• Mayong

LCHF frukost tips.

Hej!

Skulle vilja ha lite frulle tips när man går på LCHF. Dricker smoothie nu på mornarna med yoghurt, bär och krossade linfrön.
    Bröd man kan baka, mjukt sådant?
    Många tips vore härligt!

Tack /M

• Svar på tråden LCHF frukost tips.
  • Amy27

Ta en djup tallrik, vispa ett ägg där i. Häll i 1 dl mandelmjöl, 15 g smält smör, lite salt. Blanda ihop allt och bred ut lite över tallriken så det blir som en "kaka". In i micron på högsta effekt i två min.
    Mjukt och urgott!!

Jag äter inte lchf egentligen men detta bröd är så gott att jag äter det till frukost med olika pålägg flera ggr i veckan. :)

• Mayong

Lät ju tok lätt att göra de :) Såna tips tycker ja om. Tack och bock! /Maya

• Laugh
    Amy27 skrev 2012-03-17 15:00:33 följande:
    Ta en djup tallrik, vispa ett ägg där i. Häll i 1 dl mandelmjöl, 15 g smält smör, lite salt. Blanda ihop allt och bred ut lite över tallriken så det blir som en "kaka". In i micron på högsta effekt i två min.
    Mjukt och urgott!!

Jag äter inte lchf egentligen men detta bröd är så gott att jag äter det till frukost med olika pålägg flera ggr i veckan. :)
    Det måste provas! :D
  • elonpelon

Mayong...vad har du i din smoothie ? Blir man mätt på den till bara frukost ? Är ny och ska börja på måndag tänkte jag och behöver alla tips jag kan få :)
    /Carola

• lyckan kommer lyckan går

Min LCHF-frukost består av Turkisk youghurd (10%), blåbär, kashewnötter och linfrö. Jag brukar handla frysta blåbär och häller upp kvällen innan så är de alltid färska och goda på morgonen. Sedan tar jag ca 200g yoghurt, en näve kashewnötter och en msk linfrö. Detta ger ca 600 kcal och jag håller mig mätt ända till lunch.

• Mayong

Elonpelon: Jag brukar inte mäta upp, men jag mixar så det blir ett stort glas med smoothie. Skulle gissa på 1 dl frysta bär, 2 dl fet yoghurt, 2 msk krossade linfrön...Dricker det på morgonen vid åtta sen är jag mätt fram till ca halv tolv.

Har jätte kass fantasi gällande maträtter också. Brukar göra äggröra till lunch eller steka ägg ovh bacon. Så vore snällt om ni kunde tipsa om lite lätta luncher också..Och då menar jag lätta! Att stå vid spisen i en evighet med 78 olika ingredienser är inte sådär glassigt, speciellt inte när man ska underhålla 3 barn samtidigt, blir fan gråhårig i förtid :P

Receptet med turkisk yoghurt lät skit gott, är den mindre sur än vanlig naturell yoghurt? Provade vanlig med nötter och linfrön men tyckte det smakade apa då det var så jävla surt, så vore kanon om man hittade något mildare :)

Vilka nötter är okej att äta? Alla?
    Är ny jag med och amatör gällande vad som är okej och inte. Har alltid trott att morötter och alla grönsaker samt frukt är bra för kroppen men nu får man veta att man ska låta bli en massa. Blir yr jag!
    Men why give up liksom..Ska man va fin får man lida pin :)

/M

• Tessa606
    lyckan kommer lyckan går skrev 2012-03-18 06:05:46 följande:
    Min LCHF-frukost består av Turkisk youghurd (10%), blåbär, kashewnötter och linfrö. Jag brukar handla frysta blåbär och häller upp kvällen innan så är de alltid färska och goda på morgonen. Sedan tar jag ca 200g yoghurt, en näve kashewnötter och en msk linfrö. Detta ger ca 600 kcal och jag håller mig mätt ända till lunch.
    Men blir det inte väl mycket kolhydrater med yoghurt, blåbär och nötter?
  • solstol

Jag brukar äta nåt bröd (här finns massa tips: www.alltforforaldrar.se/56kilo/kategori/recept/frukost/lchf-brod/ ) med mycket pålägg (helst proteinrikt), och eventuellt en knapp dl turkisk/rysk yoghurt med kokosflingor, linfrön och solrosfrön eller liknande.

Ett annat tips för att få ned kolhydraterna på smoothien är att göra den på kokosnötsmjölk (helst extra creamy, den är tjockare och godare). Blir SÅ gott och sött.

Att ha kokosfett i kaffet/teet gör också sitt för mättnaden och fetthalten. 

• Mayong

Testade göra en kycklingrätt idag som det var kokosnötsmjölk i, smarrigt som fan. Så testar nog att göra smoothie på den istället för yoghurt. Hellre sött än surt!
    Tack för länken, kanoners :)

• Loreena
    *Omelett är kanon som LCHF-frukost tycker jag. Jag brukar vispa 2-3 ägg med en skvätt grädde och steka i smör med några skivor ost på. Man kan även variera med olika fyllningar så som räkor, lax, färskost, grönsaker, svamp, skinka, bacon, pesto etc. :)

*LCHFplättar är en höjdare på helgen tycker jag

1 port
    1 msk fiberhusk(finns i glutenhyllan i affären)
    1/2 dl grädde, 1/2 dl vatten
    lite salt
    smör att steka i
    Om man vill kan man vispa ner lite mandelmjöl i smeten, då blir det lite mer konsistens på plättarna.

Vispa ihop fiberhusken med vätskan, knäck i äggen, salta lite. Bryn smör i en plättlagg. Stek på medelvärme några min.

Servera med vispgrädde och hallon. :P

Stekta ägg som serveras med majonäs, skinka, tomat och gurka är jättegott

Kokta ägg med räkor, avocado och majonäs

Rester efter gårdagens middag - kanon om man har bråttom

Kanelomelett som serveres med en klick äppelmos (om du inte är så strikt) eller en klick creme fraiche.

Turkisk yoghurt med musli gjord på linfrön, solrosfrön, nötter etc. är gott som variation men ger inte samma långvariga mättnad som ägg-frukostar.
Svar på tråden LCHF frukost tips.