Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
Alltså kom igen TS skärp dej! Det stämmer inte att någon i Sverige behöver spara in så mycket på maten att den bara får kosta 4 kr per måltid. Sen kan man vara fattig av fri vilja, om man inte samarbetar med socialen osv. men ingen är ofrivilligt fattig i Sverige. Vi har ett system, till skillnad från i andra länder.
Att vara fattig i Sverige är egentligen att inte vara priviligierad, vilket är en annan sak. Jag undrar om du själv har besökt ett U-land och kommit nära den vanliga befolkningen? Det har jag och jag kan tala om för dig att i Sverige finns det inga fattiga på riktigt, bara mer eller mindre priviligerade människor.
När du måste leva på mindre än en dollar om dagen, när dina barn får bristsjukdomar av fel-/undernäring, när du måste sova på gatan eller i en bostad utan tak eftersom du inte har råd att laga det, ja då är du fattig. Att inte ha råd med skolgång, hela och rena kläder, en dräglig bostad med det nödvändigaste för att överleva, då pratar vi fattigdom. Helst ska man väl ha en kyl och frys, fönster i bostaden, rinnande vatten och el. Men att vara så otacksam för att få gratis skolgång till barnen med gratis lagad mat varje dag och sen klaga över att de ska ta med sig matsäck några gånger per termin! Det är ett hån. Och det är ett hån att kalla sig fattig för att man inte har råd att gå på bio eller råd med märkeskläder.
Man skaffar sig ett jobb, eller så hjälper socialen en. Vilken lyx det är i Sverige. INGA fattiga har vi förutom de självvalda eller papperslösa.