Punkster skrev 2012-03-17 16:54:33 följande:
Jag jobbar på en kristen friskola och sisådär en tredjedel av våra elever kommer från familjer med frikyrkokristen bakgrund (Skolans huvudman är en frikyrkoförsamling). Ytterligare en tredjedel är "vanliga svenssons" och den sista tredjedelen kommer från familjer med muslimsk anknytning.
Ang. själva skolan så finns det mycket strikta regler kring svensk skola som reglerar det konfessionella (kristna) inslaget. Dvs. kommer ditt barn knappast att indoktrineras, och några regler kring att man måste vara kristen för att få gå på skolan får inte finnas. Det får heller inte finnas obligatoriska inslag som bön, bibelläsning eller liknande.
Jag tycker inte att du behöver vara orolig, jag hoppas istället att både ni och era barn kommer att trivas med den nya skolan, oavsett vilken ni väljer.
Tack så mycket att du tog dig tid att svara! Vad bra att få svar från någon som håller till på kristna skolor !
Vilken åldersgrupp arbetar du med? Är du själv troende? Hur upplever du att kristna friskolor är i allmänheten jämfört med kommunala skolor?
Att det inte finns några krav på att man måste vara troende vet vi, samt att det inte är obligatoriskt med att be och läsa bibel, men förekommer det ofta? Och går kristna friskolor ofta till kyrkan? Det är ingenting som jag är emot men det är inte heller något krav. Jag tycker bara det är trevligt för mina barn att få uppleva kristet inslag i vardagen (Dock är vi själv inte kapabla till att göra det), oavsett om det är genom att umgås med kristna kompisar/lärare eller att läsa bibel, lära om religion, besöka kyrkan etc.