• hitcher

Tips om dhea

Hej alla! Ny här! 40+ och har ett barn på snart 2 år som kom till på första IVFen. Två FET från samma IVF har gett ett missfall och ett plus som försvann. Jag hade tänkt göra en ny IVF i oktober men olika omständigheter i livet kom emellan. Nytt försök var planerat till december men då blev jag sjuk. Nu har jag tagit 75 mg DHEA per dag sedan juli och undrar hur länge man ska fortsätta egentligen? Trillade över en studie som hade kommit fram till att man såg hyfsat tydliga effekter efter nio månader med DHEA-tillskott men den studien har jag slarvat bort :) Vad tycker ni?

• hitcher

Hej Vi 4 Minns dig också, såklart!

Tjatar om min fråga  Hur länge har ni andra tagit DHEA inför IVF? Jag börjar nästan bli lite orolig för att jag ätit det FÖR länge. Kommer att ha ätit 75 mg/dag i ganska precis sju månader när jag förhoppningsvis får göra mitt försök.

Mina två senaste cykler har varit 27 och 29 dagar istället för 23-24 dagar. Det tror jag är positivt och jag tror att det beror på DHEA.  

• hitcher
    germany skrev 2013-01-08 14:50:57 följande:
    Välkommen!
    Jag åt i ca 7 månader och hade kommit överens med min IVF klinik att göra uppehåll med Prasteron (DHEA), dock så plussade jag naturligt innan jag ens hanna påbörja min 5:e IVF behandling.
    Så med facit i hand så är jag glad att jag åt DHEA så pass länge och skulle inte detta gå vägen så tänker jag börja om med DHEA igen.

Jättepositivt att din menscykeln har blivit längre, helt perfekt ju! :)

Men åhhhh vad underbart! GRATTIS!!! Och jag minns dig också från 40-tråden

Men varför menar man att det är bra att göra uppehåll med DHEA/Prasterone? Jag tycker det är först nu jag kan märka skillnader på min menscykel. Efter någon månad eller så fick jag ganska fett hår och kanske några hårstrån på hakan som inte funnits där tidigare. Men det är de enda biverkningarna jag lagt märke till. Och det viktigaste tror jag är att cykeln nu verkar bli mer normallång.

Bara att vänta och se... Just nu vänta och se om jag kan åka alls, sen kanske all annan väntan med ruvning om jag har tur och annat. Gör man annat än att vänta i den här branschen? Väntar och gör av med hiskeliga summor pengar?     
  • hitcher

Tack för all input Solig Och jag antar att det enda sättet att få veta om man hör till de där 50 procenten är att försöka bli gravid? Tills dess ska jag tänka att det åtminstone inte kan vara dåligt att ha en cykel som är 27-29 dagar istället för 23-24 dagar

• hitcher

Jag är 42. Blev gravid på min första IVF precis innan jag fyllde 40 och födde ett friskt barn. Tog alla hormonprover under extrem stress i september (i en paus från min mammas dödsbädd). AMH antagligen under 0,7 (jag ville inte veta, men fick inte IVF-medicinerna på högkostnad pga dåligt AMH) men FSH lysande 3,1.

mba12, jag skulle nog räkna söndagen som CD1.  

• hitcher

Germany, vilka fina nyheter! Har faktiskt tänkt på dig flera gånger idag och undrat om du ändå inte skulle åka in akut...

Vi-4, jag håller tummarna ändå för ett sent plus. Vet precis hur det är när ett tidigt plus försvinner. Så många förhoppningar och drömmar som bara seglar bort. 

• hitcher

Är det någon annan som har fått väldigt ömma bröst som biverkning av DHEA? Kan ju inte veta om det är DHEA det beror på, men det ligger nära till hands att tro det. Är faktiskt orolig! Nu tänker jag ta 50 mg/dag istället för 75 mg/dag fram till sprutstart som borde vara om ca 14 dagar och sen inte ta nåt alls från och med sprutstart. Låter det tokigt?

• hitcher
    hitcher skrev 2013-01-17 08:51:14 följande:
    Är det någon annan som har fått väldigt ömma bröst som biverkning av DHEA? Kan ju inte veta om det är DHEA det beror på, men det ligger nära till hands att tro det. Är faktiskt orolig! Nu tänker jag ta 50 mg/dag istället för 75 mg/dag fram till sprutstart som borde vara om ca 14 dagar och sen inte ta nåt alls från och med sprutstart. Låter det tokigt?

Ingen som har samma erfarenhet som jag?
  • hitcher

Germany, Miss Boring, Vi 4: Jag tycker nog det är såhär rakt igenom hela cykeln. Kanske lite förstärkt precis innan mens. Nu har jag haft två "normallånga" cykler på raken och det är först nu som dessa biverkningar (om det är biverkningar) kommit. Jag tror och HOPPAS att även den är cykeln blir nånstans 27-29 dagar. Har svårt att tro att det beror på nåt annat än DHEA. Men nu är jag orolig och vill göra mitt försök och sluta äta pillrena. Tack för era svar!!

• hitcher
    moonstar88 skrev 2013-01-17 19:06:04 följande:

Hej! Jag har samma symtom som dig, just med bröstvårtorna:). Men det är dock ca 1 vecka innan mens och någon dag under mens, har aldrig haft det innan jag tog prasteron. Men jag tycker att jag känner av mens och äl mycker starkare och tydligare och jag har nog blivit mycket ner sur och grinig innan mens.

OK! Jag känner av hela brösten och inte bara bröstvårtorna. Och jag tror även lymfkörtlarna (eller nåt annat) runtom.
  • hitcher

Tack för svaren

Vet inte hur jag ska göra! Min tanke med DHEA var att om möjligt förbättra äggens kvalitet. Skulle ha åkt i oktober, men livet kom emellan. Sen skulle jag ha åkt precis innan jul, men då blev både jag och min dotter sjuka. Så det har blivit mycket längre tid med DHEA än jag hade tänkt från första början. Å ena sidan har cyklerna inte varit så här bra (med tanke på längd) på jättelänge och jag tror faktiskt det beror på DHEA. Å andra sidan känns det här med brösten inte bra. Jag tänker att det måste ju vara bra balans mellan hormonerna för att man ska kunna bli gravid. Och det kanske kvittar för äggens kvalitet om jag slutar nu eller om en månad? Usch vad svårt det blev. Jag vet bara att jag har lågt AMH och bra FSH, inget annat.  

Svar på tråden Tips om dhea