• Mary84

Tips om dhea

Hejsan tjejer!

Jag har ett lågt amh värde och beställde hem dhea från dhea.com, då jag hoppades att det kanske kunde hjälpa mina ägg.

Sen när jag ätit dem i ca en vecka fick jag tillslut en läkare att ta dhea prov på mig. Jag slutade ta tabletterna 3 dagar innan jag lämnade blodprovet. Jag åt bara en dos på 50 mg/dag.

När jag nu fick tillbaka provsvaret sa hon att det var aningen förhöjt.. Det låg på 49 sa hon. Jag förstår ingenting? det måste ju vara jätte högt?? Eller vet nån av er om det finns olika sätt att mäta även gällande detta prov? Det togs av ett Karolinska

Lab.

Det tog väldigt lång tid tills jag fick svar på provet, ca 1 månad. Under denna månad åt jag dhea tabletterna fast 75 mg/dag. Jag fick lite finnar men inga som helst andra biverkningar och jag mådde så bra av dem. Nu vågar jag inte fortsätta känner jag.

Kram på er!

• Mary84

Å tack tack cff!! Du är verkligen en pärla gällande information om dhea, amh, ivf.. Ja allt man vill/behöver veta egentligen! Tycker ditt engagemang är beundransvärt!

Jag antar att det var dhea jag tog.. Så dumt av mig att inte kolla upp det. Men då får jag se till att jag får ta om det på nåt sätt. Ja jag är född 84;)

Ville bara tillägga att jag följt er alla i både denna tråd och amh tråden och tänkt skriva flera gånger men känt mig nere ett tag. Det har varit ett stort stöd att läsa om er andra i (nästan) samma situationer. Och otroligt glädjande och hoppingivande när man läst om framgångshistorier!

Man blir så glad när man läser att det gått vägen för en del! Samtidigt så ledsen när det inte gör det!

Även fast jag inte känner er har jag gråtit både när jag läst om er som blivit gravida (glädjetårar såklart) och när jag läst att det inte gått vägen.

Jag hoppas precis som många andra skrivit att det kommer att komma många solskenshistorier framöver och att alla får sitt efterlängtade plus en dag!

• Mary84

Cff- tror du föressten att det finns nån risk att fortsätta med dhea tabletterna?

• Mary84

Kom på en till sak som jag ville dela med mig till er.

För ett år sedan, ungefär samtidigt som amh värdet togs, tog jag ett prob på d-vitamin. Det visade 62 nmol/L. Alltså en lättare brist. Läkaren skrev inte ut nåt d-vitamin utan sa att jag skulle gå ut i solen.. Men efter att jag läst mycket här och sett att det kunde finnas ett samband mellan d-vitamin brist och lågt amh började jag ta d-vitamin på eget bevåg. Jag köpte en sort på hälsokostbitiken lite, alpha plus heter den (5000 ie). Jag åt dessa tabletter från oktober 12 och nu i januari tog jag ett nytt blodprov. Tänkte att nu har jag kanske överdoserat d-vitamin rejält men svaret var 67 nmol/L??

Funkar inte dessa tabletter som utlovat eller tar det lång tid att återställa en d-vitaminbrist.

• Mary84

Tack igenför ditt svar cff!

Nä, förstår att det kanske är bäst att vänta med dhea tills nytt prov är taget. Blir bara så otålig.. Har känns bra när jag tagit dem.

Ja d-vitaminet ska jag verkligen fortsätta med! Nu har jag fått det utskrivet så det kanske är bättre. Kan ju va som du säger att det sjönk ytterligare tiden då jag inte tog nåt alls.

Blev ändå lite glad att det fortfarande låg lågt eftersom amh värdet inte hade ändrats nåt.. Då finns det ju fortfarande en chans att även det skulle kunna höjas. Som sagt man griper efter halmstrån.

Jag och min man skickade brev idag till Falun, vi bestämde oss för att vi vill pröva ivf där. Hoppas att vi får en tid relativt snart!

• Mary84

Å såg nu att jag skrev lite galet gällande tiden mellan mitt första d-vitamin tills jag började med tillskott:)

Provet togs i mars förra året och jag började med d-vitamin i maj. Så jag åt tillskott från maj och inte oktober.. Vet inte vad jag fick oktober ifrån.

• Mary84

cff- jag får be om att få ta ett kalcium prov också. Är det dåligt om man har för hög sådana värden? för fertiliteten? eller ivf?

Hemulen: Ja, de tog tog TSH, T4, T3 också. TSH låg på 1,0 så det var bra. Vet inte vad t3 t4 låg på men hon sa att dem också var bra.

Första gången jag tog AMH togs även FSH och det låg på 14. Sen var vi på sophiahemmet, där vi först tänkte göra ivf, då ville de ta nya prover på cykledag 3. Min mens kom dock inte på två månader.. när den kom tog jag om proverna på det som då var cykeldag 3, och då låg FSH på 6,3. Och det var ju bra, sa dom. Och tog utifrån de nya proverna beslutet att vi fick pröva ivf. Men kan man verkligen lita på provet när min mens var så strulig? Självklart berättade jag för dem att min mens hade varit sen och så, men på de verkade som att bara FSH var lågt så...

Sen fick jag en mens där emellan och sen uteblev den ytterligare tre månader..suck.. När jag var hos min läkare sist så var slemhinnan så tjock så hon tyckte att jag skulle börja med provera, vilket jag gjorde. Men jag förstår inte varför mensen håller på och strular så mycket?? Kan det vara för mitt låga AMH? Ni andra med lågt AMH har ni också strulig mens? eller kan det bero på stress? känns så hopplöst allting.. om jag åtminstånde hade regelbunden mens hade det kanske funnits en liten liten chans att bli gravid under väntan på ivf.

Läkaren sa även att det var positivt att jag byggde upp slemhinna, att det visade på att jag hade hormoner som fungerar i kroppen... Men om mina hormoner fungerat hade jag väl haft regelbunden mens?

En annan sak som jag undrar lite över var att mitt S-kortisol värde låg på 268 och var taget kl 9 på morgonen. Det var i och för sig inom referensramen men ändå ganska lågt (tyckte jag).  Är det någon som vet något om det kan vara lågt? 

Svar på tråden Tips om dhea