• Pippi70

Tips om dhea

Hej! Hoppar in här lite:)

Har läst en del här och måste säga att det är en fin och varm tråd med många intressanta diskussioner .

Jag har ätit prasteron i 6 veckor nu. Fick det utskrivet av en läkare på IVF kliniken där jag går(gick)

Läkaren ville först inte skriva ut receptet och han sa att det ändå inte skulle hjälpa mig...

Är 42 år med ett AMH på <0,2

Och hormonella rubbningar med bl oregelbunden mens och ingen ÄL.

Fick gråta mig till det kan man säga...

Jag äter 75mg / dag och märker att jag fått lite fetare hy och håret blir fett lite snabbare.

Sen vaknar jag så tidigt på morgonen, ca kl 4 och kan inte somna om. Vet inte om det är pga dhea eller om det bara är alla tankar i huvudet...

Nu har vi( min sambo o jag) bestämt oss för att strunta i IVF försöken och gå vidare med ÄD i stället för att spara framförallt tid men oxå mitt välmående!

Men... Hoppet att bli gravid på egen hand finns ju så klart!! Speciellt när jag läst om många som faktiskt lyckats trots dåliga odds!!

Har en burk kvar att plocka ut på recept men sen är de slut...

Funderar om jag ska dra ner dosen till 50mg så de räcker lite längre.

Eller ska jag köra 75 för att förbättra oddsen på eventuella ägg.

germany-bara du känner din kropp bäst- ledsen att du känner att det inte fungerade denna gången heller!! Och du...det är helt ok att svära!!! FAN!!

Tycker du enormt stark!! Heja dej!

( har läst din presentation nu)

Tuvalina- min sambo visade mig en blogg häromdagen som han hittat när han sökte på nätet om ?antagligen ÄD kanske? Jag läste inlägget om att du skulle helst velat visa en bild tusse , på en viss läkare när han satt och åt lunch...

Har också råkat ut för dessa socialt inkompetenta läkare och det är en av anledningarna till att vi lägger ner.

Har trott ett tag att det kanske är jag som är för känslig, så tack för att du bevisade för mig att det inte är mig det är fel på.

Ska läsa mer på din blogg.. Blir oerhört berörd!

Kram på er från Pippi :)

• Pippi70

Äh nästan allt försvann... Hade en del tankar om dhea men får skriva om i morgon... Nu e det natten:)

• Pippi70

Provar igen:) Kan ändå inte sova..

Har läst en del här och måste säga att det är en fin och varm tråd med många intressanta diskussioner .

Jag har ätit prasteron i 6 veckor nu. Fick det utskrivet av en läkare på IVF kliniken där jag går(gick)

Läkaren ville först inte skriva ut receptet och han sa att det ändå inte skulle hjälpa mig...

Är 42 år med ett AMH på <0,2

Och hormonella rubbningar med bl oregelbunden mens och ingen ÄL.

Fick gråta mig till det kan man säga...

Jag äter 75mg / dag och märker att jag fått lite fetare hy och håret blir fett lite snabbare.

Sen vaknar jag så tidigt på morgonen, ca kl 4 och kan inte somna om. Vet inte om det är pga dhea eller om det bara är alla tankar i huvudet...

Nu har vi( min sambo o jag) bestämt oss för att strunta i IVF försöken och gå vidare med ÄD i stället för att spara framförallt tid men oxå mitt välmående!

Men... Hoppet att bli gravid på egen hand finns ju så klart!! Speciellt när jag läst om många som faktiskt lyckats trots dåliga odds!!

Har en burk kvar att plocka ut på recept men sen är de slut...

Funderar om jag ska dra ner dosen till 50mg så de räcker lite längre.

Eller ska jag köra 75 för att förbättra oddsen på eventuella ägg.

germany-bara du känner din kropp bäst- ledsen att du känner att det inte fungerade denna gången heller!! Och du...det är helt ok att svära!!! FAN!!

Tycker du enormt stark!! Heja dej!

( har läst din presentation nu)

Tuvalina- blev djupt berörd av din historia. Jag vet att änglar finns!

Och Tusse är en av dem nu!

Kramar från Pippi :)

• Pippi70

Hej igen!

Tack så mycket för allas välkomnande!!

Det värmer!

Jag vet faktiskt inte varför jag var tvungen att tjata och gråta mig till dhea.

Antagligen för att jag ifrågasatte läkaren varför han inte skrivit ut det till mig redan från början( i somras)

När provsvaret på AMH var ett faktum.

Jag sa att jag ville prova, att det kunde väl inte skada iallafall, men han ville inte skriva ut det med förklaringen att det ändå inte hjälper...det gulliga sköterskan fick övertala honom till slut!!

De sa även klart o tydligt isomras att de avrådde oss att söka egen information tex här på fl.... Jag lydde i början och litade på att de visste bäst, men jag ville ju ändå ha tips på hur jag kunde hjälpa min kropp att fungera på bästa sätt ... Jag är glad att jag valde mina egna vägar tillslut:)

Men det skar sig ordentligt med läkaren på kliniken och jag känner bara obehag när jag ska dit , känner mig ivägen, de har aldrig tid, de säger inte rent ut att jag är för gammal men det märks!

Så vi har valt att hoppa av detta nu..

Nu har vi bestämt oss för ÄD men Undertiden hoppas vi på mirakel i sänghalmen:))

Min undran är ju då om jag ska dra ner på dosen till 50 mg om dagen för att tabletterna ska räcka längre( får väl inget nytt skrivet antar jag) eller kanske det är dumt om jag behöver 75..tog tyvärr inget prov innan jag började, men det kanske jag ska ta nu....

Kram på er!

• Pippi70

Oj då. .. Har inte sett att hela inlägget kom med ändå.. Konstigt och förvirrande. Då har ni fått läsa mycket och dubbelt upp:))

Tuvalina: vi går i Falun.... Det är det som gör mig så ledsen för jag visste att de skriver ut där men ville inte skriva ut till mig just... :(

• Pippi70

Kvinna72. Har du kollat så du inte har cystor.. Jag har haft väldiga problem med mensen det sista Året.. En gång tog det tre månader innan den kom och nu senast tre månader.

Antagligen för att jag bildat cystor och fått hormonrubbningsr av det..

Vet precis hur det känns!! Det är frustrerande!!

Jag har ätit prasteron i snart två mÅnader nu, och har också fått lite fetare hy , kanske lite mer hårväxt med.. Har haft något på hakan i flera år men nu har det blivit fler! Måste ta ofta med pincetten!

Vaknar oxå ofta på nätterna och kan inte somna om...så har jag inte haft det förut, men det kan ju bero på mon inre stress oxå ..

• Pippi70

Hej på er!  Har inte varit så aktiv här på ett tag och har en del att läsaikapp..
    vill inte missa era inlägg och diskutioner som lär mig så mycket nytt ..och ger mig sånt stöd.

Men innan jag går o lägger mig idag så måste jag vara lite ego och berätta om mitt VUL på kliniken idag!!

Jag har ju berättat att det såg kört ut för oss med IVF...Fick avbryta vårt andra försök pga av en cysta igen och att jag känt mig illa bemött på kliniken. 

Men efter idag har allt blivit annorlunda  

Var där för att en av läkarna absolut ville att jag skulle göra en undersökning med att de sprutade in koksalt i livmorden för att se om jag hade tex en polyp eller något som låg o störde.
    Har nämligen haft höga örtrogenhalter hela tiden,,,

Men det såg bra ut.
    SÅ BRA för på äggstockarna fanns FYRA mogna äggblåsor!!
    Hur kunde det bli så här??  De var väldigt förbryllade och visste inte riktigt vad de skulle tro.
    Tills de kom på att jag ju faktiskt hade hunnit ta EN dos av Gonal-F innan jag avbröt...
    Så tydligen har den dosen fått igång äggbildningen och sen har min kropp fixat resten!!

(kanske med hjälp av DHEA??)

De pratade om att oj...nu finns det risk för fyrlingar  )  Men också att den risken är ju väldigt liten eftersom jag med min ålder och låga AMH troligtvis inte har fyra guldägg där...

Så de bestämde att jag ska ta Ovitrellsprutan i dag(har redan gjort det)  Och nu är det sänghalmen som gäller !!   Från noll till det här   
    Tillomed den läkaren som jag kommit på kant med innan var på gott humör och var trevlig...
    Gick med ett stort leende därifrån  

Vill inte ta ut något i förskott,men så här nära har vi ju aldrig vart förut eftersom vi aldrig har prickat in någon ÄL
    de senaste 7 månadrena!!

Och om detta inte blir något så är det bestämt att jag börjar med Nedreglernings spray dag 21 efter mensen och sen Gonal-F efter som jag tydligen svarat så bra på det...Ingen sa något om att jag fyller  43 snart ...

Så...Det blir ett försök med IVF iallafall efter många om o men... Om vi nu inte lyckas få till det själva nu!!

Snälla håll tummarna!!   

Kram från mig!

• Pippi70

Intressant det här om att ta dhea vid nedreglering... Tror de sa till mig att sluta med det vid spraystart...

Svar på tråden Tips om dhea