• Anonym (vakna!)

Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?

I tråd efter tråd står det att man aldrig kan vara fattig i SVerige. Det spelar ingen roll vad man säger för det kommer alltid någon som påstår att det är en fråga om hur man hanterar ekonomin. Försörjningsstödet räcker gott och väl och man kan få hälsosam kost för 4 kronor per portion och man kan minsann skicka med barnen lunch och fika flera gånger i veckan även om man lever på försörjningsstöd. Alla kan och kan man inte det så super man upp pengarna, eller dricker, för alla vet hur fattiga är missbrukare, hela bunten är det...

Det är såååå tröttsamt. Vakna och inse att vi har mängder med fattiga människor i Sverige idag och det är dags att sluta trycka ner dem som redan ligger. Räck ut en hand till hjälp istället!

www.aftonbladet.se/ledare/article14537665.ab

www.rb.se/vartarbete/isverige/barnfattigdom/Pages/default.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-18 23:07
    Det vi diskuterar i tråden är fattigdom enligt Röda Korsets definition!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-19 09:14
    Rädda Barnens definition ska det vara så klart:

I Rädda Barnens definition på barnfattigdom ingår barn som antingen lever i familjer med låg inkomststandard enligt SCB:s definition eller i familjer som uppburit socialbidrag någon gång under året. Låg inkomststandard betyder att familjens disponibla inkomst är lägre än vad SCB beräknar går åt till boende och baskonsumtion.

• Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?
  • Selfish Geene
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:17:40 följande:
    Trots det skulle jag uppskatta om du slutade diskutera överlevnadsnivå, vilket tråden inte handlar om!
    jo, några härinne hävdar att socialbidragsnivån bara garanterar överlevnad, inget mer

• Loket
    Selfish Geene skrev 2012-03-17 23:09:20 följande:
    Jag föregår med gott exempel och beter mig inte som ett bortskämt barn.
    Istället uppskattar jag alla förmåner jag har turen att få ta del av och låtsas inte att jag "kämpar för min överlevnad" som en annan "robinson-tävlande"

jag hävdade att man kan överleva på ungefär 500:- per månad (förmodligen mindre), det håller jag fast vid 

Så om det nu är möjligt så får du väl föregå med gott exempel och leva på 500 kr i månaden i låt säga 3 månader eller vill du inte det?

Seriöst så är du patetiskt eller ett troll
  • Anonym (klaga inte)
    infragilis skrev 2012-03-17 23:19:23 följande:
    Jag anser att frisörklippning är lyx. Jag klipper mig själv, så svårt är det inte. Dusckkräm kostar en tia halvlitern på ÖB.

Jag har råd men köper ändå inte duschkräm (använder skummet som blir av schampot i hårtvätten till resten av kroppen, det är samma sak i schampoflaskor som i duschkrämsflaskor bara olika ettiketter sa det spelar ingen roll – ren blir man ändå). Så duschkräm borde en låginkomsttagare kunna överleva utan också :) Håller med att frisörklippning är lyxkonsumtion.

• infragilis
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:20:32 följande:
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
    Skönt att veta att vi inte är ensamma om att inte lyxa till det i badrummet! Flört
  • Kimona
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:11:55 följande:
    en fråga kom up nu när sambon och jag diskuterade...

VEM betalar fakturan om en hemlös bryter benet? vart ska fakturan skickas?
    Det tar staten tror jag
  • Poulsen
    Anonym (klaga inte) skrev 2012-03-17 23:08:35 följande:

Passar man inte in i systemet så beror det på en själv, “utbildning” är inte en och samma linje för alla utan det finns flera tusen olika vägar man kan gå som alla bekostas av staten. Ingen människa kan i ärlighetens namn säga att man inte passar in i någonting alls.

Vill du betala för ett ”bra liv” till din näromgivning så finns alltid möjlighet att skänka pengar till välgörenhet eller starta en egen fond att sätta av pengar i. Egna pengar gör man vad man vill med och skänka till andra är naturligtvis ett alternativ. Men statens roll är i mitt tycke endast att förse befolkningen med förutsättningar – inte garantera en viss outcome med skattebetalarnas medel. Det måste finnas en klar och tydlig skillnad i levnadsstandard mellan dem som studerar/arbetar/startar företag etc och dem som är skoltrötta/arbetströtta/inte vill flytta till annan ort för att få jobb etc, annars finns ju inga incitament att välja det första spåret.

De enda som jag tycker skattebetalarna ska hjälpa är dem som drabbas av sjukdom/skada som man inte kunnat hjälpa, flyktingar och andra som inte haft förutsättningar - även om jag också tycker att alla människor ska inse att sjukdom/arbetslöshet/skilsmässa/graviditet/dödsfal l etc som gör att man i perioder inte kan arbeta fullt ut är naturliga skeenden som förekommer i alla människors liv och som man måste spara en buffert till för att kunna hantera. Tyvärr verkar sparande stå ganska lågt på mångas prio-lista, något halvonödigt man ev kan ägna sig åt efter att man varit på systemet, köpt en ny tröja man eg inte behövde, druckit vin på krogen för 100 spänn glaset eller gått på bio med hela familjen. Själv sparar jag först och roar mig sen. Det borde fler göra.

Håller med om att man ska ha en buffert, absolut!

Jag betalar hellre skatt och försöker tillförsäkra en bra levnadsstandard för många ist för att skänka matpengar till grannarna.

Jag har ett konkret verkligt exempel: En kvinna +40, tre barn och gift. Företagen hon jobbar på går i konkurs och hon står utan arbete. A-kassan säger att om hon inte söker jobb och tackar ja till det hon får så blir hon utan a-kassa. Det gäller HELA Sverige. Hennes man har heltid men de klarar sig inte på enbart hans lön. Hon söker massa jobb i närområdet men dom vill att hon ska söka jobb som ligger 50-100mil från där hon bor. Moment 22 uppstår, hon MÅSTE söka ett lämpligt jobb som ligger 60mil från där dom bor, om hon får det måste hon tacka ja. För mig låter det hemskt att hon som jobbat hela livet ska vara tvungen att flytta 60mil från hus och familj för att få det att gå ihop. Ett sånt samhälle vill jag inte ha. Att man tvingar familjer till uppbrott och tar i från barn ena föräldern (som dom tom. har rätt till enligt föräldrabalken). Nej tack, jag är GLAD att betala skatt om jag kan bidra till att mina medmänniskor slipper genomgå sånt lidande.

Jag respekterar att vi tycker olika, i slutändan handlar det ändå om den egna människosynen och vår skiljer sig uppenbarligen åt.
  • Anonym (vakna!)
    Annette 732 skrev 2012-03-17 23:20:32 följande:
    köper du tandborste varje månad? det gör inte jag,vi köpte faktiskt nya nu för 10kr/st på öb.
    det va colgate tandborste. jag har inte klippt mig sedan i augusti 2011.
    rakhyvel,ja en paket på öb kostar 10kr och har 10st hyvlar i sig,så det behövs inte heller varje månad.
    tops kostar 7.90kr på öb inte heller det köps varje månad.
    tvättmedel köpte jag flytande förra månaden för 25kr,räcker lääänge...
    så nej några 490kr för mig +370kr för sambon behövs INTE varje månad.
    Det gör jag faktiskt, till hela familjen, just för att tandhygien är en så viktig del av hälsan. Får vi dålig tandhälsa påverkas även allmäntillståndet och vi kan få allvarliga sjukdomar så bra tandvårdsprodukter är en prio 1 i vårt hem.

Nu är systemet mer generöst än vad du är mot dig själv. Jag tror man räknar med en klippning varannan månad. Alla kan inte ha långt hår eller strunta i klippning. Och bara för att man saknar ekonomisk möjlighet ska man inte behöva se ut som en luffare tack och lov.

Tvättmedel för 25 kronor som räcker lääänge? Haha, jag betvivlar. MEn visst, man behöver inte tvätta, det är bara att vända på trosorna.
  • Anonym (.)

Vi har inte råd med mat. Får alltid låna i slutet av månaden, jag får hjälp av socialen, men ni kan inte inbilla mig att man kan leva på så jävla lite!

Bara för att man har lite pengar så ska man acceptera allt eller?

• Loket
    Anonym skrev 2012-03-17 23:11:59 följande:
    Tycker 3000 man får räcke refter räkningar bet om man strukturerar, Handla billigt m.m går ju om man kolla priser om man då inte jobbar. Ni får ju el hyra bet, det dyraste.
    Allt handlar vad man gör det till, visst blir det tufft men vet folk som ändå inte vill jobba o lever på bidrag 
    Du får ca 3500 kr från socialen + ersättning för hyran och elen (dock är det ej säkert du får ersättning för hela hyran utan kanske bara för 50-70% av den om ens det om socialen anser att hyran är oskälig. För dessa 3500 kr skall du alltså betala andra fasta räkningar såsom telefon, tv-licens, eventuell sophämtning, försäkringar, bredband + diverse andra räkningar såsom eventuella lån som du dragit på dig innan du vart socialbidragstagare, csn osv.

Så nej du lever ej som en kung på socialbidrag utan får för det mesta vända på varje krona sedan ska du även klara av att köpa kläder, mat, hygienartiklar och så vidare för det som blir över.
  • Anonym
    Anonym (vakna!) skrev 2012-03-17 23:21:44 följande:
    Det stämmer inte. Senast idag fanns det köttfärs på Willys där jag bor för 29.90 per kilo. Man kollar både svenskt kött men även billigast möjliga, samma med kaffe och mejerivaror. Tyvärr kan man inte räkna med att få leva på ekologiska varor eller köpa märkesprodukter när man lever på t.ex försörjningsstöd, men det trodde jag alla var medvetna om.
    Men skärp dig för i helvete!

normalpris på köttfärs ligger på mer än det dubbla och det ERBJUDANDET du tog som exempel gäller ETT kila så länge man handlar för 300kr.

så ditt fåniga exempel bevisar bara att det var en lockvara. du bevisar inte ett skit med det.
    matpriserna HAR höjt TROTS ditt exempel.
Svar på tråden Hur kan ni påstå att det inte finns fattiga människor i Sverige?