• callimero

Tips om dhea

Brukar läsa denna intressanta tråd då jag själv ätit dhea till och från och började läsa om detta för ett antal år sedan. Startade en denna tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38072940-1.html

Jag har tyvärr inte blivit gravid än och har därför ingen solskenshistoria att bidra med. Än.

Nu hör inte detta ämne till tråden men jag vill gärna bidra med erfarenhet till varför man väljer att söka sig utomlands när detta ändå är på tapeten. När man passerat 42-43 blir man tyvärr behandlad med trångsynta ögon i Sverige. Visst är åldern ett faktum men det är ändå väldigt individuellt hur man har chans och ork att försöka vidare med fler behandlingar. För så länge du får ut ägg så finns chansen. Det är anledningen till att jag valt CFC. De anser till skillnad från här hemma att spermierna också kan påverka resultatet, det hänger inte bara på "de gamal äggen". Sen är de långt från den idealiska kliniken i många avseenden, men det kan jag även säga om tex Sophiahemmet där vi gjort majoriteten av våra försök.

Jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i den desperation och förtvivlan man känner när man själv inte tvingats igenom upprepade ivf-försök utan resultat och dessutom är gravid, så mitt råd är att försöka vara lite mer inkännande och ödmjuka innan man propagerar sina åsikter i alla forum här inne.

• callimero
    Tuvalina skrev 2012-12-06 14:07:35 följande:
    Visst är det så att det blir avstickare i tråden emellanåt men det vore skönt om vi kan hålla oss till ämnet
    Absolut.

Tycker det är hoppfullt att kliniker som tex Falun visar intresse för DHEA! När jag gick där så hade de inte riktigt hört talas om det. CFC verkar skeptiska. Hur har ni gjort under själva sprutperioden + efter ET - fortsatt ta DHEA eller pausat?
  • callimero

Tack germany och Tuvalina för stöd!

Har era kliniker rått er till någotdera eller har ni som man ofta får i ivf-världen testat på eget bevåg?

Det låter positivt med färre fragment germany, kan mycket väl bero på dhea. Jag åt under den period jag gick i Falun 75 mg/dag från dhea.com och fick då fler folliklar men färre ägg. Men som sagt, det är svårt att veta vad som beror på vad av alla faktorer. Har sedan dess ätit till och från av olika fabrikat som jag köpt i USA och England. Har aldrig fått dhea testa vilket skulle kännas bra men när jag frågade min husläkare så var det nobben.

Svårt att veta huruvida hormonnivåerna påverkas då det även kan höja testosteronvärdena, men östrogenet- ja tack! Glad

• callimero

Om jag var gravid skulle jag inte ha några större problem att "störa mig" på hur folk beskriver olika kliniker. Men allt är ju relativt.

Hafsiga kan de även vara på Sophiahemmet. Mitt första ivf lossade samtliga folliklar vilket upptäcktes först på ÄP.
    Med facit i hand anser jag de slarvade rejält. Hafsat har de också gjort då de stelbent vägrat diskutera andra alternativa behandlingar och preparat. Blev mer eller mindre utskrattad då jag visade dhea-studier. Sen ansåg de allt beror på äggen (vi har grav manlig faktor) vilket CFC ej höll med om och då vi gått vidare till spermadonator har vi förutom denna gång fått 100% befruktning så någon betydelse har det.

• callimero

Nu är jag off-topic igen, sorry.

Måste bara tillägga att jag givet inte är nöjd med CFC denna gång. Tyvärr har jag inget annat val. Orkar inte skriva i en tråd jag inte hör till om Sophiahemmet så jag tar det här och hoppas ingen tar illa upp. Efter 8 försök där a´ 35.000:- per gång så anser jag inte de håller måttet med den stelbenta attityd vi mötte. Ett ÄP där tog aldrig hela 30 min och vid ET använde de aldrig ultraljud, de bara förde in embryona på känn. CFC visar tydligt med UL var det hamnar i livmodern. Jag vet inte hur många studier om autoimmuna problem, dhea, miljön i livmodern, spermiernas betydan osv jag kom med - de bara förlöjligade mig och viftade bort det. Så har CFC inte gjort ivarjefall.

• callimero
    Tuvalina skrev 2012-12-06 15:53:12 följande:
    DHEA, DHEA, DHEA.

Vet ni, jag har tappat extremt mycket hår sen jag börjat igen. En månad har jag knaprat 75 mg om dan och håret faller och faller. Jätteläskigt
    Hm, vad mysko. Jag har mest läst om ökad hårväxt? Men det kanske bara gäller ställen där man ej önskar det som tex i ansiktet...
  • callimero

Hej Missne, kul (eller ja egentligen inte kul) att se dig!
    Vilken sort dhea har du ätit, Prasteron eller beställt eget? Vem gick med på att utföra testosterontestet? Blir intressant att höra hur du ligger till efter sänkt dos.

• callimero

Missne, det råder nog delade meningar om det som så mycket annat i ivf-världen. Den som hade ett facit!

• callimero

Ja Germany, det är sannerligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! Om någon av er går i Falun får ni hemskt gärna ta upp detta och återkomma med vad de säger då de mig veterligen är den enda kliniken i Sverige som intresserat sig för detta. Vi gjorde några försök där men då hade de inte tagit del av studierna. Har frågat min gyn som är samarbetsläkare med bla Falun och Carl von Linné men han ville inte riktigt uttala sig. Samma på CFC.

Älva, jag håller med Germany, har du inte gjort IVF innan - testa en normal behandling först annars blir det svårt att dra några slutsatser om det inte skulle fungera. Vilket jag hoppas det gör!

• callimero

Blir intressant att höra vad du får för svar Germany!

Jag blev väldigt paff över hur lite läkarna på Sophiahemmet var insatta i nyheter inom IVF. Det var inga artiklar från Hemmets Journal jag kom med utan studier och forskning från seriösa källor och ivf-konferenser. Tycker de hade en sorgligt proppmätt attityd. CFC är den klinik som varit mest på hugget gällande nya rön, Falun därefter. Sen har de alla nack- och fördelar.

När jag läser på symptomen för dhea-brist så stämmer alla in men det kan lika gärna bero på slitaget av att befinna sig i barnlöshetshelvetet under alla dessa tunga år:
    www.womentowomen.com/adrenalhealth/dhea-naturalandsupplementation.aspx
    www.livestrong.com/dhea-for-women/

Jag köpte dessa i USA som är en mix av örter och dhea:
    reviews.vitacost.com/4595/18826/country-life-dhea-complex-for-women-60-vegetarian-capsules-reviews/reviews.htm
    Har inte tagit mer än i några veckor så svårt att veta om någon effekt.

• callimero

Håller med dig i dilemmat att försöka förena stressen med att hinna försök innan det är för sent med det faktumet att man aldrig får tillräcklig tid att utvärdera tillräckligt mellan försöken. Med facit i hand önskar jag jag haft en tillförlitlig och fråmåtblickande läkare vid min sida så kanske dessa 13 försök lett till ett plus i slutändan då mina värden alltid sett toppenfina ut. Så något annat är det förutom åldern. Ivarjefall när jag startade vid 40.

• callimero

Tror detta är den enda kritiska artikel jag läst so far. De flesta är ganska enigt positiva men jag fick mig ivarjefall en funderare. Ska läsa igenom noggrannare när jag får ork, just nu tar jag nog det lilla lugna ett tag och kör d-vitamin och omega3. Kanske en låg dos på 25 men jag skulle nog helst vilja få mina värden testade först. Problemet är att få någon att göra det, min husläkare verkar helt avig.

• callimero

Tack rara Germany. Hjärta Jag hoppas så innerligt att det är allas vår tid att få våra efterlängtade små!

Ja om man visste? Många av våra embryon har varit fina vad man kan se, men sedan så händer något. Om de inte utvecklas vidare pga inre svagheter eller om det är miljön i livmoder / slemhinna?

Jag önskar jag hade alla info jag nu har då vi började. Tänkte när vi fick reda på att vi hade manlig faktor efter att ha trott det berodde på att jag är 9 år äldre än sambon att nu, nu när vi tar till det "tunga gardet" med ivf så kommer det fungera! Att det var så oerhört komplext hade jag aldrig kunnat drömma om. Jag kan bara säga att dessa år har förändrat mig mycket som person. Det känns som att man förlorat någon slags oskuld som aldrig kommer tillbaka.

• callimero
    germany skrev 2012-12-15 12:04:56 följande:
    TACK! Ha, ha, jag får snart skrivkramp!
    Jag har fått ett plus och ska bara våga släppa taget om det tyngre grejerna jag har på ryggen och bara ta med mig de lätta grejerna som ger mig frid i sinnet Solig....Grjen är att det tar nog ett bra tag innan jag är där, men jobbar på det :)
    Skrivkramp och skägg Flört men vad gör det? Helt fantastiskt, jag hoppas få läsa om den där läkarens reaktion när du rullar in med vagn och bevisar motsatsen till hans prognos!
  • callimero

Hoppas blödningarna upphör germany så du får känna lite lugn och tillförsikt.

Önskar alla som kämpar en god fortsättning och hopp om att 2013 blir ett gladare år!

Själv knaprar jag blygsamma 25 mg i väntan på beslut om hur vi ska gå vidare i denna bergochdalbana.

• callimero

Hej i tråden. Måste höra med er som berättat för era kliniker / läkare om ni tar DHEA i samband med IVF-behandling vad de säger? Svårt att veta om helt hålla upp eller fortsätta?

Svar på tråden Tips om dhea