• Elliew

Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?

Förutsatt att du vet att barnet är helt frisk och att barnet åker i vagnen till vardags, även om det är korta sträckor.  

Vid vilken ålder börjar du reagera?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?
  • Minza83

reagera på vad? att barnet ser ut och vara för stort för att åka vagn? eller?

• Mynta
    Minifer skrev 2012-03-18 15:12:59 följande:
    när det inte får plats i vagnen och benen hänger utanför. Annars kan det ju finnas tusen anledningar att barnet åker vagn när det är äldre än vanligt, sjukdom etc

Och som tillägg till det så är det ju rätt svårt att avgöra hur gammalt barnet är... Är det en ovanligt lång 2-åring, eller en ovanligt kort 4-åring?
  • splink

Eftersom de allra flesta ungar som åker vagn faktiskt är friska så reagerar jag om dom är över tre år, iallafall om det är i såna sammanhang där vagn normalt inte behövs. Typ i affärer och på promenader kortare än typ 3km. 
    Min dotter slutade åka vagn när hon var 2½ år. På dotterns dagis går barn som är både 4 och 5 som fortfarande åker vagn (helt normala barn) till och från dagis fastän de bor fem-tio minuter bort. 

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Tösabiten88

Den enda som åker vagn utav mina är 1åringen och ibland 3åringen när vi gått lite längre i skogen.
     de andra är  som sagt 3år, 4år och 5år.  

* Stolt mamma till 3 flickor och 1 Pojke*
  • Elliew
    ShiningStar83 skrev 2012-03-18 15:10:16 följande:
    reagera på vad? att barnet ser ut och vara för stort för att åka vagn? eller?
    Att du reagerar över att barnet åker vagn av någon anledning.
    När barnet är för gammalt för att åka vagn, när du anser att föräldrarna är lata etc. 
    Minifer skrev 2012-03-18 15:12:59 följande:
    när det inte får plats i vagnen och benen hänger utanför. Annars kan det ju finnas tusen anledningar att barnet åker vagn när det är äldre än vanligt, sjukdom etc
    Så om en 7-åring har en specialtillverkad (stor) vagn så reagerar du inte för att barnet får plats i vagnen? 
    Det står i TS att barnet är friskt, så det gills inte. 
    Mynta skrev 2012-03-18 15:14:28 följande:
    Och som tillägg till det så är det ju rätt svårt att avgöra hur gammalt barnet är... Är det en ovanligt lång 2-åring, eller en ovanligt kort 4-åring?
    Du VET att barnet är en viss ålder. Det kan vara en kompis barn eller din grannes barn etc. 
    Barnets växt spelar inte in. Bara åldern. 
  • Mrs Green
    Mynta skrev 2012-03-18 15:14:28 följande:
    Om jag vet att barnet är helt frisk så antar jag att jag känner barnet och då vet man ju åldern också. 

Jag tyckte faktiskt det kändes lite galet att en av dotterns gamla dagiskompisar (som jag vet är fullt frisk och jag vet hur gammal hon är och var de bor) fick åka vagn fram och tillbaks till dagis ända till ett par månader innan 6-årsdagen. De hade mindre än 1 km att gå till dagis, men hennes mamma tyckte det tog för lång tid på morgnarna om dottern gick själv.

Någon gång runt 3-årsåldern tycker jag att fullt friska barn kan gå 1 km i normalfallet (men det är klart det kan finnas speciella tillfällen när man har extremt bråttom eller måste gå där det är mycket trafik och man kanske har flera barn att hålla reda på...)
  • IkeaKastrull

Struntar i det faktiskt. Kommer det en 14-åring i barnvagn antar jag att det är ploj.

• R3becca

Om barnet i fråga är helt friskt så ser jag inte ens en liten mening till att hen skall åka vagn efter 3 års ålder.

~ Meija 11-14-04 ~
  • Sisisisi

När barnet är 3 år förstår jag inte varför man släpar med sig vagn om barnet är "normalt". Att man har vagn nån gång ibland förstår jag men till vardags, när barnet lika gärna kan gå själv...

Svar på tråden Vid vilken ålder reagerar du på ett barn i barnvagn?