• Lindyn

Bra medel för att få bort kräk i bil?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. . .

Dottern har börjat med åksjuka och mer eller mindre varje resa blir det att hon kräks  i bilen.

Nu undrar jag om någon kan ge tips på hur man dels lindrar åksjukan- vet att det finns tabletter man kan ge men jag  är rädd att hon är för liten (4 år), finns det andra saker man kan pröva inledningsvis?

Sen undrar jag om någon kan ge tips om rengöringsmedel som är sjukt effektiva som man kan använda i bilen för att få bort fläckar och doft. Jag tycker att det luktar även fast jag tvättat ur bilen flera gånger- fläckarna kvarstår också. Tacksam för råd.

//

• Svar på tråden Bra medel för att få bort kräk i bil?
  • systeryster3

Det finns något textiltvätt eller liknande på flaska. Det luktar citron vet jag. Jag är inte säker på namnet, men textil... något hette det. Jag använde det när min kille spydde och inte riktigt ville erkänna för min far (hans bil) och det medlet, och skrubba, gjorde att allt gick bra och det fanns inga spår kvar. Nog för att bilen luktade citron ett tag, men det gick att vädra bort.

• silvertassen

Nånting som jag tycker tar bort doft bra är smokex, brukar finnas på macken. Tyvär vet jag inget som biter på fläckarna.

• Cinza

Testa stinkremover. Den finns i djuraffärer. Vi har den här hemma när det sker olyckor med katterna men det borde ju funka lika bra när det är barn det handlar om. 

• HannaE

Blanda ättikssprit och vatten ungefär 1+10 och dränk in fläcken. Badda sedan torrt med hushållspapper eller torra wettexdukar. Det luktar ättika i bilen några dagar efter men mycket av kräklukten försvinner faktiskt. Det finns även en spray på Clasohlson som heter 'Yocair', som man kan spraya litet i bilen och den tar bort dålig lukt. Den är oparfymerad så det luktar inget konstigt efter man använt den.

Man lever så länge man lär.
  • Tingeling3

Åksjuke/illamåendebanden på Apoteket har jag hört hjälpt vissa.

• SIN74

Flytande galltvål är superbra, tar alla fläckar och är bra mot lukter av olika slag.

• Anne69

Oh, det är så hemskt detta.......men fördelen är att ju äldre barnen är desto mer kan de ju hjälpa till när de kräks.
    Min snart 4-åring har varit åksjuk sen hon var kring året. Och det känns som att vi har prövat allt.....utom att vända henne framåt. Det som funkat bäst är:

- skaffa bil med skinnklädsel (även den får man förstås tvätta men det är mkt enklare)
     - strippa bilbarnstolen från all klädsel o låt barnet sitta på en handduk
    - sy en jättehaklapp med ficka i plastad frotté som barnet har runt halsen (ha minst en extra)
    - ha en ca 5 l hink (ev. med påse i) som barnet själv kan kräkas i (funkar för de äldre)
    - ha PET-flaskor med vatten för att skölja ur och av
    - ha alltid våtservietter, plastpåsar o extra ombyte i bilen 
    - ge Lergigan på långresor          
    - använd Sea Band .....kanske funkar ibland? 
    - ta bort den sista lukten med "Luktätaren Oveck" finns bla. på Biltema o Claes Ohlson (är doftfri) 

Svar på tråden Bra medel för att få bort kräk i bil?