Du måste logga in för att svara i en tråd.

• brorbruno

Csn

Hur fungerar det när man tjänat mer än fribeloppet under en termin medan man har csn? jag har förstått att man ska betala tillbaka hälften av det man är skyldig. Men det jag inte förstår är om man ska betala tillbaka hälften av det man tjänat för mycket eller om det är hälften av det bidrag man fått utbetalat? Står väldigt olika på oilka sidor och diskussioner.

• Svar på tråden Csn
  • Ebba Caroline
    brorbruno skrev 2012-03-18 17:08:20 följande:

på vårterminen som det här gäller var det 19 eller 20, och 20 på höstterminen. Men det är vårterminen som jag tjänat för mycket på grund av bostadsförsäljning.
    Så med andra ord så är det hälften av det bidrag man fått ut man ska betala tillbaka? Är du hundra på detta? Är ju jätte bra i så fall. Men de som svarat tidigare i inlägget tidigare verkade tro att det var hälften av det de tjänat över fribeloppet. 
    Det beror ju på hur mycket du tjänat. Du kan få återkrav på allt det du fått i bodrag under vårterminen.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • brorbruno
    Ebba Caroline skrev 2012-03-18 17:10:22 följande:
    Det beror ju på hur mycket du tjänat. Du kan få återkrav på allt det du fått i bodrag under vårterminen.

Jo, men det kan alltså aldrig bli mer än det man har fått ut i bidrag?  Är det bara hälften man betalar tillbaka? Men jag menar att jag uppfattar det som att de (som svarat tidigare) menar att det är av det man tjänat man får betala hälften.
  • Ebba Caroline
    brorbruno skrev 2012-03-18 17:14:08 följande:

Jo, men det kan alltså aldrig bli mer än det man har fått ut i bidrag?  Är det bara hälften man betalar tillbaka? Men jag menar att jag uppfattar det som att de (som svarat tidigare) menar att det är av det man tjänat man får betala hälften.
    Det du tjänat är dina pengar. Det man får betala tillbaka är av det man fått i bidrag. Om det blir hälften eller mer beror ju på hur mykcet över ribeloppet man tjänat. 

Säg att man tjänat 300 000kr uder ett halvår. Man har fått full bidragsdel under det halvårtet, inte tagit lån. Det man då får betala tillbaka är hela bidragsdelen eftersom man tjänat mer än man får.   
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • brorbruno
    Ebba Caroline skrev 2012-03-18 17:17:55 följande:
    Det du tjänat är dina pengar. Det man får betala tillbaka är av det man fått i bidrag. Om det blir hälften eller mer beror ju på hur mykcet över ribeloppet man tjänat. 

Säg att man tjänat 300 000kr uder ett halvår. Man har fått full bidragsdel under det halvårtet, inte tagit lån. Det man då får betala tillbaka är hela bidragsdelen eftersom man tjänat mer än man får.   
    Okej. jag tror jag är med på noterna då haha. Men som jag förstod det av henne på csn så skulle man betala tillbaka halva beloppet så länge man inte tjänat över maxtaket vilket  var (då) 130000 på vårterminen. Så det är därför jag blir osäker på hur ens inkomst påverkar det. För då spelar det ju egentligen ingen roll om det är 2000 kr eller 20000 kr man tjänat över fribeloppet om det ändå är hälften av bidraget man ska betala tillbaka och säg om jag då fick ut 10000 kr i bidrag den terminen så blir det ju 5000 kr jag ska betala tillbaka oavsett?
  • sportpappa

Glöm det där med återbetalning av hälften av bidraget. Det är fel.

Om du tjänar över fribeloppet så får du betala tillbaka en del av pengarna du fått eller att de minskar utbetalningarna för återstående månader.
    Här står det en del om det:
    http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp 

"Vad händer om du får en högre inkomst?
    Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 61 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt." 

Utifrån hur mycket över fribeloppet man går så räknas det ut hur mycket du ska få ut. Om det inte går att reglera med återstående månader på året, genom att minska på utbetalt belopp, så blir man återbetalningsskyldig på det som man inte skulle fått ut.

Minskningen av utbetalt belopp är enligt ovanstående 61% av inkomsten över fribeloppet upp tills man når hela summan av utbetalt belopp. Man kan aldrig få betala tillbaks mer än det man fått utbetalt. Det bör även tillkomma ränta på utbetalt belopp så något mer än vad man fått ut blir det.

• sportpappa
    brorbruno skrev 2012-03-18 17:30:14 följande:
    Okej. jag tror jag är med på noterna då haha. Men som jag förstod det av henne på csn så skulle man betala tillbaka halva beloppet så länge man inte tjänat över maxtaket vilket  var (då) 130000 på vårterminen. Så det är därför jag blir osäker på hur ens inkomst påverkar det. För då spelar det ju egentligen ingen roll om det är 2000 kr eller 20000 kr man tjänat över fribeloppet om det ändå är hälften av bidraget man ska betala tillbaka och säg om jag då fick ut 10000 kr i bidrag den terminen så blir det ju 5000 kr jag ska betala tillbaka oavsett?
    Om du tjänar 2000 kr över fribeloppet så ska du betala tillbaks 2000 * 0,61 = 1220 kr.
    20000 kr över ger 20000 * 0,61 = 12200 kr vilket är mer än du fått utbetalt vilket gör att du ska betala tillbaks allt, dvs. 10000 kr.
  • brorbruno
    Så om jag då tjänat 30000 kr för mycket på en termin och säg fått ut 10000 kr i studiestöd så hur mycket ska jag då betala tillbaka? hon på csn sa att så länge jag inte kommer över 130000 i inkomst den terminen ( vilket jag inte gjort) så behöver jag inte betala tillbaka hela summan jag fått.
  • brorbruno
    sportpappa skrev 2012-03-18 18:15:50 följande:
    Om du tjänar 2000 kr över fribeloppet så ska du betala tillbaks 2000 * 0,61 = 1220 kr.
    20000 kr över ger 20000 * 0,61 = 12200 kr vilket är mer än du fått utbetalt vilket gör att du ska betala tillbaks allt, dvs. 10000 kr.

Okej, men då hajar jag inte alls vad hon snacka om på csn. Hon sa att så länge jag inte tjäna över 130000 så behövde jag inte betala tillbaka hela summan.
  • sportpappa
    brorbruno skrev 2012-03-18 18:20:54 följande:
    Okej, men då hajar jag inte alls vad hon snacka om på csn. Hon sa att så länge jag inte tjäna över 130000 så behövde jag inte betala tillbaka hela summan.
    Kolla på tabellen i länken:
    http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Vad har du för fribelopp?
    Om du tjänar något över fribeloppet så tar du det som överstiger det och tar 61% på det. Det är i regel det som ska betalas tillbaks med ett tak på vad du totalt har fått utbetalt.
    Det är de generella reglerna. Sen kan det bli lite annorlunda beroende på brytdatum och liknande. Så det man enklast gör är att man uppger ändrad inkomst till CSN så gör de uträkningen åt dig enligt konstens alla regler.
  • brorbruno

Mitt fribelopp va79500 och tror att jag har tjänat 30000 för mycket. Tror att jag fick ut max 10000 i studiestöd den terminen. Men jag fattar som sagt inte vad hon mena 130000 då? Friloppstabellen som liggger ute nu stämmer inte exakt med tanke på att detta är ett återkrav jag fått från 2010
  • Selaine

Jag har också fått lapp från CSN om inkomst över fribeloppsgränsen.
    Det jag undrar är om det spelar någon roll vilket halvår jag översteg?

Sammanlagt har jag tjänat 8000 kr över fribeloppet för 2 kalenderhalvår. Om man ska vara exakt så tjänade jag bara över fribeloppet ena kalenderhalvåret. Men om jag inte skickar in blanketten fördelar CSN själva beloppet över hela året, och det kommer se ut som att jag gått över gränsen (fast med mindre pengar) på båda perioderna.

Min fråga är alltså om det är värt att skicka in och visa att jag bara gått över beloppet ena halvåret, eller om jag kan låta det vara? Det är ju samma summa pengar!

Svar på tråden Csn