• Mammanicole

Genus?

vad tycker ni om detta genus prat? 

jag födde en pojke, men jag uppfostra ingen pojke!
    jag uppfostra ett barn som ha tillåtelse att känna efter vem han vill vara och vem han vill bli utan att jag ska tvinga honom till något han inte är. 
    han få välja färg på kläder, han få välja vad han vill leka med och allt sådant!

han älskar rosa och har mer än gärna rosa kläder på sig!
    jag förbjuder honom inte till det eftersom det är de färger han tycker om! 

detta kommer inte att ändras när jag får en flicka! 
    hon kommer själva få välja när hon blir gammal nog! 

Min son är idag 4 år! 

hur gör ni?  

• Svar på tråden Genus?
  • Hermansson

Det är väl så jag hoppas att de flesta uppfostrar sina barn. Det är så jag är uppfostrad, så mina vänner växt upp och nu väljer att låta sina barn växa upp. Och precis så jag och maken tänker göra. Vi kommer ärva kläder från vänner som fått både pojkar och flickor - alltså en uppsjö av kläder med massa olika färger. Och vi kommer glatt använda allt som passar Skrattande. Alla färger kommer vara tillåtna, rosa, blått, grönt, gult, svart, turkost.. Färg är härligt =)

• Mammanicole
    Hermansson skrev 2012-03-18 23:32:05 följande:
    Det är väl så jag hoppas att de flesta uppfostrar sina barn. Det är så jag är uppfostrad, så mina vänner växt upp och nu väljer att låta sina barn växa upp. Och precis så jag och maken tänker göra. Vi kommer ärva kläder från vänner som fått både pojkar och flickor - alltså en uppsjö av kläder med massa olika färger. Och vi kommer glatt använda allt som passar Skrattande. Alla färger kommer vara tillåtna, rosa, blått, grönt, gult, svart, turkost.. Färg är härligt =)
    härligt att höra! :) 
    jag får oftast höra att min son kommer att bli bög!

jag tycker det är otroligt sjukt att en 4 åring ska behöva förklara sig varför han ville ha rosa gummistövlar med ugglor på och inte det blåa. det rosa är ju en tjej färg.! 
    att han ska behöva försvara sig överhuvudtaget varför han tycker om rosa! 

det är förbjudet för killar att använda rosa/lila, men helt okey för en flicka att använda blå/grön! :S 

• Jennass

Jag gillar inte ordet genus. Vet inte varför, det klingar dåligt i mina öron. Så hajpat av helt fel anledningar. Vill inte kalla min uppfostran för något speciellt. Jag går på känsla, kärlek och sunt förnuft när det gäller såväl klädval som dagens middag och allt mellan himmel och jord. Måste man sätta etiketter på allt man gör..?

• Hermansson
    Mammanicole skrev 2012-03-18 23:34:25 följande:
    härligt att höra! :) 
    jag får oftast höra att min son kommer att bli bög!

jag tycker det är otroligt sjukt att en 4 åring ska behöva förklara sig varför han ville ha rosa gummistövlar med ugglor på och inte det blåa. det rosa är ju en tjej färg.! 
    att han ska behöva försvara sig överhuvudtaget varför han tycker om rosa! 

det är förbjudet för killar att använda rosa/lila, men helt okey för en flicka att använda blå/grön! :S 
    Haha, ja det är ju helt galet. Att färg skulle styra sexualitet är som att säga att inredningen i hemmet styr din dialekt. Eller något sånt Flört. Fortsätt du låta din son bära rosa om han vill det.
  • Mammanicole

kvinnas kön går alltid till något negativt/kränkande  tex 

han kör som en kärring ( urselt)
    han slår som en tjej ( han kan inte slåss )
    du är en fitta ( du är dum i huvudet) 

varför är det tillåtet att trycka ner på vårat kön?
    men killarnas kön ska hyllas?? 

/ från något helt annat, men tycker ändå det tillhör själva begreppet! 

det är tillåter för tjejer att leka med bilar, men förbjudet för pojkar att leka med dockor!
    när en pojke trillar säger folk;  upp mig dig det var inte så farligt 
    när en flicka trilla säger dom ; nemen ååh lilla flicka, hur gick det? ska vi gå in och plåstra om såret! ååh lilla sötnosen då .. 

DET ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT FEEEL! 

• Mammanicole

behandla & uppfostra flickar och pojkar likadant för fasen! 

• Twin Dad

Ett av mina barn hade lila på sig hela första året i stort sett. Det var ju inget han själv valde men han passade i det. Dessutom blev det lättare att skilja honom från sin bror när de hade olika färger. Så länge barnen själva väljer/inte bryr sig om vad de har på sig är jag helt för den "könsneutrala" uppfostran. Dock är det absolut inget som skall tvingas fram, dvs. En pojke ska inte tvingas leka med t ex. dockor när han själv valt att leka med bilar.

Sen är det ju bevisat att småbarn resonerar generellt sett olika beroende på om de är pojkar och flickor, pojkar har en tendens att tala om "saker" medan flickor pratar mer om känslor/uttryck. Om denna forskning är helt tillförlitlig vet jag inte eftersom den "könsneutrala" uppfostran inte används särskilt länge vilket kan ha lett till missvisande resultat.

• Mammanicole

nej dom ska absolut inte tvingas fram till något. 
    Min son har valt att älskar bilar, det låter jag han göra!  

det är hans intresse lixom :)  

• Twin Dad
    Mammanicole skrev 2012-03-18 23:46:13 följande:
    nej dom ska absolut inte tvingas fram till något. 
    Min son har valt att älskar bilar, det låter jag han göra!  

det är hans intresse lixom :)  
    Precis så ska det vara:)
  • Mammanicole

likväl som han leker mamma, pappa barn på dagis, eller leker med dockor där! jag tänker inte hindra honom :) 
    han måste själv få undersöka vem han vill vara och vem han vill bli!

blir han bög? ja då är det inte pga att jag låtit han gå i rosa kläder iaf!
    för man blir inte bög pga en färg, man blir bög pga känslor :)  

• adaeze

Tänker inte så mycket på det, det får bli som det blir. Tror man gör ett stort misstag om man fokuserar för mycket på genus och att inte tvinga in barnen i roller för då visar man att rollerna betyder något när man absolut ska tvinga in dem i det andra könets "roller". som vissa som absolut inte vill klä sina flickor i rosa för det är en tjejfärg, då lär man ju barnet att rosa är just en tjejfärg och att det skulle vara negativt bara för det är tjejigt. Nej jag kör på det jag tycker är snyggt och passar, men med vissa mått, min pojke får ha på rosa men jag kommer inte dra på honom klänningar bara för sakens skull, tror inte han kommer bli någon kvinnohatande sexist för det

• AlreadyBurning

Uffostran>:------------:>Genus. Kom igen för fan.

Hur gör du när det kommer till husshålssarbete? Om du tror på att köra det racet med dina barn, kommer du ge arbeten som passar en flicka bättre till din dotter och de som passar en pojke får han?

Är du inte rädd att dina barn kommer vara missanpassade i samhället och kommer bli isolerade och utsötta pga detta?

www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • Mammanicole
    AlreadyBurning skrev 2012-03-18 23:55:55 följande:

Uffostran>:------------:>Genus. Kom igen för fan.

Hur gör du när det kommer till husshålssarbete? Om du tror på att köra det racet med dina barn, kommer du ge arbeten som passar en flicka bättre till din dotter och de som passar en pojke får han?

Är du inte rädd att dina barn kommer vara missanpassade i samhället och kommer bli isolerade och utsötta pga detta?

genus = att behandla pojkar & flickar likadant! inte behandla dom olika beroende på vad dom har för kön mellan benen! 

husshållsarbete? shit min son kommer bli bög pga att han älskar att diska, han älskar att laga mat. och han älskar att städa!
    måste vara något fel på han, shit ;)  ;) ;);) " ironi"  
  • Twin Dad
    Mammanicole skrev 2012-03-18 23:49:31 följande:
    likväl som han leker mamma, pappa barn på dagis, eller leker med dockor där! jag tänker inte hindra honom :) 
    han måste själv få undersöka vem han vill vara och vem han vill bli!

blir han bög? ja då är det inte pga att jag låtit han gå i rosa kläder iaf!
    för man blir inte bög pga en färg, man blir bög pga känslor :)  
    Och du skulle inte älska honom mindre om han blev detFlört

Åter igen, det låter som att du har en sund syn på detta. Du ska se att du gjort helt rätt när din son blir äldre.
    Precis som dig så tvivlar jag på att en könsneutral uppfostran leder till att man blir homosexuell. Om man däremot uppfostrar en typisk "pojke" matar man barnet redan från början med massa onödiga fördomar t ex homofobi och andra osunda värderingar.
  • Mammanicole
    Twin Dad skrev 2012-03-18 23:58:38 följande:
    Och du skulle inte älska honom mindre om han blev detFlört

Åter igen, det låter som att du har en sund syn på detta. Du ska se att du gjort helt rätt när din son blir äldre.
    Precis som dig så tvivlar jag på att en könsneutral uppfostran leder till att man blir homosexuell. Om man däremot uppfostrar en typisk "pojke" matar man barnet redan från början med massa onödiga fördomar t ex homofobi och andra osunda värderingar.
    nej, jag acceptera min son för den han är ! 
    blir han bög så fine! jag bry mig inte han är ändå min son lixom :)

ja jag tror lite som dig där  :)  
  • SHAKAWKAW

Jag har inga barn; men jag älskar genus. Jag utövar mina experiment på min kusin, och snart på min kommande brorson.

• AlreadyBurning
    Mammanicole skrev 2012-03-18 23:58:18 följande:
    genus = att behandla pojkar & flickar likadant! inte behandla dom olika beroende på vad dom har för kön mellan benen! 

husshållsarbete? shit min son kommer bli bög pga att han älskar att diska, han älskar att laga mat. och han älskar att städa!
    måste vara något fel på han, shit ;)  ;) ;);) " ironi"  
    Du svarar inte på frågan.
    www.familjeliv.se/Forum-4-304/m63866604.html 2013 är det fred i Colombia - Las FARC, 2012 har ni dödat er sista!
  • Tygtiiger

Jag har fött två pojkar och därmed uppfostrar jag självklart två pojkar. Jag har öht inget intresse av att dölja deras kön på något sätt. Men jag har heller inget intresse av att framhäva deras kön i någon större utsträckning. För mig är det inte problematiskt att de är pojkar och det hade inte varit problematiskt om de varit flickor heller.

Däremot tycker jag inte om delar av den klassiska pojk-rollen, där en duktig gosse tillåts slåss, skräna, skrika och springa runt i större utsträckning än en flicka, och det fryns på näsan om han gillar att pyssla, leka med dockor eller gråter om han slår sig. Så det ingår inte i vår uppfostran. Jag klär inte mina söner i rosa för jag tycker inte det är fint, och stora ville aldrig ha något rosa (lila och rött och ffa gult tyckte han mycket om). Däremot undvek vi de starkast könskodade kläderna för folk betedde sig så illa mot sonen när han var liten då, det blev så skränigt och buffligt och det passade inte hans personlighet alls. Jag tycker att docklek är bra för alla barn så det har vi försökt introducera, och utelek likaså. Bollar är aptråkigt så det får de leka med tillsammans med någon annan - kort sagt, vi försöker uppfostra dem till bra människor med en så vid och accepterande könsroll som möjligt. Som inte slåss.

Jag tror inte vi hade gjort annorlunda med en dotter. Självklart har vi massor av fördomar kring hur pojkar resp flickor ska vara, men vi försöker vara uppmärksamma på dem och ifrågasätta dem.

(Apropå bögdiskussionen - nästa gång någon säger att din unge blir bög för att han har rosa så ifrågasätt om det verkligen är något hemskt att bli bög. För vad är det man säger om man säger "tänk om han blir böööög?!?!" Jo, att det vore hemskt. Men är det verkligen det?)   

Krupke, we've got problems of our own!
  • AlreadyBurning
    Mammanicole skrev 2012-03-18 23:41:32 följande:
    kvinnas kön går alltid till något negativt/kränkande  tex 

han kör som en kärring ( urselt)
    han slår som en tjej ( han kan inte slåss )
    du är en fitta ( du är dum i huvudet) 

varför är det tillåtet att trycka ner på vårat kön?
    men killarnas kön ska hyllas?? 

/ från något helt annat, men tycker ändå det tillhör själva begreppet! 

det är tillåter för tjejer att leka med bilar, men förbjudet för pojkar att leka med dockor!
    när en pojke trillar säger folk;  upp mig dig det var inte så farligt 
    när en flicka trilla säger dom ; nemen ååh lilla flicka, hur gick det? ska vi gå in och plåstra om såret! ååh lilla sötnosen då .. 

DET ÄR SÅ FRUKTANSVÄRT FEEEL! 

Öh va? Har du i överhuvudtaget koll på vad du snackar om här?
    Han kör som en kärring (kärringar kör i regel uselt, det gör gubbar också för den delen men kärringkörning är något annat)
    Han slåss som en tjej(tjejer slåss uselt. Så är det bara.)
    Du är en fitta(säger man inte 'you're a dick' eller 'vilken jävla kuk' också eller?)

Jadu, vårat kön ska hyllas. jag vet inte jag, tycker att våldtäktsmän klingar lite halvdant, likaså gärningsmän.Det enda könet som det är ok att trycka ner är det manliga. Så du har fel, 
    Det är snarare tvärt om.
    Pojkar leker väl fan mer med dockor än tjejer? Nästan iaf, fast det heter "gubbar" istället. GIjoe, batman-figurer and so on.

Svar på tråden Genus?