Inlägg från: Anonym (ekonomisk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ekonomisk)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

Anonym skrev 2012-03-19 08:28:44 följande:
    Hur många planerar och agerar så att de ska att kunna klara sig på endast 40% av inkomsten under en längre tid?

Mycket, mycket få och jag tror inte att det finns NÅGON på FL som klarar det målet, inte ens du.
    Det innebär nämligen att oerhört få kan bo i villor, bostadsrätter eller nybyggnationer utan det är äldre hyresrätter som gäller.

Ordentlig skrapa du kommer med, allt för att ge skenet av att vara PK. Kräks
    Jo vi skulle klara oss i två år ungefär om vi skulle bli arbetslösa båda två. Så visst finns det dem som sparar för ifall att något händer i framtiden. Sen skulle vi ju då dessutom kunna sälja lägenheten och flytta till en hyresrätt. Kanske inte i det område vi vill bo i men måste man så måste man göra det man kan. Dessutom betalar jag extra för lönegaranti första månaderna jag blir arbetslös om jag blir det.

Väldigt många räknar med att man staten ska komma och rädda en om något går snett. Det är dags att ta ansvar själv och inte leva upp de pengar man får när man jobbar och räkna på att man iaf ska klara sig ett tag ifall att någon händer.

Har alltid levt snålt i mitt liv. Aldrig haft föräldrar eller så att låna från eller något extra sparande från jag var liten att hämta från etcetera. Jag har jobbat extra och snålat hela mitt liv. Nu tjänar jag lite bättre men ser då till att spara varje månad istället för att köpa upp allt. Men lever bättre än jag gjort tidigare delen av mitt liv då mat bestod av det billigaste som fanns och så lite extra aktiviteter som möjligt då jag hade ungefär 1000 kr att leva på. Då hade jag inte några barn men inte kostar de så mycket tycker jag. Vi betalar blöjor för ca 140 kr i månaden (oftast 90 kr för vi har rabbatkuponger), mat äter hon vår och det i små mängder så någon ökning på matkontot har jag inte sett än, kläder köper jag en del för jag tycker det är kul men i snitt blir det kanske 200 kr i månaden. Så det barnbidrag vi får vårt barn räcker bra till allt som behövs.

Sen kan det ju tilläggas att en stor del av de som går på bidrag idag och räknas som fattiga är invandrare som av helt andra orsaker än svenskarna sitter i den sitsen. Det tar 7-10 år för dem att komma in på arbetsmarknaden för de är lågutbildade och lär sig inte språket, och sen har vi dessutom inte nog med sådana låkvalificerade jobb i sverige för alla som behöver dem. Har källa på det men orkar inte leta reda på det nu.

Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?