cff- jag får be om att få ta ett kalcium prov också. Är det dåligt om man har för hög sådana värden? för fertiliteten? eller ivf?
Hemulen: Ja, de tog tog TSH, T4, T3 också. TSH låg på 1,0 så det var bra. Vet inte vad t3 t4 låg på men hon sa att dem också var bra.
Första gången jag tog AMH togs även FSH och det låg på 14. Sen var vi på sophiahemmet, där vi först tänkte göra ivf, då ville de ta nya prover på cykledag 3. Min mens kom dock inte på två månader.. när den kom tog jag om proverna på det som då var cykeldag 3, och då låg FSH på 6,3. Och det var ju bra, sa dom. Och tog utifrån de nya proverna beslutet att vi fick pröva ivf. Men kan man verkligen lita på provet när min mens var så strulig? Självklart berättade jag för dem att min mens hade varit sen och så, men på de verkade som att bara FSH var lågt så...
Sen fick jag en mens där emellan och sen uteblev den ytterligare tre månader..suck.. När jag var hos min läkare sist så var slemhinnan så tjock så hon tyckte att jag skulle börja med provera, vilket jag gjorde. Men jag förstår inte varför mensen håller på och strular så mycket?? Kan det vara för mitt låga AMH? Ni andra med lågt AMH har ni också strulig mens? eller kan det bero på stress? känns så hopplöst allting.. om jag åtminstånde hade regelbunden mens hade det kanske funnits en liten liten chans att bli gravid under väntan på ivf.
Läkaren sa även att det var positivt att jag byggde upp slemhinna, att det visade på att jag hade hormoner som fungerar i kroppen... Men om mina hormoner fungerat hade jag väl haft regelbunden mens?
En annan sak som jag undrar lite över var att mitt S-kortisol värde låg på 268 och var taget kl 9 på morgonen. Det var i och för sig inom referensramen men ändå ganska lågt (tyckte jag). Är det någon som vet något om det kan vara lågt?