God mat utan mejeriprodukter?
En receptbank på lunch och middagsmat utan mjölk/mejeriprodukter hade jag & säkert flera med mig behövt
Dela gärna med dig av dina bästa recept, tips & tricks!
En receptbank på lunch och middagsmat utan mjölk/mejeriprodukter hade jag & säkert flera med mig behövt
Dela gärna med dig av dina bästa recept, tips & tricks!
Byt mot havre-/sojamjölk och kör på.
Kokosmjölk är otroligt gott och perfekt om man vill undvika mejeriprodukter!
Sedan är det nog mer tomatbaserade såser som gäller kanske, passerade tomater osv.
Sojamjölk bör man undvika eftersom det är precis lika allergiframkallande som mjölkprotein (om man nu undviker mejeriprodukter pga det).
Jag har aldrig använt havremjölk i mat så det vet jag inte. Vi brukar iofs generellt inte använda mjölk i mat utan vi använder grädde, och det finns ju mjölkfri grädde, har du inte provat med den? Smakar såklart lite annorlunda den också, men inte så farligt och det finns olika märken så man får prova sig fram vad man gillar.
www.mjolkfri.com/forum_trad/7/istallet_for_gradde/
Hm märkligt... testa att själv skriva till ett / i slutet av adressen i adressfältet.
familjeliv verkar plocka bort den sista / som behövs för att länken ska funka...
Ja den blir svartmarkerad, även fast jag skrev dit den manuellt. Mycket märkligt. Då måste du själv skriva dit den för att länkarna ska funka.
Mycket av maten i det asiatiska köket är mjölkfritt, eller lätt att göra mjölkfritt.
I de recepten du använder matlagningsgrädde i kan du byta ut mot havre matlagningsgrädde. Soja ska man absolut undvika upp till 2 år, för att barnet kan utveckla sojaallergi, men sojalectin går bra att äta, det finns i bla havreprodukter och godis.
Gå in på min blogg www.lagamjolkfritt.blogspot.com för att få lite insperation.
Läs gärna: http://lagamjolkfritt.blogspot.se/search/label/Fakta%20om%20komj%C3%B6lksproteinallergi
Där står det vad man får och inte får äta samt vilken mat som innehåller kalcium.
Köp Oatlys Imat. Det är en matlagnings"grädde" på havre. Vi använder den dagligen. Ska man använda mjölk så spär vi ut den med lite vatten...
Det man får tänka på eftersom havre är rätt söt i smaken är att salta mer än vanligt och överlag krydda lite extra. Jag var jätteskeptisk i början. Men sambon som använt den i flera år får verkligen maten att inte smaka havre vilket var min största fasa... Nu lyckas jag också..