• Anonym

Vad betyder detta?"Lönen uppgår till 120 kr i timmen"

På anställningsavtalet står det " Lönen uppgår till 120 kr i timmen" Vad betyder det? Betyder det att jag får 120 kr/h eller betyder det att lönen kan vara också 90 kr i timmen och maxlön man kan få ligger på 120 kr/h?

Vore tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad betyder detta?"Lönen uppgår till 120 kr i timmen"
  • Anonym

TAck men varför skriver man "uppgår till"? Räcker det inte att skriva timlön 120 kr?

• Anonym

För att de anser att det är normal svenska?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:02:35 följande:
    För att de anser att det är normal svenska?
    normal svenska? Aldrig sett ett avtal med ordet "uppgår". Har sett massor av avtal men inte en sådan.
    uppgå 1 uppgå till utgöra, belöpa sig till, vara av storleken, 2 uppgå i gå upp i, sammansmälta med, bli en del av, ingå i, förenas med
  • Ebba Caroline

Betyder väl att du kan få lön upp till 120kr/h.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-03-17 21:10:56 följande:
    Betyder väl att du kan få lön upp till 120kr/h.
    så trodde jag med men andra i tråden säger att lönen ÄR 120 kr/h.
  • Anonym

Det betyder ÄR och är korrekt svenska. Kolla t ex i SAOL.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2012-03-17 21:16:21 följande:
    så trodde jag med men andra i tråden säger att lönen ÄR 120 kr/h.
    Lönen är 120 kr/h. Som du ser i texten du klistrade in:
    1 uppgå till utgöra, belöpa sig till, vara av storleken, nå

Det är "normal" svenska, inte särskilt ovanligt när man anger lön av olika slag.
  • Anonym
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-03-17 21:20:03 följande:
    Lönen är 120 kr/h. Som du ser i texten du klistrade in:
    1 uppgå till utgöra, belöpa sig till, vara av storleken, nå

Det är "normal" svenska, inte särskilt ovanligt när man anger lön av olika slag.
    ok. tack för svar, då har jag lärt mig något nytt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:07:46 följande:
    normal svenska? Aldrig sett ett avtal med ordet "uppgår". Har sett massor av avtal men inte en sådan.
    uppgå 1 uppgå till utgöra, belöpa sig till, vara av storleken, 2 uppgå i gå upp i, sammansmälta med, bli en del av, ingå i, förenas med
    Dagens skola... Se tråden om läraren som skäms för lärarutbildningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-17 21:07:46 följande:
    Och där ger du själv en definition av ordet "uppgå" som passar förträffligt till det som står i ditt avtal (se det som jag fetstilat och kursiverat i citatet).
  • Anonym

"Lönen uppgår till 120 kronor i timmen" är fullt normal svenska och betyder att lönen är 120 kronor i timmen. 

Lär sig folk ingenting i skolan idag?

För det första är det obegripligt att man som vuxen svensk inte förstår vad det betyder. För  det andra är det obegripligt att man om man inte förstår ordet inte bara slår upp ordet i en ordbok istället för att fråga om det på ett internetforum.. 

• Eva 081

Me

Anonym skrev 2012-03-18 13:16:12 följande:
    "Lönen uppgår till 120 kronor i timmen" är fullt normal svenska och betyder att lönen är 120 kronor i timmen. 

Lär sig folk ingenting i skolan idag?

För det första är det obegripligt att man som vuxen svensk inte förstår vad det betyder. För  det andra är det obegripligt att man om man inte förstår ordet inte bara slår upp ordet i en ordbok istället för att fråga om det på ett internetforum.. 
    Men det gick ju bra h*n fick ju svaret på frågan, det tog 1 min. Alla sätt att söka kunskap är ju bra
  • Eva 081
    Eva 081 skrev 2012-03-18 13:25:19 följande:
    Me
    Men det gick ju bra h*n fick ju svaret på frågan, det tog 1 min. Alla sätt att söka kunskap är ju bra
    Och dessutom så gick jag i skolan för 25 år sedan (hjälp) och jag har inget minne av att vi lärde oss något om att tyda anställningsavtal. Människor överskattar skolans inflytande, det finns ett liv därefter, man lär sig av HELA livet
  • Anonym
    Eva 081 skrev 2012-03-18 13:33:27 följande:
    Och dessutom så gick jag i skolan för 25 år sedan (hjälp) och jag har inget minne av att vi lärde oss något om att tyda anställningsavtal. Människor överskattar skolans inflytande, det finns ett liv därefter, man lär sig av HELA livet
    Även o mman lär sig hela livet tycker jag nog tt just denna lilla detalj borde inhämtats innan grundkolan tog slut. Jag försäkrar att ordet "uppgår" eller "uppgick" förekom ("fanns") någonstans även i någon av de läroböcker du hade. Det handlar inte om att kunna tolka anställningsavtal eller om att förstå kanslisvenska. Vad det handlar om är alldeles ordinära svenska ord.
    Eva 081 skrev 2012-03-18 13:25:19 följande:
    Me
    Internetforum är som regel en dålig plats att söka information på. Det är en fråga om källkritik, vilket skolan också ska ha lärt ut (även till de som gick i skolan innan internet slog igenom - källkritik är något mer generellt än en lista på acceptabla källor). Ordboken är bättre. Alla sätt att söka kunkspa är INTE bra.
  • Takex

Jag hade också tolkat det som att den kan gå upp till 120kr, alltså t ex beroende på erfarenhet. Så nu har jag också lärt mig något nytt.

Svar på tråden Vad betyder detta?"Lönen uppgår till 120 kr i timmen"