• FCBJ

ont i benen

Klagar era 2-åringar också på att de har ont i benen? Min dotter började med detta för några månader sedan. Vid två olika tillfällen vaknade hon på natten och grät över att hon hade ont i benen. Hon var helt otröstlig och ville ha plåster på benet. (hon pekar alltid på höger ben) Var vid dessa två gånger iväg till läkare för att kolla upp så det inte var något fel, men de hittade inget. Funderade på om det kunde vara växtvärk, men en av läkarna sa att så små barn inte hade växtvärk.
    Oftast får jag höra detta när hon ska upp och ner för trappan, men det har även hänt att hon tappat något på golvet och vill att jag ska ta upp det för att hon har ont i benen. Jag försöker pusha henne att klara det själv, men ibland står hon bara och är helt förtvivlad. Naturligtvis har jag tänkt tanken att hon kör med mig för att få bli buren, men det känns inte som hon gör det. Kan tillägga att hon vid andra tillfällen springer och hoppar.

Skulle vilja höra om det är någon mer som har barn som klagar på ont i benen?

• Svar på tråden ont i benen
  • thecarseatlady

Ja, vår 5-åring har haft ont i benen nattetid i flera år. Vi har trott att det bara varit vanlig växtvärk, men har nu fått veta av vår homeopat att han har selenbrist. Det lär vara rätt vanligt bland småbarn och ger riktigt ordentlig värk i benen. Så det är ju en sak ni kan kolla upp.

• Phillippa

Vår 2,5 åring klagat ofta på ont i benen. Varför skulle det inte kunna vara växtvärk? De växer ju! Knasig läkare...

• BubbelBoom

Min 2,5 åring klagar med på ont i benen/knäna. Växtvärk sa bvc. Hennes kusin är yngre och vaknar på nätterna och har ont i bena, växtvärk där med förmodligen.

• mum0810

En fråga bara. Klagar era barn för ont i benen även dagtid? Min dotter på två år säger ofta att hon har ont i benen på dan. Jag undrar så varför då dom säger att västvärld bara känns på kvällen/natten.

• t0va

min 19månaders har ont i benen eller mest knäna verkar det som. Han tar sig om knäna och benen och försöker dra bort skinnet och samtidigt så gnyr han och gråter. Jag tycker han går lite dåligt, stapplande och snubblar ofta så jag ska ta upp det med bvc på onsdag. Får se vad de säger, han har ont dagtid, nattetid vet jag inte.

• BubbelBoom
    mum0810 skrev 2012-04-02 18:15:32 följande:
    En fråga bara. Klagar era barn för ont i benen även dagtid? Min dotter på två år säger ofta att hon har ont i benen på dan. Jag undrar så varför då dom säger att västvärld bara känns på kvällen/natten.
    Min tös klagar på de lite när som under dagen(ibland flera gånger under en dag ibland inte på några dagar). Det är vanligast på kvällar/nätter men kan la förekomma under dagen med. Antar jag iaf, dottern tar sig för knäna och säger att de gör ont och de måste helt enkelt vara växtvärk som hon känner av.
  • xXMaLoXx
    t0va skrev 2012-04-02 19:13:06 följande:
    min 19månaders har ont i benen eller mest knäna verkar det som. Han tar sig om knäna och benen och försöker dra bort skinnet och samtidigt så gnyr han och gråter. Jag tycker han går lite dåligt, stapplande och snubblar ofta så jag ska ta upp det med bvc på onsdag. Får se vad de säger, han har ont dagtid, nattetid vet jag inte.
    Barn som växer blir klumpiga, och snubblar lätt. Många iaf, det är som att hjärnan inte riktigt hänger med kroppen. Det sägs att växtvärken känns som mest i samband med vila eller när de tagit det lugnt en relativt lång stund.

Det här pratet om att små barn inte har växtvärk tror jag är ren bull. Det är väl bara det att mindre barn kan ha svårare att uttrycka vart det gör ont, och hur det gör ont så att säga. En treåring kan ju tala om för dig hur det känns och ATT det gör ont.
    Theo 100111 <3
  • t0va
    xXMaLoXx skrev 2012-04-04 21:40:37 följande:
    Barn som växer blir klumpiga, och snubblar lätt. Många iaf, det är som att hjärnan inte riktigt hänger med kroppen. Det sägs att växtvärken känns som mest i samband med vila eller när de tagit det lugnt en relativt lång stund.

Det här pratet om att små barn inte har växtvärk tror jag är ren bull. Det är väl bara det att mindre barn kan ha svårare att uttrycka vart det gör ont, och hur det gör ont så att säga. En treåring kan ju tala om för dig hur det känns och ATT det gör ont.
    ev. klumpfot sa sköterskan så vi ska träffa läkare om 2 veckor.

Om de har växtvärk är det vanligt att de vaknar samma tid då på natten, för sonen vaknar nästan alltid kring midnatt-02 och gråter, då tar han sig inte om knäna men har börjat oftare nu att vara väldigt ledsen och vill ha tröst och somnar i min famn igen. Har tänkt att det är allergiproblem som orsaker det eftersom han är multiallergiker och ofta har ont i magen eller allmänt mår dåligt, men detta beteendet är lite nytt. Det är inte nattskräck för det har han haft innan och nu är han kontaktbar men småledsen.

Ja varför skulle inte små barn också kunna ha växtvärk, är så mycket som jag hört om hans allergier att små barn inte har ditten och datten, eller att små barn under 1år inte har nattskräck, sån BS vi har fått allt diagnostiserat av barnpsykolog och läkare som vi hittat som inte bara går efter det som står på vårdguiden på nätet.
  • I969

Vår store har haft mycket växtvärk, och det började när han var i 2-årsåldern. Nästan alltid kvälls- eller nattid. För oss har det funkat med värmedyna, lägg en kudde under benet och värmedynan på och benet vilande över, tänd lampan och läs en bok - efter boken kan man släcka och sova igen  

De läkare vi frågat har sagt att om det rör sig om ett ben i taget så är det mest troligt växtvärk. 

• missnea

t0va: klumpfot? Ser fötterna nåt annorlunda ut då? Borde dem ju sett redan vid födseln i så fall? Hur gammal e han?

• t0va
    missnea skrev 2012-04-16 22:48:10 följande:
    t0va: klumpfot? Ser fötterna nåt annorlunda ut då? Borde dem ju sett redan vid födseln i så fall? Hur gammal e han?
    tydligen så är foten stel och vinklad innåt då. Men hans fötte är jättemjuka och han är mer överrörlig än stel. Men hans ena fot är vinklad innåt mer än andra när han är i vila med föttena. När han var liten typ 4månader och uppåt så lekte han massor med föttena, lite som en apa som ligger på rygg. Han plockade upp saker med fötterna och undersökte för han fick fotsulorna mot varandra och kunde få bra tag. Mycket mer än de andra i hans ålder.

Nu är han 20månader och "springer" han så haltar han lite lätt och ena foten skrapar ofta i tån i backen. Ska till bvc imorgon, får se vad de säger eller om vi ska testa att köpa dyra stabila skor typ lära gå modell.
  • missnea

Ok.. Ja det är jätte bra med stabila bra skor.. Behöver ju inte vara klumpfot men det är ju ändå bra! Tradera har nya kavat till mycket bättre pris.. Så du vet;)

• t0va
    missnea skrev 2012-04-18 11:02:24 följande:
    Ok.. Ja det är jätte bra med stabila bra skor.. Behöver ju inte vara klumpfot men det är ju ändå bra! Tradera har nya kavat till mycket bättre pris.. Så du vet;)
    Nu sa de plattfot, men läkaren såg inget som var grund för oro nu, men vi ska ha koll på sonen så han inte får mer ont eller det blir värre och sen ha uppföljning om ett par månader när han ska tillbaka till bvc på vanlig kontroll.

Sköterskan sa att det var bra om han kunde gå i skogen eller i och ur sandlådor, och inte bara på asfalt var lite kul att hon tipsade om det när sonen vägrar gå på asfalt, finns det en gräsplätt, dike, stenhög osv. så ska han gå där och inte på cykelbanan eller trottoaren.

Ska kika vidare, måste testa fler skor för han har så breda fötter så det är svårt att hitta sånt som passar. Men tradera var ett bra tips :)
  • missnea

Ok.. Ja min dotter har klumpfot. Och har breda fötter så hon kan typ bara ha skor som kavat.. Bra att ni fick lite tips för er lilla iaf.

Svar på tråden ont i benen