• Anonym

Min pappa misshandlar min mamma psykiskt!

Jag blir himla ledsen när jag tänker på vad min mamma gå igenom! När jag bodde hemma var det alltid konflikter om pengar Min pappa är väldigt snål av sig. Alltså riktigt snål! Det var alltid bråk. När jag och min bror flyttade hemifrån blev det lite bättre eftersom de slapp lägga ut pengar på oss. De verkade vara lyckliga! Men tydligen så har pappa blivit vääääldigt svartsjuk av sig helt utan anledning. Mamma är den trognaste på jorden och tittar inte ens åt andra män. Nu har han fan gått över styr, han har aldrig misshandlat henne fysiskt och aldrig varit nära till det heller. Men frågan är om detta inte är värre? Han är efter henne som en igel! Han anklagar henne för att titta och flirta med andra män i matbutiken, hon är otrogen om hon jobbar över, hon kan absolut inte sova borta en natt, tex åka med någon vän nånstans, hon tackar alltid nej till jobbfester för att hon ska slippa en tjurig gubbe, han blur sur när hon ska träna för då raggar hon på gymet, han vakar över hennes mobil, han står bakom hennes rygg när hon sitter vid datorn. Jag tror pappa känner sig väldigt ensam och olycklig och avundas att mamma ha ett liv med många vänner. Han skulle dock aldrig erkänna det eftersom han har svårt att prata känslor. 

Han skulle aldrig acceptera parterapi. Mamma är för feg att säga till honom på skarpen och jag tro att hon vill lämna honom innerst inne men att hon inte vågar. Jag vill inte se henne olycklig med honom tills dom dör! Jag känner mig så maktlös! Har bara lust att ta ett snack med pappa men då skulle det bli ett jäääävla liv sen.

Finns det något man kan göra? Några tips?

(De träffades i 7an på högstadiet och har varit tillsammans sen dess, de har bara haft varandra) 

• Svar på tråden Min pappa misshandlar min mamma psykiskt!
  • MrsKnapa

Du kan ju ta upp de du uppmärksammat och att du inte tycker att de verkar hälsosamt för någon av er! Och stå på dig. Till slut kommer din mamma då finna styrka och säga ifrån

• Anonym
    MrsKnapa skrev 2012-03-18 15:04:37 följande:
    Du kan ju ta upp de du uppmärksammat och att du inte tycker att de verkar hälsosamt för någon av er! Och stå på dig. Till slut kommer din mamma då finna styrka och säga ifrån
    Jag hoppas verkligen det! :/
  • Miss P71

Tycker du ska prata med din mamma själv utan din pappa och fråga henne hur hon mår och upplever hennes och pappas förhållande. Vill din mamma skilja sig tycker jag att du ska stötta henne i det beslutet. Finnas där för henne. Det är inte kul att se sin pappa göra sådant mot sin mamma.. Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Anonym
    Miss P71 skrev 2012-03-18 15:12:35 följande:
    Tycker du ska prata med din mamma själv utan din pappa och fråga henne hur hon mår och upplever hennes och pappas förhållande. Vill din mamma skilja sig tycker jag att du ska stötta henne i det beslutet. Finnas där för henne. Det är inte kul att se sin pappa göra sådant mot sin mamma.. Lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Jag har pratat med henne massor! Hon orkar inte med honom men samtidigt vill hon inte lämna. Det är väl en viss trygghet antar jag.
  • Anonym

Tror inte det går att göra så mkt.. din mamma måste själv vilja och våga om hon skulle känna så.. visst kan du prata med dom men det är ändå dom två som får göra något i slutändan om dom inte trivs med varann. Tror inte man kan påverka speciellt mkt.

• Anonym (Lämna)

Låter som han är psykopat,du måste göra något åt det för om det går åt fel håll så kommer du ta på dig kulmen för att du inte gjort tillräckligt och hon måste också göra något åt saken,för att inte gå ner helt i en deppression

• Anonym

hej, kände att jag ville skriva eftersom det är precis likadant med mina föräldrar, och det gör mig skitledsen verkligen.

Jag märkte inte av detta beteende från min pappas sida när jag var yngre, men enligt mamma har han alltid varit sån. Och det blev klart även för mig och mina syskon att han har problem när jag gick sista året på gymnasiet. Han anklagar henne hela tiden, blir fullständigt galen om hon pratar med någon som han inte känner, tränar, träffar kompisar.. en morgon vaknade jag av att jag hörde skrik från övervåningen och att min lillebror grät.. då hade pappa sett att mamma hade pratat i telefon med någon i 4 (!!!!!!!!!!!!!) minuter och hade blivit så arg att han sparkat henne. Jag vet att min mamma aldrig skulle göra något, men han e som han e. Jag gick hem tidigt från skolan den dan för att va säker på att han inte kom hem från jobbet när vi barn inte var hemma och var dum mot henne.. men det var bara hon där och hon bara satt och grät, och berättade lite om hur det var. Såna här bråk händer relativt ofta. Det gör så jävla ont att se sin förälder så där.. och jag vet att han tex har rivit sönder hennes tröja i höstas. Förutom det är det inget fysiskt våld, men jag oroar mig ofta över detta när jag bor hemifrån och känner mig misstänksam mot min pappa vilket inte e kul.

Du kan nog inte göra så mycket egentligen, men min mamma gick i terapi och har blivit mer självsäker av det säger hon, och står upp mer för sig själv. Jag satte mig ner med min pappa en gång efter han hade fått ett utbrott, spände ögonen i honom och sa att han borde sluta eftersom han beter sig precis som det typ av man han själv har varnat mig för. Visa att du förstår vad han gör, och att det inte e ok.
    kram!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-18 17:04:16 följande:
    hej, kände att jag ville skriva eftersom det är precis likadant med mina föräldrar, och det gör mig skitledsen verkligen.

Jag märkte inte av detta beteende från min pappas sida när jag var yngre, men enligt mamma har han alltid varit sån. Och det blev klart även för mig och mina syskon att han har problem när jag gick sista året på gymnasiet. Han anklagar henne hela tiden, blir fullständigt galen om hon pratar med någon som han inte känner, tränar, träffar kompisar.. en morgon vaknade jag av att jag hörde skrik från övervåningen och att min lillebror grät.. då hade pappa sett att mamma hade pratat i telefon med någon i 4 (!!!!!!!!!!!!!) minuter och hade blivit så arg att han sparkat henne. Jag vet att min mamma aldrig skulle göra något, men han e som han e. Jag gick hem tidigt från skolan den dan för att va säker på att han inte kom hem från jobbet när vi barn inte var hemma och var dum mot henne.. men det var bara hon där och hon bara satt och grät, och berättade lite om hur det var. Såna här bråk händer relativt ofta. Det gör så jävla ont att se sin förälder så där.. och jag vet att han tex har rivit sönder hennes tröja i höstas. Förutom det är det inget fysiskt våld, men jag oroar mig ofta över detta när jag bor hemifrån och känner mig misstänksam mot min pappa vilket inte e kul.

Du kan nog inte göra så mycket egentligen, men min mamma gick i terapi och har blivit mer självsäker av det säger hon, och står upp mer för sig själv. Jag satte mig ner med min pappa en gång efter han hade fått ett utbrott, spände ögonen i honom och sa att han borde sluta eftersom han beter sig precis som det typ av man han själv har varnat mig för. Visa att du förstår vad han gör, och att det inte e ok.
    kram!
    Det är riktigt jobbigt! Det är svårare när man inte bor i samma stad heller, jag undviker oftast att prata med pappa överhuvudtaget på telefon. Ringer alltid mamma vilket han verkar störa sig på, han svarar ofta i mammas mobil när jag ringer till henne. Det går verkligen inte att prata känslor med pappa. Det går liksom inte! Förstår bara inte hur det ha blivit såhär? Det började är vi flyttade hemifrån och när hon bytte jobb och fick massa nya arbetskollegor. Har han åldersnojja eller vad är det frågan om? Han är som en brud ibland med, går och surar utan att säga varför. Mamma blir jätteledsen :(
  • Anonym (trist !)

Jag har skiljt mig från mina barns pappa. I våran familj var min dåvarande man precis sådär. Jag fick aldrig göra någonting, inte ens hälsa på en kompis utanatt barnen skulle med. Om jag var på affären utan barnen så tyckte han att det tog för lång tid och ringde och skällde som en galning så att jag lämnade varorna och lade benen på ryggen och sprang hem, om telefonen ringde så blev han sur och ville inte att jag skulle svara. Jag fick aldrig gå på gym eller kvällspromender utan att han ringde de få gånger jag var iväg. Mina två barn såg hur dåligt jag mådde och blev också extremt olyckliga. Nu är vi äntligen skillda och jag "får" leva igen.

Dina föräldrar har ju levt i denna miljö länge. Ibland skiljer sig många efter att barnen blivit stora och flyttat hemifrån. Måste vara svårare när man levt i psykisk misshandel länge så att det till slut blivit en vana. Du måste nog hjälpa din mamma att komma ifrån. Hon har säkert lidit tillräckligt. Det finns väl inget som håller henne kvar längre ?

Svar på tråden Min pappa misshandlar min mamma psykiskt!