• Johannnan

Flytta till Varberg med barn??

Vad tycker ni som bor där? Skulle verkligen uppskatta om ni ville dela med er av er åsikt! Min son är 6 år till hösten och det viktigaste av allt är naturligtvis att det finns bra möjligheter för honom att "komma in" i samhället. Finns det fotboll för knattar? Han spelar det idag och tycker att det är himla roligt. Om inte fotboll, vilka sporter hägrar mest i just Varberg? Och när barnen blir lite äldre, sysselsättningar och vilken ungdomskultur råder?

Vilka områden är tryggast och mest barnvänliga? Vi kommer att börja med att söka oss mot hyresrätter om det skulle bli aktuellt med flytt. Åtminstone under ett tag tills man vet hur allt funkar.  

Varberg av den anledning att jag är uppvuxen 20 mil längre ner längs kusten men barnets pappa finns 10 mil åt andra hållet, så det är kanske mitt försök (bara en tanke än så länge) att försöka bygga upp någonting utan för långa avstånd åt ngt håll då jag givetvis är mån om att han har en bra relation till sin pappa. 

Vore hemskt tacksam över att få höra vad ni som bor där tycker!

• Svar på tråden Flytta till Varberg med barn??
  • castafiore

Varberg är fantastiskt. Jag bor där inte själv men har mycket släkt där. Jag kan nog inte tänka mig något barnvänligare.

• Binkelibana

Tycker varberg är en underbar stad, men jag är lite partisk... ;) Fotbollslag för knattar fins lite överallt, annars är väl varberg innebandystaden nr 1, med en av sveriges största ungdomssektioner. Finns knattar på 4 år som spelar! Område beror på vad man söker, central eller i en ort utanför staden. Inom staden skulle jag säga söder, brearead, träslöv och öster och norr. Inte sörse eller håsten. Utanför kärnan finns det många fina orter, Träslövsläge, Bua, göingegården, tex. Varberg r en trygg stad med gott rykte och lite högre social status. Säkrare och bättre rykten falkenberg, men inte lika snobbigt som kungsbacka. Det är ganska svårt att få lägenheter hr, man måste köa ganska länge eller ha bra kontakter, just för att det är så attraktivt. Sedan r det en vacker stad, och underbar med närheten till havet på så många orter och statsdelar.

• Binkelibana

Kultur vet jag inte så mycket om, men barnens bio visar bra filmer för en tjuga på den riktiga biografen och det fins ett alldeles nyinvigt bibliotek/kulturhus

• Johannnan

Tack så hemskt mycket för att ni delar med er!
    Vilken av delarna i utkanten skulle du säga är att föredra? Söker mig gärna mot utkanten för mitt i stan blir nog lite för,, centralt för oss. Vet du kanske också vilka lågstadieskolor som är bra och har ett bra rykte? Det är nästan viktigast för mig. 

Skönt att höra för snobbar är inte riktigt min cup of tea ;) Jag har varit medlem på Varberg bostad i 5 år men vad jag kan utläsa av statistiken där så kanske det ändå blir svårt att få lägenhet. Sörse eller håsten är redan uteslutet. Några mer bra råd på vägen? ;)

• Binkelibana

Breared är jättetrevligt, i stan men ändå utkanten. Bra skola (almers) nytt område med både fina villor och bostadrätter och hyresrätter. Träslövsläge är jättefint om man vill bo i en ort utanför stan. Några kilometer till stan, men ett levande samhälle som växer enormt. F-9 skola, småbåtshamn affär camping restaurang stränder m.m

• thisismylife0

Breared är jättebra, bor där själv..;). Varberg är jättefint, barnvänligt och bra på många sätt. Lagom stort!Det dumma med Varberg är tyvärr svårigheten att hitta lägenhet (om man inte har råd att köpa en bostadsrätt).

*Lev varje dag som om den vore den sista*
Svar på tråden Flytta till Varberg med barn??