• castafiore

Hur knyta trikåsjal framåtvänt?

Jag har använt min bärsjal från minimundus flitigt, men nu när barnet är 7 månader tror jag det skulle passa bättre att hon fick sitta utåt. Hur gör man? Är  det samma grodknytning fast man vänder barnet. eller finns det något bättre sätt?

• Svar på tråden Hur knyta trikåsjal framåtvänt?
  • FrkJenny

Buddha kallas den som är funktionell för barnet höfter. Knytningen är densamma men du sätter i barnet med benen i kors framåtvänt istället.

Annars är det i regel bättre att börja med ryggknytningar när barnet blivit så stort (fast det är väldigt svajigt med trikåsjal, en vävd är bättre då) att det vill börja se framåt. Då har barnet fortfarande möjlighet att skärma av omgivningen med hjälp av förälderns rygg.

• Coyote

Framåt är inte så bra i en trikåsjal, bebisens tyngd hamnar för långt från bärarens kropp och det blir inte ergonomiskt för någon. Byt till en vävd sjal och bär på ryggen i stället om du vill ha bebisen åt andra hållet.

• skogsvitter

Håller med båda ovan, trikåsjal är inte särskilt stabilt i det läget både för att bebisen ju är mycket tyngre, mer rörlig men också för att tyngdpositionen förändras och det blir då lätt ostadigt. Dessutom brukar de flesta som sagt börja bära på ryggen istället. Det är inte särskilt bekvämt för vare sig barnet eller den som bär att sitta i buddha, enligt min uppfattning då.

• Flickan och kråkan

Jag har burit i buddha hemma ibland när mina varit riktigt små för skoj skull, men jag skulle inte få för mig att göra det med en 7-månaders . Tyngdpunkten hamnar ju så galet för bäraren . Jag skulle inte heller få för mig att bära mitt barn hängandes i grenen i babybjörn-stil heller. Jag har aldrig saknat möjligheten att bära framåt. Har haft dem på ryggen när de blivit större.

• castafiore

Tack för svar, då är jag lite mer upplyst!

Svar på tråden Hur knyta trikåsjal framåtvänt?