• brorbruno

Csn

Hur fungerar det när man tjänat mer än fribeloppet under en termin medan man har csn? jag har förstått att man ska betala tillbaka hälften av det man är skyldig. Men det jag inte förstår är om man ska betala tillbaka hälften av det man tjänat för mycket eller om det är hälften av det bidrag man fått utbetalat? Står väldigt olika på oilka sidor och diskussioner.

• Svar på tråden Csn
  • jhk88

Ring till csn och fråga, där får du det bästa svaret... 

• Girle

Jag tror att det är hälften av vad du tjänat för mycket. Jag fick betala 5000 kr ett år

• aj 378

Hälften av det du tjänat över fribeloppet. Får betala 12500 typ ja

• brorbruno

Men det verkar ju väldigt konstigt om som nån skrev i en annan tråd att man tjänat en miljon (för att överdriva) så ska man då betala hälften av det bara för att man tjänat för mycket? Man kan ju inte behöva betala mer än vad man lånat av dem?

Är det nån skillnad om man har tagit både lån och bidrag?  

• Ebba Caroline

Nej, du ska betala tillbaka av bidraget du fått. Hur mycket man betalar tillbaka beror på hur mycket man tjänat över fribeloppet. Pengarna man har tjänat är ens egna och de rör inte csn.

Nej, det är ingen skillnad om man tagit lån och bidrag eller bara lån, annat än att det blir mindre att betala tillbaka.  

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • brorbruno
    Ebba Caroline skrev 2012-03-18 16:37:55 följande:
    Nej, du ska betala tillbaka av bidraget du fått. Hur mycket man betalar tillbaka beror på hur mycket man tjänat över fribeloppet. Pengarna man har tjänat är ens egna och de rör inte csn.

Nej, det är ingen skillnad om man tagit lån och bidrag eller bara lån, annat än att det blir mindre att betala tillbaka.  

Så det spelar ingen roll om jag tjänat 20000 eller 30000 för mycket? Hur räknar de ut det då? Som jag förstod det när jag pratade med Csn lät det som att hon mena att jag ska betala hälften av det jag tjänat för mycket. Alltså om jag tjänat 20000 för mycket skulle jag betala 10000 och om jag tjänat 30000 så skulle jag betala 15000. Men jag fick ju inte ens så mycket i studiebidrag den terminen. Läste bara på halvfart med endast bidragsdelen.
  • Ebba Caroline
    brorbruno skrev 2012-03-18 16:45:15 följande:

Så det spelar ingen roll om jag tjänat 20000 eller 30000 för mycket? Hur räknar de ut det då? Som jag förstod det när jag pratade med Csn lät det som att hon mena att jag ska betala hälften av det jag tjänat för mycket. Alltså om jag tjänat 20000 för mycket skulle jag betala 10000 och om jag tjänat 30000 så skulle jag betala 15000. Men jag fick ju inte ens så mycket i studiebidrag den terminen. Läste bara på halvfart med endast bidragsdelen.

Nej, alltså man kan aldirg betala mer än vad man fått i CSN. Om du läst halvfart med bidragselen beroende på hur mycket du tjänat så får du npg betala tillbaka allt du fått av csn.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • brorbruno
    Ebba Caroline skrev 2012-03-18 16:48:15 följande:

Nej, alltså man kan aldirg betala mer än vad man fått i CSN. Om du läst halvfart med bidragselen beroende på hur mycket du tjänat så får du npg betala tillbaka allt du fått av csn.

Okej, det tror jag inte att jag behöver ialla fall. Hon sa så länge det är under 130000. Men de ser alltså bara till just den terminen? Även om jag har studielån sen tidigare? Men vad spelar det då för roll om jag tjäna 20000 eller 30000 som hon sa med tanke på att jag inte ens kommer upp i de summorna eftersom jag bara hade bidargsdelen?
  • Ebba Caroline
    brorbruno skrev 2012-03-18 16:54:26 följande:

Okej, det tror jag inte att jag behöver ialla fall. Hon sa så länge det är under 130000. Men de ser alltså bara till just den terminen? Även om jag har studielån sen tidigare? Men vad spelar det då för roll om jag tjäna 20000 eller 30000 som hon sa med tanke på att jag inte ens kommer upp i de summorna eftersom jag bara hade bidargsdelen?

Det kollar bara per år. Ju mer du tjänar över fribeloppet ju mer får du betala tillbaka av det du fått. Hur många veckor med csn har du tagit? Är det alla på ett helt år eller alla på en termin?

Här är en bra länk ang fribeloppet http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
  • brorbruno
    Ebba Caroline skrev 2012-03-18 16:58:34 följande:

Det kollar bara per år. Ju mer du tjänar över fribeloppet ju mer får du betala tillbaka av det du fått. Hur många veckor med csn har du tagit? Är det alla på ett helt år eller alla på en termin?

Här är en bra länk ang fribeloppet www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inko...

på vårterminen som det här gäller var det 19 eller 20, och 20 på höstterminen. Men det är vårterminen som jag tjänat för mycket på grund av bostadsförsäljning.
    Så med andra ord så är det hälften av det bidrag man fått ut man ska betala tillbaka? Är du hundra på detta? Är ju jätte bra i så fall. Men de som svarat tidigare i inlägget tidigare verkade tro att det var hälften av det de tjänat över fribeloppet. 
Svar på tråden Csn