• Nifi

God mat utan mejeriprodukter?

En receptbank på lunch och middagsmat utan mjölk/mejeriprodukter hade jag & säkert flera med mig behövt

Dela gärna med dig av dina bästa recept, tips & tricks!

~Carpe Diem~
  • Svar på tråden God mat utan mejeriprodukter?
  • JanaLiiN

Byt mot havre-/sojamjölk och kör på.

• Nifi
    JanaLiiN skrev 2012-03-17 11:47:45 följande:
    Byt mot havre-/sojamjölk och kör på.
    Problemet är bara att jag tycker att det är svårt att "få till det" med havremjölk, någon speciell sort man ska köpa? Samma vad gäller sojamjölken?
    ~Carpe Diem~
  • skogsvitter

Kokosmjölk är otroligt gott och perfekt om man vill undvika mejeriprodukter!

Sedan är det nog mer tomatbaserade såser som gäller kanske, passerade tomater osv.

Sojamjölk bör man undvika eftersom det är precis lika allergiframkallande som mjölkprotein (om man nu undviker mejeriprodukter pga det).

• Nifi
    skogsvitter skrev 2012-03-17 16:02:08 följande:
    Kokosmjölk är otroligt gott och perfekt om man vill undvika mejeriprodukter!

Sedan är det nog mer tomatbaserade såser som gäller kanske, passerade tomater osv.

Sojamjölk bör man undvika eftersom det är precis lika allergiframkallande som mjölkprotein (om man nu undviker mejeriprodukter pga det).

Behöver undvika mjölk eftersom bebis har känslig mage Ska man då undvika sojamjölk också alltså?
    ~Carpe Diem~
  • skogsvitter
    Nifi skrev 2012-03-17 16:56:46 följande:
    Behöver undvika mjölk eftersom bebis har känslig mage Ska man då undvika sojamjölk också alltså?
    Ok, ja då bör du undvika soyaprodukter helt, risken är väldigt stor att de reagerar på det också. Det har nåt att göra med att det är samma allergen om jag inte minns helt fel.
  • Nifi
    skogsvitter skrev 2012-03-17 17:12:24 följande:
    Ok, ja då bör du undvika soyaprodukter helt, risken är väldigt stor att de reagerar på det också. Det har nåt att göra med att det är samma allergen om jag inte minns helt fel.
    Aha, då får det bli kokosmjölk & havremjölk då alltså Men hur får man maten god med havremjölk? Testat nån gång innan & fick liksom inte till det...
    ~Carpe Diem~
  • skogsvitter

Jag har aldrig använt havremjölk i mat så det vet jag inte. Vi brukar iofs generellt inte använda mjölk i mat utan vi använder grädde, och det finns ju mjölkfri grädde, har du inte provat med den? Smakar såklart lite annorlunda den också, men inte så farligt och det finns olika märken så man får prova sig fram vad man gillar.

www.mjolkfri.com/forum_trad/7/istallet_for_gradde/

• Nifi
    skogsvitter skrev 2012-03-17 18:53:37 följande:
    Jag har aldrig använt havremjölk i mat så det vet jag inte. Vi brukar iofs generellt inte använda mjölk i mat utan vi använder grädde, och det finns ju mjölkfri grädde, har du inte provat med den? Smakar såklart lite annorlunda den också, men inte så farligt och det finns olika märken så man får prova sig fram vad man gillar.

www.mjolkfri.com/forum_trad/7/istallet_for_gr.../
    Vi brukar mest använda grädde också eller andra fullfeta produkter, men kan ju helt klart vara värt att prova mjälkfri grädde. Kan inte öppna dina länkar, vill du posta dem igen?
    ~Carpe Diem~
  • skogsvitter

Hm märkligt... testa att själv skriva till ett / i slutet av adressen i adressfältet.

familjeliv verkar plocka bort den sista / som behövs för att länken ska funka...

• skogsvitter

Ja den blir svartmarkerad, även fast jag skrev dit den manuellt. Mycket märkligt. Då måste du själv skriva dit den för att länkarna ska funka.

• Larvig

Mycket av maten i det asiatiska köket är mjölkfritt, eller lätt att göra mjölkfritt.

• mikroE
    Nifi skrev 2012-03-17 18:48:56 följande:
    Aha, då får det bli kokosmjölk & havremjölk då alltså Men hur får man maten god med havremjölk? Testat nån gång innan & fick liksom inte till det...

Använd havregrädde istället det funkar bättre havremjölk är så blaskigt att det bara ska användas som dryck eller i bakverk tycker jag. Försök hitta naturligt mjölkfria recept så blir det oftast godare eftersom de är gjorda för att vara utan mjölk från början. Kokosmjölk och kokosgrädde är också mer mjölklikt så det är ett bra tips som några tidigare sagt. Jag har provat dricka mandelmjölk och det är gott men jag har aldrig provat det i mat.
  • Honeybee1

I de recepten du använder matlagningsgrädde i kan du byta ut mot havre matlagningsgrädde. Soja ska man absolut undvika upp till 2 år, för att barnet kan utveckla sojaallergi, men sojalectin går bra att äta, det finns i bla havreprodukter och godis.

Gå in på min blogg www.lagamjolkfritt.blogspot.com för att få lite insperation.

Läs gärna: http://lagamjolkfritt.blogspot.se/search/label/Fakta%20om%20komj%C3%B6lksproteinallergi 
    Där står det vad man får och inte får äta samt vilken mat som innehåller kalcium.   

• Sweet life

Köp Oatlys Imat. Det är en matlagnings"grädde" på havre. Vi använder den dagligen. Ska man använda mjölk så spär vi ut den med lite vatten...

Det man får tänka på eftersom havre är rätt söt i smaken är att salta mer än vanligt och överlag krydda lite extra. Jag var jätteskeptisk i början. Men sambon som använt den i flera år får verkligen maten att inte smaka havre vilket var min största fasa... Nu lyckas jag också..

Svar på tråden God mat utan mejeriprodukter?