bf 14 mars) har vid 3-4 tillfällen de senaste två veckorna fått skum i munnen och ryckig andning. Hon spänner sig också bakåt som en banan... Svårt att säga hur blicken är då hon inte är så stadig i den annars.

Detta är verkligen jätteläskigt!! Det avtar först efter att vi sugit rent näsan. Hon fick nyss ett sånt "anfall" utan skrik, jag vaknade av grymtningar, vilket är ett normalt ljud för henne annars också eftetdom hon är prematur...

En gång åkte jag in på bvc med henne men läkaren hittade inget fel då.

Hon är en extrem kräkbebis och jag hade trånga luftrör som liten. Jag hostade så jag kräktes varje natt och har ansträngnings- och förkylningsastma nu.

Sitter med henne på bröstet nu o vågar inte lägga ner henne igen :( Hon har inte ätit på 5 tim vilket är onormalt länge...
    Vad kan detta vara tror ni?

♥ Enja 120112, 1870 g o 42 cm ♥ www.enplusenblirtre.blogspot.com
  • Svar på tråden Bebis tuggar skum och kippar efter andan, vad kan detta vara?
  • EruGoEller

Vänd dig till barnakuten eller 1177.

Ingen, inte ens en ssk eller läkare kan svara på detta här på FL. Man behöver veta mer.

Så ring 1177 och har bebisen kraftiga andingsbevär åker du in akut direkt.

Vet inte om du har möjlighet att ringa avd där ni blev utskrivna ifrån? Om inte så:

akut fara med andningen-åk till barnakuten, Vid svårt påverkat barn.

Annars: 1177 

• EruGoEller

Tillägg: ring jourcentral/Barnakuten om bebisen fortsätter att inte äta. Så små barn blir snabbt uttorkade.

• Scorpio

Ok tack! Jag ville ringa 112 men sambon tyckte inte det :/

Nu verkar hon må bra igen, precis lika som efter de tidigare anfallen.. Så himla mysko!

Jag får ringa neo då kanske... Ställde frågan mest för att kolla om ngn varit med om samma sak.

• mammas4killar

Har hon gjort så förut? vad har dom sagt när ni lämnade sjukhuset? Rent instinktivt, om det var mitt barn skulle jag åka in på akuten ASAP. som andra skrivit, små barn blir uttorkade väldigt fort.

• EruGoEller

Är hon utredd med tanke på EP? låter som lite spasm-liknande då hon spänner sig och tuggar skum...prata med Neo och nästa gång kan ni t ex filma anfallet. Kan vara till hjälp för diagnos.

Jag funderar på om hon aspirerar ned kräk i lungorna som visar sig som skum och andningsbesvär?

Prata med Neo om det också.

Sov gott!  

• belkin

jag bli orolig för RS virus när jag läser detta, jag skulle ha åkt till akuten.

• belkin

märkligt det blev med inläggen...

Svar på tråden Bebis tuggar skum och kippar efter andan, vad kan detta vara?