Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?

    Huvudsaken är ju att du i första hand har en inkomst - vilken som helst. Är du arbetslös har du väl a-kassa?  I så fall kan du ju börja leta bostad.

      


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Catalyst skrev 2012-03-18 10:42:49 följande:
    Jag har inte a-kassa och jag har inte ställt mig i en bostadskö. Det är väldigt svårt att få jobb i halmstad efter som att alla får sparken överallt och det är för mycket personal redan. Med andra ord har jag inte haft ett riktigt jobb än mer än små tjänster som jag gör åt andra som vill ha hjälp. Pengarna har för det mesta gått till vårdcentral och tandläkare. Socialen ville inte hjälpa mig att betala min tandläkarräkning på 5 tusen och därefter började jag göra småjobb.

    tja, det är svårt då om du inte har några pengar.

    Soc kan hjälpa till att betala en flytt , men då krävs det att du är garanterad en anställning för att få hjälp med att flytta.

    Så länge du inte har nån inkomst får du söka jobb i första hand, du får ringa arbetsförmedlingen i Göteborg och kolla vad dom kan erbjuda, sök självmant alla jobb du kan hitta som passar med din utbildning.  Kanske du kan få möjlighet att få nån praktik nånstans i Göteborg? Då får du ju i alla fall pengar ett tag framåt.    
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    för att få socialbidrag kräver dom att du är inskriven på arbetsförmedlingen och följer deras handlingsplan i form av möten, kurser, utbildningar, praktikplatser osv.

    Det är inget som hindrar att du söker jobb själv förstås men du får inga pengar för det. Däremot har du rätt att söka diverse bidrag om du kan visa att du är inskriven hos arbetsförmdelingen och är aktivt arbetssökande.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    soc betalar endast akut tandvård, dvs du ska kunna styrka att lagningen av en viss tand är nödvändig tex för att du har tandvärk.

    dom står alltså inte för fortlöpande tandvård eller för behandlingar som dom anser kan vänta.  hål anses inte nödvändigt att laga förrän du har tandvärk helt enkelt.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Flytta till en annan stad utan pengar eller arbete?