• Anonym (zandra)

Remeron, (mirtazapin). viktuppgång?

Äter sedan tidigare fluoxetin 60 mg pga ätstörningar och depression, även propavan och zoplikon för sömnen.Sover jättedåligt och har därför fått Remeron (mirtazapin) utskrivet idag.

Men då jag lider av ätstörningar är viktökning min största fobi, därför funderar jag på att inte börja med dem trots att läkaren vill detta.

Vad säger ni, har ni ökat i vikt av Remeron ? Har hämtat ut medicinen men som jag kännner nu så vågar jag inte börja med den pga rädsla för viktökning, då sover jag hellre dåligt än riskerar gå upp i vikt.

Har ni som gått upp i vikt ökat i vikt pga av att ni äter mer?
    Eller har ni gått upp i vikt trots att ni inte äter mer?

• Svar på tråden Remeron, (mirtazapin). viktuppgång?
  • Fia86

Hej Zandra!

Jag har ätit Remeron (innan jag blev gravid) och gick upp ca 10kg av dem, jag tycker inte att jag åt speciellt mycket mer, utan att det blev så ändå.
    Jag fick byta till Mirtazapin och slutade då att gå upp i vikt.

Visst sover man bra på Remeron och Mirtazapin i några månader men sen är det precis som förut. Remeron gör en ju jätte trött.. Men sen när kroppen vant sej så funkar det inte lika bra längre.. Inte för sömnens skull iaf.

Du är väl inte gravid förresten? Mirtazapin ökar risken för plötslig spädbarnsdöd och för tidig födsel..

Om du har ätstörningar låter det iaf VÄLDIGT idiotiskt att låta dej få läkemedel som orsakar viktuppgång, eller hur? Tycker verkligen att du ska prata med din läkare igen! Det finns ju 100-tals olika anti-depressiva tabletter som inte nödvändigtvis orsakar viktuppgång, nån av dem lär du ju kunna få istället!

Lycka till!

• Anonym (zandra)

det var 60 minuters övertalning får att få mig att börja med remeron, men jag vill verkligen inte det pga rädsla för viktuppgång.

Visst kan jag gå upp i vikt men då skall det inte bero på en medicin utan att jag äter mer normalt.

Nopp jag är inte gravid, tur det nu när jag äter en massa medicin. Måste bli frisk först sedan vill jag verkligen försöka få barn.

• Fia86

Jag har ingen rädsla för att gå upp i vikt men 10kg är verkligen inte roligt! Jag lyckades aldrig gå ner dem..

Skönt att höra att du inte är gravid nu iaf.. (Låter väldigt fel men nu förstår nog vad jag menar - piller och så) Och lycka till med depressionen! Jag själv blev av med den när jag blev gravid så jag slutade med pillrena och allt

Hoppas du också får en liten bebis nån gång framöver här..!

• Anonym

Jag har ätit remeron i ett halvår. Har också ätstörningar, och de trodde att jag skulle gå upp av dom, men jag har inte gått upp ett enda kilo.
    Dom gör ju inte så att du går upp i vikt helt hejdlöst, men de KAN öka din aptit, därför går man upp i vikt ibland. tycker du att du går upp är det ju bara att sluta.

• Fia86

Till Anonym (ej TS):
    Tycker inte att du ska skriva att man inte går upp i vikt hejdlöst för det vet du inget om. Bara för att du inte gjorde det så kanske andra gör det, som jag t.ex. Det tog mej 2 veckor att gå upp 10kg och jag åt INTE mer än vanligt..

TS:
    Du får skaffa dej en egen uppfattning, jag säger bara att jag gick upp i vikt och det är därför inte helt omöjligt att du också gör det. ALLA gör naturligtvis inte det men risken finns.. Du kan ju läsa i bipacksedeln hur många procent som får biverkningen viktuppgång.

• Anonym (jag)

Tyckte remeron fungerade jättebra som medicin. Synd bara att jag gick upp 10 kg under dom 3 åren jag åt medicinen. Anledningen till att jag gick upp var antagligen att jag var konstant sötsugen och åt hur mycket godis och sötsaker som helst. Maten fanns det inget stopp för heller. I vanliga fall äter jag en portion då kunde jag äta 3 utan problem och ändå inte känna mig mätt. Jag har förstått att det där med hunger känslor inte drabbar alla så det kan ju vara värt att prova? Jag gick ner mina 10 kg när jag slutade med remeron. Ångrar inte en dag att jag tog dom för dom fick mig att må så mycket bättre.

• tuvan4

Jag åt remeron åt gick upp jättemycket i vikt. Jag äter nu citalopram o tänker aldrig börja med remeron igen. Men det är min erfarenhet. Medecinen hjälper dock mot sömnproblem..
    Lycka till!

• tuvan4

Glömde att tillägga att jag inte åt mer utan till o med motionerade mer. Min nuvarande läkare säger att just remeron kan man gå upp mycket i vikt av.

• DeZire

Har oxå ätit remeron och gick upp massor i vikt, kunde inte hålla mig ifrån sötsaker, var på affären flera gånger om dagen, behöver väl inte ens nämna vad det gjorde för ekonomin.
    Men det var som en drog, sötsuget.

Direkt då jag slutade med remeronet så upphörde sötsuget.
    I början sov jag mer och bättre men i takt med att man vande sig vi preparatet så återgick sömnen till så den var innan.

• Anonym (zandra)

när jag läst era svar här och andra svar jag fått på en annan sida så har 99.9% gått upp i vikt,aldrig i livet att jag börjar käka Remeron. Och många har gått upp mycket i vikt. Smart drag av läkare att ge mig Remeron, jag behöver gå upp i vikt men då skall det inte bero på en medicin.

Synd bara jag hämtade ut dem då de ändå kostade 349 :-, synd de inte går att lämna tillbaka och få tillbaka pengarna.

• Ser0tonin
    Fia86 skrev 2006-01-14 19:56:57 följande:

Hej Zandra!

Jag har ätit Remeron (innan jag blev gravid) och gick upp ca 10kg av dem, jag tycker inte att jag åt speciellt mycket mer, utan att det blev så ändå.
    Jag fick byta till Mirtazapin och slutade då att gå upp i vikt.

Visst sover man bra på Remeron och Mirtazapin i några månader men sen är det precis som förut. Remeron gör en ju jätte trött.. Men sen när kroppen vant sej så funkar det inte lika bra längre.. Inte för sömnens skull iaf.

Remeron och Mirtazapin är samma sak.

Remeron - Läkemedelsnamn.

Mirtazapin - Aktiva substansen.

:)
Svar på tråden Remeron, (mirtazapin). viktuppgång?