• moonstar88

Tips om dhea

Hejsan! Jag ska snart börja med min kur prasteron (dhea) som jag fått utskrivet från falun:). Tänkte därför försöka fråga er som använt dhea hur det fungerade för er och vilka eventuella biverkningar ni fick. Tacksam för all sorts svar:)

• moonstar88
    germany skrev 2012-10-31 08:42:44 följande:
    Ett tips innan du börjar med preparatet är att du försöker gå till din VC eller gynläkare och få testa ditt DHEA-S värde innan du börjar äta prasteron. Detta är inget som Falun ger direktiv om, men gud så jag ångrar att jag inte försökte få ta ett prov innan jag började äta prasteron. Skulle ha varit så himla värdefullt att få veta vad mitt värde låg på och pass mkt det förbättrades efter ett antal månader. Jag tog ett värde nyligen efter att ha ätit prasteron i 4 månader. Låg i mitten av ref.värdet. Jag har bara mått bra sedan jag använt prasteron. Piggare, gladare och mer mera energi och tålamod generellt. Fick lite plitor och det främst på ryggen. I övrigt lite fetare hy men som för den delen inte gjorde att min hy blev sämre i ansiktet. Tycker själv att jag fått lite klarare lyster i huden. Menscykeln har alla cyklar utom 1 blivit ca 2 dagar längre. ÄL utslag har kommit någon eller några dagar senare än i vanliga fall. Har du lågt AMH så det är därför som de skrivit ut prasteron eller finns det andra orsaker som de fokuserar på just i ditt fall. DHEA sägs ska kunna förbättra äggkvaliten hos vissa.

Tack så mycket för ditt svar:). Nä dom har inte sagt någonting om att ta något blodprov så jag har därför inte ifråga satt det. Är det något som jag ska ringa Falun om eller kvinnokliniken? Anledningen till att de valt att prova med prasteron är att våra resultat borde varit mycket bättre om man ser till antalet ägg vi fått ut. Senaste IVF:n fick vi ut så många som 18 ägg (om jag inte minns fel) men bara tre st blev befruktade och två överlevde till återföringen. Min läkare sa då att resultaten borde blivit mycket bättre än vad det blev. Det var jag själv som kom med förfrågan om prasteron skulle kunna vara ett alternativ för oss, läkaren höl med och skrev ut recept. Ska äta 75mg i ca tre månader.
  • moonstar88
    germany skrev 2012-10-31 09:08:29 följande:
    moonstar - Tror inte att Falun ger dig remiss för blodprovet....Men du kan ju alltid fråga dom. Går du hos hemortsläkare eller gör du hela IVF i Falun? Prova annars att höra med din hemortsäkare, alt vanlig VC eller någon annan läkare som kan tänkas vara tillmötesgående, förslagsvis kanske företagshälsovård om du har någon sådan förmån på ditt jobb? Lycka till!

Vi går hos en hemortsläkare också men dom viste inte så mycket alls om prasteron, jag pratade nämligen med dom först angående dhea. Har inte någon sån förmån heller:/. Finns det några fler erfarenheter om eventuella biverkningar och resultat? Germany: hur gick det för dig då du använde prasteron?
  • moonstar88
    Lillstoran skrev 2012-10-31 19:56:26 följande:
    Moonstar - vi har även setts i någonannan tråd. Vad många det är som går i Falun. Konstigt att så få av så många ägg blev befruktade. Hoppas det går bättre nästa gång.
    Joo vi har nog det:), har försökt fått igång några egna trådar angående detta ämne, men det är ganska svårt så därför snodde jag denna tråd en stund. Hoppas det inte var till för mycket besvär. 
    Tack så mycket, det är bara att kämpa vidare även fast det är tungt.

Tack så mycket för alla svar och lycka till till alla er:) 
  • moonstar88

Hejsan! Jag har koll på eran tråd och jag har även hoppat in någon gång med frågor m.m. Tänkte fråga er nu om det är någon utav er som vet mer konkret hur resultatet kan bli då man äter DHEA, både positivt och negativt angående ägguttag och befruktning utav äggen? Jag är otroligt tacksam för svar, gott nytt år på er alla!

• moonstar88
    Pippi70 skrev 2013-01-02 16:40:42 följande:
    Tror inte att det har påverkat ditt missfall alls Hannah!! Du har inte gjort något fel!  Kram på dig!

Jag har också druckit vin vid flera tillfällen i december. Det är ingen som vet att jag försöker bli gravid bland mina vänner eller min familj så det blir lite svårt att säga nej...de skulle börja undra väldigt mycket,jag har ju varit lite av en partyprinsessa förr och älskar rött vin,men nu dricker jag inte så mycket längre och aldrig hemma när jag kan välja själv...

Imorgon börjar jag min nedreglernig inför ivf..och då slutar jag väl med prasteronet...

känns lite knäppt men de har väl gjort sitt nu kan jag tro och jag vill ju inte ha det där dilemmat jag haft hela hösten med en för tjock slemhinna hela tiden.

Antar att det är därför jag får spraya nu för att få bort hormonerna helt från min kropp och att jag ska kunna få börja med sprutorna. 

Kram och god fortsättning på er!

Hej! Tänkte på att min läkare sagt att jag ska äta prasteron hela vägen fram till eventuellt positivt test:/, ska du sluta vid sprut start? Jag ska köra långa metoden med suprecur och menopur.
  • moonstar88
    MissBoring skrev 2013-01-02 21:22:55 följande:
    Dubbelkolla gärna det med läkaren. Jag åt DHEA på eget bevåg men talade om för min läkare att jag gjorde det och han sa också att jag skulle fortsätta äta, men jag slutade iaf efter några dagars sprayande för jag hade tänkt det från början.. och när jag skulle börja spruta så blödde jag fortfarande (har aldrig haft problem med spottings eller lång mens etc) så jag fick ta ett vul och då visade det sig att jag hade en slemhinna på 15,2 mm trots att jag sprayat i 3 veckor... Ingen vet om det är pga dhea som det blev så här men jag tänker att östrogenet hjälper väl till att tex öka på slemhinnan.. MEN jag har heller inte tagit några tester så jag kanske inte hade så låg nivå av dhea så att jag därför har fått  i mig för mycket vilket gör att min slemhinna fortsatte att byggas trots spray.

Vill inte skrämmas men det kan ju inte skada att du dubbelkollar med läkaren just när det är långa protokollet. 

Jag ska försöka komma ihåg att fråga speciellt om det då när jag ringer till kliniken vid mensstart för att få min planering (börjar spraya dag 21). Kanske man får gå på någon extra kontroll om det är så att jag ska fortsätta?
  • moonstar88
    cff skrev 2013-01-05 11:02:29 följande:
    DHEA ökar inte bara chanserna att bli gravid, men minskar också, väldigt mycket, risken för missfall (vilket man tror beror på att äggens kvalitet är bättre - lägre risk för kromosomförändringar).

På CHR (Centre for Human Reproduction i NY) ger de, enligt studien som är länkad nedan, alla kvinnor över 40 DHEA (25mgx3/dag). Kvinnor under 40 får samma dos i de fall där man har högre FSH-nivåer än normalt i ens årsgrupp samt (tdigare använde de gränsen 10 miU/ml), har minst ett misslyckat försök samt mindre än 4 ägg plockade efter stimulering. Bara de med ett BMI på över 35 får en högre dos, 100 mg/dag. Doseringen är dock bara baserad på att det råkar vara den nivå man har provat - det har inte gjorts några studier på hur resultatet påverkas om man höjer eller sänker dosen. Man verkar inte ha ett undantag för kvinnor med PCOS.

Man fortsätter med DHEA tills ett andra positivt graviditetstest.

I den här rapporten (en kombination av två forskningsstudier) var missfallsfrekvensen hos de DHEA-behandlade kvinnorna (som då antingen var över 40, eller hade högt FSH och få äggblåsor vid IVF som beskrivet ovan) var missfallsfrekvensen endast 15.1 %(!). Det kan jämföras med en missfallsfrekvens vid alla IVF i USA under 2004 på 17.6%, vilket är helt otroligt, för de innebär att gruppen som fick DHEA, som ju normalt har nedsatt fertilitet, då hade lägre missfallsfrekvens än den grupp som t.ex. inkluderar de som gör IVF pga sånt som inte alls påverkar ägg- eller spermiekvaliteten - t.ex. blockerade äggledare. 

OBS - även i åldersgruppen >42 var faktiskt sannolikheten för att ett plus skulle leda till ett levande barn 75% .

Så för er här som plussar efter att ha ätit DHEA - kom ihåg att ni nu faktiskt, mot alla odds, har större sannolikhet att nå ända fram än den "genomsnittlige IVF.aren".

Det är en spännande rapport som jag kan rekommendera er att läsa. Här är studien .

Oj:)! Vilken positiv forskning du hittat:), hoppar verkligen att den stämmer det skulle ju vara hur bra som helst:).

Måste också säga att jag är jätte imponerad av er alla som letar fram olika forskning om DHEA och orkar läsa/översätta och tack så mycket för att ni lägger ut info till oss andra:)! Verkligen jätte snällt!!!
  • moonstar88
    hitcher skrev 2013-01-17 18:03:32 följande:
    Ingen som har samma erfarenhet som jag?

Hej! Jag har samma symtom som dig, just med bröstvårtorna:). Men det är dock ca 1 vecka innan mens och någon dag under mens, har aldrig haft det innan jag tog prasteron. Men jag tycker att jag känner av mens och äl mycker starkare och tydligare och jag har nog blivit mycket ner sur och grinig innan mens.
Svar på tråden Tips om dhea