• Anonym (Fundersam mamma)

Min dotter hör röster, hur allvarligt är det?

Jag väljer att vara anonym för min dotters skull. Min dotter som snart är nio år har vid flera tillfällen berättat att hon hör röster som ropar på henne och att de ropar hennes namn. Hon säger att hon inte blir rädd. Anledningen till att hon berättade det här var att hon vid några tillfällen då det här hänt varit med kompisar. Hon har då frågat dem om de hört något men det hade de inte. Vid ett annat tillfälle besökte vi en kompis till mig. Min dotter gick runt i det lilla huset medan vi satt i köket. Efter en stund kommer hon och frågar vart pojken tog vägen. Jag tog det bara för en lek och tänkte inte mer på det. Några veckor senare frågade hon mig igen och ja förklarade att det inte fanns någon pojke där, det var bara. Hon. Jag och min kompis. Hon berättade då att hon sett en pojke som gått igenom väggen till toaletten och sedan försvunnit. Det har bara hänt vid ett tillfälle. Men rösterna hör hon relativt ofta. Hon lider inte av det, hon känner sig inte rädd. Jag tror hennes funderingar mer är på planet om det är så här för alla och vem /vilka det är som ropar på henne. Det här låter ju helkonstigt. Men är det något att oroa sig för? Någon som har liknande erfarenheter? Kan det vara så enkelt som ett barns livliga fantasi?

• Svar på tråden Min dotter hör röster, hur allvarligt är det?
  • W Goldberg

Jag upplevde liknande saker då jag var liten, men det försvann mestedels då jag blev äldre. (tyvärr kanske) Jag tror inte det är någon fara. Jag ser mig själv som högst normal nu som vuxen iaf. 

• Anonym (&)
    Det kan vara både och .
    Kan vara så att hon ser "spöken", vilket jag själv har varit med om sen jag var liten.
    Lekte med en flicka i många år på mitt rum i vårt gamla hus men har fått reda på genom mamma att det inte alls var någon jag lekte med.
    Men visst det kan lika väl vara fantasier, hon kanske råkat se något program om spöken "ghostwisper" eller liknande. Kan vara ett rop på hjälp att hon känner sig ensam inombods... Det kan vara mycket ..
    Prata med henne om det vettja, be henne förklara lite mer om när det händer och så vidare.    
  • Anonym

Jag tror hon ser och hör andar......

• Anonym (jag)

Jag hörde också röster av och till när jag var liten. Typ folk som pratade i bakgrunden eller ropade till. det gick över och i vuxen ålder har jag inte hört nåt.

Skulle jag börja höra nåt nu, skulle jag väl främst tänka på en psykos av nåt slag. Du kan ju kolla med en läkare för att känna dig lugnare, men hon är bara ett barn och barn har livlig fantasi.

• Anonym (SSK student)
    Anonym (jag) skrev 2012-03-18 21:29:48 följande:
    Jag hörde också röster av och till när jag var liten. Typ folk som pratade i bakgrunden eller ropade till. det gick över och i vuxen ålder har jag inte hört nåt.

Skulle jag börja höra nåt nu, skulle jag väl främst tänka på en psykos av nåt slag. Du kan ju kolla med en läkare för att känna dig lugnare, men hon är bara ett barn och barn har livlig fantasi.
    Kan även vara någon form av schitsoferni. 
    TS- detta behöver inte vara nå farligt eller som "gör din dotter illa". Men vill du vara säker kan du ju alltid ringa BUP och prata med dem. Lycka till  
  • Anonym (Fundersam mamma)

Jag tror inte att hon råkat se något på TV. Dels så ser hon nästan aldrig på TV och gör hon det gör vi det tillsammans. Jag tror absolut att hon upplever de här sakerna. Det märks på hennes sätt att prata om det. Känner mig dock lite lättad efter att ha läst att ni också upplevt liknande saker som barn!

• Anonym

Att höra röster behöver inte vara ett tecken på psykos. Om rösterna skulle bli besvärliga bör man dock söka hjälp.

• Anonym (&)

Jo för dom har inte blivit inprintade i hjärnan att "det finns inga spöken" ...

• Insatt
    Anonym skrev 2012-03-18 21:52:33 följande:
    Att höra röster behöver inte vara ett tecken på psykos. Om rösterna skulle bli besvärliga bör man dock söka hjälp.

Precis, men jag skulle nog ändå rekommendera ett snack med någon inom vården.
Svar på tråden Min dotter hör röster, hur allvarligt är det?